Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower szosowy do 6000 zł?

Sprawdź rowery szosowe do 6000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
B'TWIN Ultra 920 AF Tomasz Makula

Szosa za 6000 złotych to dla niektórych marzenie, a dla innych absolutne minimum. Choć średnia w tym przedziale cenowym to aluminiowa rama z grupą napędową Shimano Sora, to trafić też można nieco lepiej wyposażone maszyny. Na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach?

Wśród modeli plasujących się cenowo pomiędzy 5, a 6 tys. zł bez trudu można znaleźć rowery kompletne. Oczywiście w kontekście jazdy rekreacyjnej. Wyposażone na tyle dobrze, że tuż po wyjechaniu ze sklepu można śmiało nawijać nimi asfaltowe kilometry. Zwykle taki kompletny rower będzie oparty o ramę wykonaną z aluminium i wyposażony w osprzęt Shimano Tiagra oraz solidne koła, choć niestety pozbawiony hydraulicznych hamulców. Do jazdy, nawet sportowej (nie mówimy o wyścigowej) więcej absolutnie nam nie trzeba. Analizując rynkową ofertę nieco głębiej szybko daje się zauważyć, że rowery w tym przedziale cenowym są dość mocno zróżnicowane, bo trafić można nawet szosę z Tiagrą (2x10) i hydraulicznymi hamulcami, czy model z Shimano 105 (2x11) i hamulcami obręczowymi, a jednocześnie normą są rowery na bardziej podstawowym napędzie Shimano Sora (2x9), a nawet tańszym Claris'ie i hamulcach szczękowych lub mechanicznych tarczowych. 

 

Niezależnie, którą z dróg obierzemy nie zapomnijmy wybrać właściwego roweru pod swój styl jazdy i możliwości. Jeśli to nasze początki z szosą lub traktujemy rower bardziej rekreacyjnie i wycieczkowo, sięgajmy po rowery z kategorii endurance. Stanowią one zresztą większość na rynku. Jeśli to będzie wasz rower treningowy, wyścigowy, a może po prostu macie duszę sportowca, wówczas decydujcie się na modele race. Bardziej dynamiczne w prowadzeniu, choć nieco mniej komfortowe za sprawą mocniej wyciągniętej sylwetki. Za to szybsze, gdyż takie ułożenie ciała jest bardziej aerodynamiczne. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama aluminium, widelec karbon

Rowery w tytułowej kwocie najczęściej wykonane są dobrej jakości stopów aluminium i na etapie produkcji poddane zostają dodatkowym procesom hydroformowania i cieniowania. To przekłada się na niską masę i wysoką sztywność tych konstrukcji. Dodatkowo, większość marek wyposaża swoje w szkielety we wszelkie aktualne rozwiązania, takie jak choćby wewnętrznie prowadzone linki, czy sztywne ośki w przypadku rowerów z hamulcami tarczowymi. Widelce w omawianych szosach są karbonowe, często w całości, a niekiedy ich rura sterowa jest aluminiowa. Ten pozorny detal ma spory wpływ na komfort, w pełni karbonowe odczuwalnie lepiej tłumią drgania. 

 

 

 

 

Jaki osprzęt?

Najbardziej popularną grupą napędową w tym segmencie jest Shimano Sora (2x9), a zaraz po niej Tiagra (2x10), choć upolować można nawet rowery na Shimano 105. Ta pierwsza dobrze wygląda i działa zadowalająco, choć 9 biegów w kasecie ogarnicza zakres przełożeń i upośledza stopniowanie zębatek. Z kolei Tiagra cechuje się doskonałym stosunkiem jakości do ceny oraz dużą precyzją działania, która niewiele odstaje od wyższych grup. Nie ma się co dziwić, że jest tak chętnie wybierana przez producentów. Jest to oczywiście system 2x10. Czasami spotkamy w rowerach 11-rzędową grupę Shimano 105, która jest na wyraźnie lepszym poziomie i niewiele odstaje od topowych mechanicznych grup Shimano. Trafiają się też rowery z tańszym napędem - Shimano Claris, który ma 2 tarcze z przodu i 8 biegów z tyłu. Nie działa wcale źle, choć skoki między kolejnymi biegami są tam jeszcze większe, niż w przypadku Sory 2x9. 

Hamulce Rim lub Disc

W badanym przedziale cenowym rynek jest podzielony między tradycyjne hamulce obręczowe, a nowocześniejsze tarczówki - głównie mechaniczne, choć da się też trafić na hydrauliczne. Zwykle z klasycznymi spowalniaczami otrzymamy lepsze pozostałe komponenty, głównie za sprawą faktu, że ,,rim brakes" są tańsze. Mamy tu spory wybór i pole do decydowania. Jeśli zdecydujemy się na tarczówki, zwróćmy uwagę aby - o ile to realne - był to wariant hydrauliczny. Hydrauliczne hamulce tarczowe to najlepsze rozwiązanie dla osób jeżdżących w górach. Cięższe i droższe (co odbije się na nieco gorszym wyposażeniu), ale dające fenomenalnie dużą różnicę, którą odczuwa się już od pierwszych zakrętów i redukcji prędkości.

 

 

 

Koła 

Z punktu widzenia prędkośći jazdy oraz samego prowadzenia roweru wyjątkowo istotne są koła. To one (wraz z ogumieniem) - tuż po ramie - definiują możliwości naszego roweru. W tej cenie nie spodziewajmy się fajerwerków. Realnym celem jest upolowanie roweru na solidnym, setupowym zestawie - np. Mavic Aksium, czy DT serii 1800. Producenci często montują koła własnej produkcji, co nie jest złym wyborem, ale warto zwrócić w nich uwagę choćby na jakość piast i ich uszczelnienie. 

 

Pozostałe komponenty

Pozostałe części to ergonomiczne i pasujące do danego typu roweru komponenty. Spodziewajmy się więc komfortowych kierownic oraz dobrej klasy owijek. Większość rowerów wyposażona będzie w mostki, kierownice i sztyce wykonane z aluminium.

 

Co na rynku?

W dalszej części artykułu prezentujemy wybrane szosówki w cenie między 5, a 6 tys. zł. Po jednym modelu z kolekcji na rok 2023 od każdego producenta. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy Bikeworld.

 

Cube Axial WS Pro

  • Cena: 5899.00 PLN
  • Waga: 10.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon, 1 1/8" - 1 1/4"
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Conti Ultra Sport 3, 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Merida SCULTURA 200

  • Cena: 5899.00 PLN
  • Opis ramy: SCULTURA DISC LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA CF2 disc carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Maxxis Pursuer 700x25C zwijana
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Merida

Cannondale CAAD Optimo 3

  • Cena: 5749.00 PLN
  • Opis ramy: All-New SmartForm C2 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Zaffiro, 700 x 25c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Cannondale

Kross Vento 4.0 DISC

  • Cena: 5699.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Lite
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE LUGANO K-GUARD 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kross

Trek Domane AL 3 Disc

  • Cena: 5539.00 PLN
  • Waga: 10.30 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 100, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, mocowania błotników, zgodna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, 142 x 12 mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane AL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa ze stopu aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, mocowania błotników, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, stopka z drutu, 60 tpi, 700 x 32c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

LIV AVAIL 1

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Waga: 9.60 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x28mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa, max rozmiar opony 700x28mm
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Giant S-R3 AC, 30TPI, FlatGuard, 700x28c (30mm)
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY LIV

Giant CONTEND AR 4

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Waga: 10.40 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x38mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive max. rozmiar opony 700x38mm
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Giant S-R3 AC, 30TPI, FlatGuard, 700x32c (34mm)
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Giant

Van Rysel EDR AF 105

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Waga: 8.80 kg
  • Opis ramy: 100% Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: carbon/ aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Michelin lithion 2 w rozm. 25 mm
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Van Rysel

Romet HURAGAN 4

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Michelin Dynamic Sport 700×28C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Canyon Endurance AL 6 RB

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Waga: 8.72 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon F25 CF
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Continental Grand Prix 5000, 25 mm
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Canyon

Fuji Sportif 2.1

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Waga: 10.45 kg
  • Opis ramy: A2-SL alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: A2-SL alloy
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Zaffiro V, 30-622, 26tpi
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Fuji

Specialized Allez

  • Cena: 5300.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized E5 Premium Aluminum,
  • Widelec/amortyzator przedni: Specialized FACT carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: RoadSport, 700x26mm
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Specialized