Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower górski do 6000 zł?

Sprawdź, jakie rowery górskie z kolekcji 2024 znajdziesz na rynku w cenie do 6000 zł. Na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru do XC i maratonów lub modelu ścieżkowego?

Drukuj
Michał Kuczyński

Jeszcze przed startem sezonu wielu z nas nerwowo przegląda oferty producentów rowerów poszukując idealnego sprzętu dla siebie. Sprawdziliśmy, jakie rowery MTB w cenie do 6000 zł można dostać w tym roku?

Przez bardzo długi czas maratony MTB były tak naprawdę jedną z najpopularniejszych form sportowej rywalizacji fanów rowerów w Polsce. Dalej cieszą się ogromną sympatią i całkiem niezłą frekwencją, jednak upodobania rowerzystów w Polsce stają się nieco bardziej urozmaicone - dokładnie tak, jak zmienia się sam rynek rowerów górskich. Górale za 5 - 6 tysięcy złotych dzielą się obecnie na modele sportowe (XC) oraz nastawione na bardziej ścieżkowe jeżdżenie - w spokojniejszym tempie, ale z większą koncentracją na dobrą zabawę na zjazdach.

Przez długie lata to właśnie maszyny XC wyznaczały trendy w świecie kolarstwa górskiego i to one najlepiej oddawały charakter tego sportu. Wolność, możliwość podboju górskich szlaków i rywalizacji na trudnych trasach były idealny uzupełnieniem dla innych dyscyplin bardziej skupiających się na drogach mniej lub bardziej utwardzanych. Jednak od pewnego czasu rowery górskie to nie tylko modele XC, a także coraz bardziej uniwersalne maszyny trail i enduro, które w wielu sytuacjach mogą być lepszym wyborem.

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rower za 6000 zł

Po krótkim researchu wśród pracowników sklepów rowerowych, a także spojrzeniu na statystyki sprzedaży w Polsce okazuje się, że kwota około 6 tysięcy złotych to bardzo często próg dla osób, które szukają roweru górskiego do nieco bardziej ambitnych zadań. Często dysponując takim budżetem mamy już za sobą pierwsze doświadczenia z rowerami górskimi, udało nam się też mniej więcej określić nasze oczekiwania wobec samej dyscypliny. Wiemy, czy chcemy pójść w stronę sportowego roweru typu XC, czy raczej szukamy uniwersalnej, trailowej maszyny do podboju dzikich szlaków w górach. 

W budżecie około 6000 złotych znajdziemy już zarówno rowery XC, jak i modele trailowe. Różnica między nimi to oczywiscie przeznaczenie, jak i budowa. Te pierwsze są z założenia lżejsze i mają mniej agresywną geometrię, stworzono je z dużym naciskiem na zdolność do możliwie szybkiego pokonywania podjazdów. W tego typu rowerach skok amortyzatorów jest mniejszy, częściej pojawiają się takie elementy jak blokada skoku obsługiwana z manetki. W przypadku rowerów trailowych możemy znaleźć większy skok amortyzacji i inną geometrię, która nastawiona jest na lepsze właściwości roweru podczas zjazdów. Większy kąt wyprzedzenia widelca sprawia, że rower prowadzi się stabilniej podczas większych prędkości. Większość nowoczesnych rowerów trailowych ma też krótki mostek i szeroką kierownicę, dzięki czemu zajmujemy pozycję bardziej zorientowaną na dociążanie przedniego koła i - po raz kolejny - lepsze właściwości zjazdowe. W przypadku rowerów trail znajdziemy też bardziej wzmocnioną konstrukcję ramy i szersze opony.

To, na jaki rower powinniśmy postawić, zależy rzecz jasna od naszych preferencji. Jeśli stawiamy zdecydowanie na szybkość na podjazdach i/lub wyścigi, lepiej postawić na jeden z lżejszych modeli dedykowanych właśnie do ścigania. Jeśli rower ma być przede wszystkim uniwersalny, można spokojnie wziąć pod uwagę któryś z modeli trailowych. Są one też dobrą opcją dla osób, które ważą np. więcej niż 100 kg, nie mają stricte sportowych celów, a przy tym chcą niezawodnego i bardziej trwałego roweru. Wzmocniona konstrukcja ramy, bardziej pancerne koła i np. amortyzatory o grubszych goleniach lepiej poradzą sobie z większą masą.

 

 

 

 

Aluminiowa rama i niezły amortyzator

W przypadku budżetu z progiem górnym 6000 zł możemy liczyć przede wszystkim na rowery typu hardtail wykonane z aluminium. Co prawda da się kupić rower karbonowy w tej kwocie, ale takich ofert jest naprawdę niewiele. Zdecydowana większość modeli bazuje na nowoczesnych ramach z lekkich stopów aluminium. Są to przeważnie ramy z progresywną geometrią, dobrze radzące sobie na stromych i wymagających zjazdach. Mają też wszelkie nowoczesne standardy - osie kół Boost, przewody prowadzone wewnątrz ramy i główki ramy o zmiennej średnicy. 

Spory rozstrzał czeka nas w przypadku widelców przednich. Większość rowerów - to bardzo dobrze - posiada amortyzatory powietrzne. Trafić można widelce bardzo zaawansowane, jak choćby RockShox Recon, ale zdecydowanie częściej spotkacie w rowerach model Judy i tańśze propozycje widelców - choćby SR Suntour XCR Air. Warto zwrócić uwagę na ten komponent, ponieważ w ogromnej mierze wpływa on na jakość prowadzenia w trudnym terenie!

 

 

 

Osprzęt

 

Jeśli chodzi o napędy, to w budżecie 6000 złotych znajdziemy konstrukcje zarówno marki Shimano, jak i Sram. W przypadku tej pierwszej, absolutnie najwięcej rowerów znajdziemy wyposażonych w Shimano Deore - głównie w opcji 1x12, ale też 1x11. Trafić można też droższe grupy - SLX i XT, choć to zdecydowanie rzadziej. W przypadku konstrukcji SRAM spotkamy przede wszystkim grupę napędową SX Eagle (1x12) - warto jednak mieć na względzie, że rynek mocno zdominowany jest przez Shimano i rowery ,,na SRAMie" zdarzają się wyraźnie rzadziej. Dodamy tylko, że współczesne napędy 1x12 posiadają naprawdę duży zapas przełożeń. Jeśli jednak rower ma nam służyć także do pokonywania długich wycieczkowych tras w górach, warto popatrzeć cieplejszym wzrokiem na napędy z dwoma blatami z przodu, głównie za systemem 2x12. Ewentualnie za opcją 2x11, bo mimo wszystko nadal zapewniają one większy zakres dostępnych przełożeń. Wariant 2x stanowi jednak wyraźną mniejszość obecnego rynku maszyn do 6000 zł. Jeżeli chodzi o hamulce, standardem w tej cenie są hydrauliczne tarczówki.

 

 
 

 

W przypadku rowerów MTB warto jeszcze zwrócić uwagę na takie elementy, jak gotowość kół do montażu systemu tubeless, czyli zastąpienia dętek specjalnym mleczkiem uszczelniającym. Pozwoli nam to oszczędzić sporo gramów, a przy tym zabezpieczy nas w większym stopniu przed przebijaniem opon. 

 

 

 

 

Zarówno rowery trail, jak i XC z przedziału cenowego ok 6000 złotych będą dostępne głównie z kołami 29 cali, ale wśród ścieżkowców można trafić też 27,5 cala. Obecnie uznaje się, że większe koła 29 cali lepiej pasują do charakteru wyścigowych rowerów XC, jednak ich znakomite właściwości terenowe, łatwość pokonywania przeszkód i większy zapas trakcji są coraz częściej wykorzystywane w segmencie rowerów trailowych.

W przypadku rowerów trail elementem pozornie drobnym, ale takim, bez którego szybko nie będziemy mogli wyobrazić sobie życia, są regulowane sztyce. Znajdziemy je już w rowerach za około 5000 - 6000 złotych i zdecydowanie warto się za nimi rozejrzeć, bo mocno poprawiają panowanie nad rowerem w trudnym terenie.

Polecany przez redakcję

W sezonie 2024 w analizowanym budżecie szczególnie spodobał nam się jeden całkiem nowy model, który wyszedł w dodatku spod ręki polskiego producenta. KRO

 

Kross LEVEL 6.0

Level 6.0 to najwyższy z dostępnych hardtaili zbudowanych z aluminium w ofercie KROSS. Jest to też całkiem nowy model, bazujący na ramie, której charakter wpisuje się w potrzeby bardzo szerokiego spektrum rowerzystów - powinni zainsteresować się nim zarówno osoby chcące spróbować swoich pierwszych kroków w XC / maratonach, ale i te osoby, które chcą w weekendy pojeździć rozrywkowo po singletrackach. Poza tym... jedno drugiego nie wyklucza! KROSS postanowił na niższy pułap cenowy przenieść to, co rozumiemy pod pojęciem "down country".

Aluminiowa rama Levela 6.0, który co ciekawe dostępny też jest w wersji damskiej, otrzymała bardziej progresywną geometrię, co znaczy że będzie prowadzić się bardziej stabilnie. Na pierwszy rzut oka widać długą rurę górną. Kąt głowy ramy w tym rowerze jest płaski aż na 67 stopni! Przekłada się to na więcej pewności siebie na zjazdach - szczególnie, że w "szóstce" mamy na pokładzie opuszczaną sztycę, która zdecydowanie poprawia zdolności do manewrowania rowerem podczas jazdy po singlach. Nowy Level 6.0 otrzymał też większy skok widelca - teraz to 120 mm. Tak skrojona propozycja KROSSa wpisuje się w nowoczesne trendy budowania wszechstronnych hardtaili. Level 6.0 posiada m.in. sztywne osie boost czy taperowaną rurę sterową, zatem nie będziemy tu narzekać na jakikolwiek brak sztywności bocznej podczas zjazdów. Kropką nad i w uniwersalności tego modelu może być fakt zastosowania otworów montażowych np. do bagażnika czy błotników, gdybyśmy potrzebowali Levela zaadaptować do trudów codziennego commutingu. 

Wyposażenie tego modelu stoi również na całkiem dobrym poziomie, bazując na sprawdzonych komponentach ze średniej półki. Amortyzator powietrzny dostarczył SR Suntour - jest to model Raidon 32 RLR. Napęd 1x12 zbudowano tym razem na podzespołach SRAM NX Eagle, których grono dopełnia korba z grupy SX Eagle. Hydrauliczne hamulce tarczowe to produkt Shimano, które cenione jest nie tylko za dobre działanie ich produktu, ale i prosty serwis. 

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Rama: Aluminium Lite
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR RAIDON 32 RLR / Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM NX EAGLE
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Mechanizm korbowy: SRAM SX EAGLE
  • Suport: SRAM BSA DUB
  • Kaseta: SRAM PG1230 EAGLE 11-50mm
  • Rozmiar kół: 29"
  • Obręcze: WTB ST I30 TCS 2.0
  • Manetki: SRAM NX EAGLE TRIGGER
  • Hamulce SHIMANO MT4120
  • Wspornik siodełka: X-FUSION MANIC LC 125mm (S, L); 150mm (L, XL)
ROWERY Kross

 

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy przegląd rynku hardtaili typu XC/maraton i trail do 6000 zł na rok 2024 - zrealizowaliśmy go w oparciu o Katalog Rowerowy, którego nowa formuła zakłada zgromadzenie na jego kartach wszystkich modeli rowerów dostępnych w Polsce. Aby poznać więcej modeli zapraszamy do katalogu!

 

Author Context 29

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 12.30 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana hydroformowana aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RST F1RST 29 15 TRL (100mm) oś 15mm, powietrzny, blokada skoku na kierownicy
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore (12)
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SHIMANO Deore (12)
  • Hamulce: SHIMANO BR MT410 7"
ROWERY Author

Northtec CAYON XT PERFORMANTE

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 12.80 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR 32 RLR-Air
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100RA
  • Hamulce: Shimano XT M-81001
ROWERY Northtec

Romet MUSTANG EVO 1

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 12.70 kg
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCR-32 Air 15x100mm,
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M4120
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6000
ROWERY Romet

Canyon Stoic 3

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 15.66 kg
  • Opis ramy: Canyon Stoic
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCKSHOX 35 Silver TurnKey
  • Skok widelca: 140 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM NX Eagle Trigger 12s
ROWERY Canyon

Merida BIG.TRAIL 500

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, cieniowana.
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon Silver RL
  • Skok widelca: 140 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano CUES U6000
  • Hamulce: Tektro Gemini M530
ROWERY Merida

Dartmoor Primal Evo 29

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 14.70 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion RC32 29"
  • Skok widelca: 130 mm
  • Przerzutka tylna: Microshift AdventX RD-M6205GM
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Microshift AdventX SL-M9605-R
  • Hamulce: Shimano MT-400, 2-tłoczki, tarcze 180mm
ROWERY Dartmoor

Marin Team Marin 1

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Opis ramy: Series 4 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore, RDM6100, 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore, SLM6100, 12-S
  • Hamulce: Tektro HDT280, 180mm
ROWERY Marin

Fuji Nevada 29 1.1

  • Cena: 5935.00 PLN
  • Opis ramy: Fuji A2-SL alu
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Omega 29
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM SX Eagle, 1 x 12
ROWERY Fuji

Corratec X Vert Pro

  • Cena: 5845.00 PLN
  • Opis ramy: Corratec X Vert Pro
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32 Boost
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM SX Eagle Single Click E Trigger
ROWERY Corratec

KTM ULTRA GLORIOUS 29

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Waga: 13.60 kg
  • Opis ramy: 29" Alu 6061 MTB M1110
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour Raidon XC Air 29" RLR
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100-SGS shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore M6100
ROWERY KTM

 

Cube Attention SLX

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Waga: 13.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium Lite
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK AIR
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS, ShadowPlus, 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100, Rapidfire-Plus
ROWERY Cube

Unibike FLITE

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCR32 BOOST
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SLX M7100 SHADOW PLUS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SHIMANO SLX M7100-IR
  • Hamulce: SHIMANO DEORE M6100
ROWERY Unibike

Scott Scale 965

  • Cena: 5659.00 PLN
  • Waga: 13.30 kg
  • Opis ramy: Scale Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK Solo Air
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX RD-M7100 SGS, Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100-R / Rapidfire Plus
  • Hamulce: Shimano MT201
ROWERY Scott

Cannondale Trail SL 3

  • Cena: 5599.00 PLN
  • Opis ramy: Smartform C2 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore M6100
  • Hamulce: Shimano MT200 160mm RT10 rotor
ROWERY Cannondale

Superior XP 909

  • Cena: 5599.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK R,
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE RD-M5100 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M5100-IR RapidFire Plus, 11
  • Hamulce: SHIMANO BL-M4100/BR-MT410
ROWERY Superior

Focus WHISTLER 3.9

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Waga: 13.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: R Suntour XCR 32 Air LOR"
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX M7100, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore M6100, 12s
  • Hamulce: Shimano MT200
ROWERY Focus

Tabou BLADE 29 8.0

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Waga: 12.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR RAIDON AIR, manetka blokady
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT M8100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SHIMANO XT M8100
ROWERY Tabou

NS bikes ECCENTRIC LITE 1 2023

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Waga: 13.20 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK E-MTB Solo Air
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore M6100
  • Hamulce: Shimano MT410
ROWERY NS bikes

Specialized Rockhopper Expert 29

  • Cena: 5400.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized A1, cieniowana.
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy, Solo Air
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM SX Eagle, 12s
  • Hamulce: SRAM Level
ROWERY Specialized

GT Zaskar LT Elite

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox 35 coil
  • Skok widelca: 130 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: SRAM SX Eagle, 12s
  • Hamulce: Shimano MT410 Hydro Disc
ROWERY GT

 

LIV TEMPT 0

  • Cena: 5099.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX, max. szerokość opony 2,4"
  • Widelec/amortyzator przedni: SXC32-2 RL,skok 80mm (27.5")/100mm (29")
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore M6100
ROWERY LIV

Giant TALON 0 (2022)

  • Cena: 5099.00 PLN
  • Waga: 13.30 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 27.5x2.4" lub 29x2.4"
  • Widelec/amortyzator przedni: SXC32-2 RL 29, powietrzny, aluminiowa rura sterowa, 80mm skoku (27.5") / 100mm skoku (29")
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 29"
  • Manetki: Shimano Deore M6100, 1x12
ROWERY Giant