Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower górski do 2500 zł

Sprawdź, jakie rowery górskie z kolekcji 2023 znajdziesz na rynku w cenie do 2500 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Michał Kuczyński

Na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach nowego roweru MTB w budżecie do 2500 zł? Podpowiadamy, jak znaleźć odpowiedni rower górski na początek przygody z kolarstwem.

 

 

 

 

Obecnie na rynku znajdziemy tyle przeróżnych segmentów rowerów, że przed poszukiwaniami naprawdę dobrze jest wiedzieć, czego konkretnie oczekujemy od naszych przyszłych dwóch kółek - nawet w przypadku modeli dla początkujących sprawa nie jest prosta: mamy rowery crossowe, znacząco urosła oferta uniwersalnych szutrówek (mówiąc w skrócie: rowerów wywodzących się od szosy, ale z szerszą oponą), a niesłabnącą popularnością cieszą się ciągle rowery górskie, które dziś lądują na tapecie. Warto już na wstępie mieć na uwadze, że rowery MTB w tej cenie są - owszem - terenowe, ale dedykowane na łatwiejsze trasy

W poniższym tekście postaramy się uchwycić najważniejsze cechy MTB z limitem cenowym zawieszonym na pułapie 2500 zł - mowa więc będzie nadal o rowerach górskich, przeznaczonych na początek naszej przygody z kolarstwem, aczkolwiek właśnie w dolnych przedziałach cenowych już przy niewielkiej dopłacie, można niejednokrotnie nabyć rower z osprzętem na wyższym poziomie, niż ma to np. miejsce w przypadku maszyn z przedziału 1000 - 2000 zł. Na wstępie też zaznaczamy, że skupiamy się na katalogowych cenach nowych rowerów, bo oczywiście po sezonie podczas wyprzedaży roczników zwykle ustrzelić można jakieś okazje. Niejeden z Was pewnie też będzie zastanawiał się nad zakupem w założonym budżecie roweru używanego. Nie mówimy, że to zły pomysł, ale to zdecydowanie temat na osobny artykuł.

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Rama rekreacyjnego górala

W założonym budżecie możemy liczyć oczywiście tylko i wyłącznie na ramy zbudowane z aluminium, choć niektóre z nich będą już wykonane przy użyciu nowoczesnych technologii hydroformowania. Ramy podlegają też cieniowaniu, co pomaga zrzucić zbędne gramy. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na jakość poszczególnych spawów, wzajemne spasowanie elementów wyposażenia z ramą itp. sprawy. Wprawdzie większość rowerów prezentuje wysoki poziom jakości wykonania, ale producentom zdarzają się czasem małe potknięcia. Niestety założony budżet nie pozwoli nam raczej na zdobycie nowego roweru z takimi standardami jak stożkowa główka ramy czy bardzo sztywny środek suportu, ale nie oszukujmy się - na początku przygody z rowerem mało kto zwraca uwagę na rozwiązania, które docenimy tak naprawdę głównie podczas bardziej wyczynowego kręcenia - w przypadku rozmowy o nowych rowerach takie standardy spotkamy od około 4000 zł wzwyż. Poza tym fakty są takie, że podczas amatorskiej czy rekreacyjnej jazdy to niuanse, których nawet się nie odczuwa. Warto natomiast dodać, że producenci są świadomi, kto jest odbiorcą rowerów w tej cenie i ich geometria jest mocno rekreacyjna, a pozycja ciała bardziej wyporostowana, aniżeli na sportowych rowerach górskich.

 

 

 

 

Sporo górali z tego segmentu łączy w sobie cechy rowerów rekreacyjnych ze szczyptą sportowego zacięcia. Znaczy to tyle, że aby czerpać przyjemność z jazdy na tych maszynach nie musimy mieć formy na poziomie mistrza świata - i to jest zdecydowanie godne odnotowania. Większość osób poczuje się na nich wygodnie i pewnie. Najlepiej przed zakupem przymierzyć się do upatrzonego przez nas roweru i indywidualnie określić, czy dobrze się na nim czujemy.

Warto też zwrócić na wagę kompletnego roweru, która niestety nie będzie jeszcze należeć do niskich - średnio rowery na założonym pułapie ważyć będą około 15 kg, więc wszystko poniżej tej granicy można uznać za dobry wynik. 

Napęd i hamulce - co za 2500 zł?

Ramy rowerów omawianych w tym tekście są na bardzo wyrównanym poziomie, dlatego niuansów upatrujemy głównie w wyposażeniu. Mając do dyspozycji 2500 zł powinniśmy celować w napędy jak najwyższej klasy. Dominuja grupy podstawowe, czyli Shimano Tourney i nieco lepszy Altus, czasem do tego dochodzą komponenty Acera. Niestety nasz budżet nie pozwoli jeszcze na nabycie roweru z kompletną grupą napędową, zapewne każdy jej element będzie innej klasy. Standardem będą systemy 3x8 i 3x7. Rzadko, ale można trafić też zestaw z dwoma tarczami z przodu, a nawet systemy z jedną tarczą. Dlatego warto zerknąć na każdy z komponentów oddzielnie podczas dokładnych oględzin roweru i jego specyfikacji. To pozwoli kompleksowo zbadać daną ofertę.  

 
 

 

Warto zwrócić także uwagę na hamulce - w założonym budżecie powinniśmy szukać już rowerów z hydraulicznymi tarczówkami. Stanowią one standard w tej cenie i spotkamy je w około 2/3 maszyn dostępnych na rynku w omawianym budżecie Jeśli trafi nam się wybór - lepszy napęd, ale hamulce mechniczne vs. hamulce hydrauliczne, ale z gorszym napędem - obstawialibyśmy za wyborem hydrauliki. Rower górski musi skutecznie zwalniać. Jedyne, gdzie zasada nieobowiązuje, to jazda głównie w terenie płaskim. Pytanie, czy wówczas nie lepiej kupić rower crossowy lub gravela? 

Amortyzator

Zdecydowanie dominują tu amortyzatory sprężynowe, a król od lat w niskich przedziałach cenowych jest jeden i zwie się Suntour. Linia amortyzatorów sprężynowych tego producenta, która będzie pojawiała się w omawianych rowerach to modele XCT i XCE. To zdecydowanie najczęściej spotykane modele. Warto zwrócić uwagę na to, czy widelec posiada blokadę skoku czy regulację twardości. Pomagają one jakkolwiek ustawić i personalizować widelce, choć - miejcie tego świadomość - jakość działania tych amortyzatorów stoi zwyczajnie na niskim poziomie.

Jaki rozmiar koła?

Analizując rowery górskie to pytanie powraca jak bumerang i pewnie już niejednokrotnie o sprawie rozmiaru koła czytaliście, więc w skrócie. Obecnie w omawianym przez nas segmencie spotkanie koła 26-calowego to już sztuka. Standard, który przez lata był jedynym dostępnym wymiera. Aktualnie dominują koła 29-calowe oraz 27,5-calowe. Większe koła uznawane są powszechnie za nieco szybsze, bo lepiej radzą sobie z pokonywaniem nierówności (ze względu na kąt natarcia na ewentualne przeszkody). Duże koła doceniła zdecydowana większość osób ścigających się w maratonach i trudno z zaletami 29" dyskutować. Nie skreślamy jednak kół 27,5-calowych - jeśli jesteście niscy, to warto przymierzyć się do takiego roweru, bo może nam po prostu lepiej pasować. Po drugie wiele osób docenia większą zwrotność koła średniego. Dochodzi do tego jeszcze sprawa wagi - zwykle zestawy kół w rowerach z niższej półki cenowej nie należą do lekkich, więc średnie koło zyskuje względem dominujących 29-calowców jeszcze na urwaniu nawet kilkuset gramów z ogólnej wagi roweru. W efekcie rowery ze średnim kołem mogą nieco lepiej przyspieszać.

Co na rynku?

W dalszej części artykułu znajdziecie przegląd rowerów górskich na rok 2023 w cenie od 2000 do 2500 zł. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą odsłonę Katalogu Rowerowego.

 

Kross Hexagon 5.0

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium performance 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCE 28
  • Skok widelca: 80 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: 29"X2,1"
  • Manetki: SHIMANO ALTUS M315
  • Hamulce: JAK Y-2
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Unibike MOVE 26

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCE28
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 26"
  • Opony: IMPAC SMARTPAC / 26x2.10
  • Manetki: SHIMANO EF505
  • Hamulce: ZOOM HB-875
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Unibike

Marin Bolinas Ridge 1

  • Cena: 2454.00 PLN
  • Opis ramy: Series 1 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE Disc
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney, 7
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: MTB, 27.5/29x2.25"
  • Manetki: Shimano Tourney 3x7
  • Hamulce: Power CX7 169
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Romet RAMBLER R6.3

  • Cena: 2449.00 PLN
  • Waga: 14.20 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE DS.
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus RDM-310
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 26"
  • Opony: Schwalbe Smart Sam 26×2,1
  • Manetki: Shimano ST-TX800
  • Hamulce: Shimano Tourney TX805 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Romet

CTM REIN 1.0

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCE28
  • Skok widelca: 110 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: Freedom Transition 27,5x2,25
  • Manetki: Shimano STEF5002/7 sp.
  • Hamulce: Alhonga V-brake
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY CTM

Corelli Opilio New Age

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 15.00 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: DACRON SPECIAL MLO
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO RD-M310-L, ALTUS
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: MITAS OCELOT 27,5x2.10
  • Manetki: SHIMANO SL-M310 ALTUS
  • Hamulce: SHIMANO AMT 201
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corelli

Mbike EMI 27 15-D

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 15.00 kg
  • Opis ramy: Alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR XCT30
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano M360 Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: CST 27.5X2.10C Jack Rabbit 27TPI
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Hamulce: Tektro HD-M275 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mbike

Oxfeld XC-6

  • Cena: 2299.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE 28
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Impac Smartpac 54-622
  • Manetki: Shimano Altus SL-M315
  • Hamulce: Shimano MT200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Oxfeld

Tabou WIZZ 29 1.0

  • Cena: 2249.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCE
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: IMPAC SMARTPAC / 29 x 2.10
  • Manetki: SHIMANO TOURNEY ST-EF500
  • Hamulce: ALHONGA / V-BRAKE
ROWERY Tabou

Saveno Carrera 27,5 DISC Lds/Gts

  • Cena: 2199.00 PLN
  • Opis ramy: Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 27,5”
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano ALTUS
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: Kenda K-922 27,5×2.10
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Hamulce: Shimano BR-MT200 hydrauliczne, 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Saveno

Northtec Sowelo VB

  • Cena: 2199.00 PLN
  • Waga: 14.10 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: XCE-DS-29
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M360SGSL
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Kenda 29x2.10
  • Hamulce: Shimano STEF-500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Northtec

Rockrider ST 530

  • Cena: 2199.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockrider
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: MICROSHIFT ADVENT
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Opony: ROCKRIDER ALL CONDITIONS (30 TPI) 27,5"x2,0
  • Manetki: MICROSHIFT ADVENT
  • Hamulce: ROCKRIDER by TEKTRO w rozm. 160 mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rockrider