Jedni je lubią, drudzy wręcz przeciwnie - jedno jest pewne. Budzą skrajne emocje, ale w chwili obecnej niesposób pominąć ich obecności. Mowa oczywiście o rowerach elektrycznych. Rynek e-bike'ów rozwinął się w ostatnim czasie w tempie imponującym - obecnie mamy już kilka wyspecjalizowanych segmentów rowerów ze wspomaganiem pedałowania. Najpopularniejsze z nich to oczywiście te miejskie i użytkowo / rekreacyjne (trekkingi, crossówki), natomiast rosnącą popularnością cieszą się też górskie rowery elektryczne.
Zobacz również:
Tak naprawdę temat rowerów elektrycznych u nas dopiero raczkuje, co doskonale widać na każdym alpejskim szlaku - zagranicą spotykamy mnóstwo osób dosiadających elektryczne rowery górskie, które dzięki wspomaganiu pedałowania mogą zabrać na prawdziwą górską wyprawę w zasadzie każdego. I nie chodzi tu tylko o osoby starsze czy te ze złą kondycją, które bez wspomagania na taką wycieczkę by sobie pozwolić nie mogły. E-bike doceniany jest też przez dużą część rowerzystów, którym frajdę sprawia przede wszystkim jazda na ścieżkach w dół. W terenie ekstremalnie górskim i tak korzysta się z wyciągów, a jeśli ich brak, to... no każdy endurowiec wie, że pokonywanie podjazdów po 500 m przewyższenia na rowerze ze skokiem 160 mm nie należy do lekkich. Oczywiście, że się da i sami póki możemy, to będziemy podjeżdżać o własnych siłach, ale... zdajemy sobie sprawę, że nie dla każdego jest to szczyt marzeń.
Mówiąc prościej - rower elektryczny daje nam po prostu wybór i wolność. Poza tym, każdemu lubiącemu górską jazdę riderowi, rower z elektrycznym wspomaganiem pozwala na znaczne wydłużenie trasy. To trochę jak wędrówka piesza wędrówka po górach vs. jazda klasycznym rowerem. Po prostu, jeśli mamy spędzić kilka dni w górach, to na elektryku możemy śmiało każdego dnia nabić po 2-3 tys. pionowych metrów bez katowania swojego organizmu.
Jak zatem działają rowery elektryczne oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie - o tym piszemy poniżej.
Wspomaganie
To słowo klucz, aby zrozumieć zjawisko e-bike'ów w ogóle. Rowery elektryczne jedynie wspomagają nas w procesie pedałowania, co znaczy w praktyce tyle, że silnik załącza się dopiero wtedy, kiedy naciskamy na korby. Dużo ignorancji jest w hasłach rzucanych przez przeciwników elektryków, jakoby te rowery były zbliżone do motocykli - po pierwsze bowiem właśnie jedynie wspomagają one nasze pedałowanie, a dodatkowo są o wiele lżejsze niż motocykl (ale i cięższe niż tradycyjny rower - waga to około 20-25 kg), a charakterystyka ich prowadzenia jest praktycznie identyczna, jak roweru tradycyjnego (no i roweru, w przeciwieństwie do motocykla nie musimy ubezpieczać i tankować - to tak na marginesie). Osobom początkującym w jeździe MTB zapewne spodoba się nawet ich większa stabilność i takie poczucie sklejenia z ziemą, bardziej zaawansowani natomiast narzekają na zbyt dużą ociężałość w prowadzeniu itp. kwestie.
Jeśli chodzi o górskie elektryki, polecamy szukać modeli z silnikiem zlokalizowanym centralnie, a więc w miejscu korby - takie ulokowanie jednostki pozwala na równe rozłożenie masy, które ma decydujący wpływ na to, że rower elektryczny MTB prowadzi się jak zwykły rower górski. Na rynku spotkamy elektryki z silnikami w miejscu tylnej, rzadziej przedniej piasty, natomiast są to rowery do innych zastosowań - do jazdy rekreacyjnej lub miejskiej, a nie do jazdy po wymagających szlakach w górach.
Na rynku producentów systemów wspomagania do elektryków mamy obecnie 2 wiodące systemy - to Bosch Performance Line CX oraz Shimano EP8. Obie powyższe jednostki są godne polecenia i spotkać możemy je w najbardziej zaawansowanych e-MTB. Swojego czasu mieliśmy nawet okazję gruntownie przetestować japoński system wspomagania, który jest obecnie najbardziej kompaktowym i najlżejszym systemem na rynku - Test: Shimano STEPS E8000. Swoją drogą konkurencja w tym segmencie robi się coraz większa, a rozwinięte systemy wspomagania mają też takie firmy jak Brose, Yamaha czy Panasonic.
Kluczowe wartości stojące za silnikami - po pierwsze trzeba pamiętać, że silniki te posiadają z góry narzucone ograniczenie: ich moc nie może przekraczać 250W, a sam proces wspomagania działa tylko do granicy 25 km/h. Przy zakupie warto zwracać uwagę też na parametr maksymalnego momentu obrotowego - najlepsze jednostki na rynku wymienione powyżej oferują około 85 Nm, a słabsze jednostki tę wartość będą miały mniejszą. Poza tym bardzo istotne jest aby po przekroczeniu prędkości wspomagania, czyli w jeździe powyżej 25 km/h silnik nie stawiał oporu.
Baterie
Żródło zasilania silnika to rzecz jasna akumulator. Podobnie jak silnik najlepiej, aby był on zlokalizowany centralnie - w tym przypadku mowa o dolnej rurze ramy. Ponownie idzie o równe rozłożenie masy, bo sam akumulator to dodatkowe (około) 2,5 kg, więc sporo (jesteśmy pewni, że w momencie kiedy to czytacie, jakieś mądre głowy myślą właśnie, jak zmniejszyć wagę i rozmiar tego elementu). Swoją drogą poszczególni producenci ram łączą siły z producentami systemów wspomagania i dążą do jak najpełniejszego zintegrowania baterii z ramą - dzęki temu rowery elektryczne wyglądają znacznie lepiej i "normalniej". Dzięki ich wysiłkom obecnie wysokie modele e-bike'ów mają już akumulatory całkowice ukryte w ramie, a jedynie podstawowe elektryki dają się łatwo poznać po baterii wystającej z ramy.
Na rynku spotkamy różne pojemności akumulatorów, wyrażane w Watogodzinach (Wh) - im więcej, tym lepiej. Obecnie najbardziej zaawansowane baterie (koniecznie litowo-jonowe) posiadają pojemność na poziomie około 625 - 750 Wh. W przypadku systemu wspomagania Shimano daje to zasięg jazdy ponad 100 km w trybie ECO oraz ponad 50 km w najmocniejszym trybie BOOST. Trzeba pamiętać, że zasięg zależy nie tylko od trybu, w jakim jedziemy, ale także od tereny jaki pokonujemy, a nawet od kierunku wiatru, czy masy użytkownika.
Jak jeżdżą rowery elektryczne?
Sam segment górskich elektryków jest bardzo zróżnicowany - zdecydowanie na pierwszy plan wybijają się konstrukcje szlakowe i bardziej turystyczne - i to zarówno jeśli chodzi o hardtaile, jak i full suspension (w tej grupie dochodzi też sporo maszyn e-enduro). Konstrukcje te posiadają zazwyczaj wzmocnione szkielety i bazują na ramach z aluminium. Konstruktorzy robią wszystko, by charakter prowadzenia tych rowerów był praktycznie identyczny względem klasycznych trailówek i endurówek. I całkiem dobrze im to wychodzi - najwięcej uwagi poświęca się możliwości skrócenia ogona, który z racji na zastosowanie silnika musiał być wydłużony.
Powszechnie w rowerach elektrycznych do mocniejszej jazdy spotykane są koła 27,5+ i 29+, które mają za zadanie poprawiać trakcję nie tylko na zjazdach, ale także na podjazdach. W bardziej rekreacyjnych rowerach, któych znajdziemy na rynku całe mnóstwo, dominują koła 27,5 oraz 29" z oponami o szerokości około 2,3". Nasze doświadczenia podpowiadają, że bardziej zaawansowani użytkownicy najwięcej frajdy z jazdy po górach czerpią z elektrycznych rowerów góskich full suspension, natomiast sztywne rowery, czyli MTB hardtail stanowią dobre połączenie roweru na łatwiejsze górskie wycieczki oraz codzienne użytkowanie - nawet dojazdy do pracy.
Co na rynku?
W dalszej części artykułu przygotowaliśmy dla Was przegląd rynku - uwzględniliśmy jedynie rowery typu hardtail z kolekcji 2023, natomiast wspomagane elektrycznie full suspension znajdziecie w osobnym artykule.
Przyjęliśmy konwencję prezentowania Wam modeli podstawowych oraz ze średniej półki spośród ofert poszczególnych firm. Więcej znajdziecie w Katalogu Bikeworldu. Przegląd oparliśmy o najnowszą odsłonę Katalogu Rowerowego.
Rockrider E-ST 100
- Cena: 5499.00 PLN
- Opis ramy: 100% Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR XCT 30
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: MICROSHIFT M25
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Silnik: VISION 42 Nm
- Bateria: ogniwa LG, LGC-MG1
Kross Hexagon Boost 1.0
- Cena: 5799.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCT 30 HLO, 100 mm
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BAFANG G120.250.DC
- Bateria: PHYLION SF-06S 522 Wh
Corelli Ralf
- Cena: 6199.00 PLN
- Waga: 21.00 kg
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: AIKEMA HUB DC36V250W 45NM
- Bateria: LI-ION DC36V12.8Ah 460.8Wh
Lovelec Alkor
- Cena: 7299.00 PLN
- Waga: 22.00 kg
- Opis ramy: aluminiowa (6061)
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCT, amortyzowany, z regulacją, z blokadą
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus, 8 przełożeń
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: AKM, 36 V, 250 W/500 W, bezszczotkowy tylny, 60 Nm
- Bateria: Li–ion, 10 Ah (360 Wh)/15 Ah (540 Wh)/17,5 Ah (630 Wh), zintegrowany
EcoBike SX 5
- Cena: 7799.00 PLN
- Waga: 25.50 kg
- Opis ramy: hydroformowane aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SunTour XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio ARDM3100SGS / 9
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Moc nominalna 250 W Moc maksymalna 560 W
- Bateria: Pojemnność Wh 468 - 576 Wh
Romet E-RAMBLER
- Cena: 8999.00 PLN
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCT30-DS-HLO
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5120
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bafang M300 centralny, 250 Watt, 80 Nm
- Bateria: BMZ Conger 480 Wh
Rock Machine Catherine e70-29
- Cena: 9899.00 PLN
- Opis ramy: alu Al-6061 T6
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze 29 TNL-F, 1-1/8"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: microSHIFT ACOLYTE Clutch dsgn. RDM5185M
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SPORT DRIVE MD250S, 36V, 250W, 90Nm
- Bateria: SPORT DRIVE, 36V, 500Wh
R Raymon HardRay E 1.0
- Cena: 10990.00 PLN
- Waga: 21.10 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Tektro RD-T350, 8s
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 26"
- Silnik: Yamaha PW-CE, 250 W, 50 Nm
- Bateria: Yamaha DT400, 400 Wh, 36 V
Giant TALON E+ 3
- Cena: 11599.00 PLN
- Waga: 23.00 kg
- Opis ramy: aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 ATB Coil LO 29"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 400, 36V 11.6Ah Rechargeable Lithium-Ion
Dartmoor E-Sparrow Mullet
- Cena: 11999.00 PLN
- Waga: 13.60 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: X-Fusion Mig Air RC 29"
- Skok widelca: 130 mm
- Przerzutka tylna: Microshift AdventX RD-M6205GM
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
- Silnik: Bafang M420, 80Nm
- Bateria: Bafang BT, 450Wh
Superior eXC 7019 B
- Cena: 11999.00 PLN
- Opis ramy: Alu 6061 T6
- Widelec/amortyzator przedni: RST Blaze, 1-1/8"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD-M3100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
Haibike HARDNINE 4
- Cena: 12099.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, XCM32
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano, Alivio M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line, 65Nm, 25km/h
- Bateria: 400Wh
Overfly BOLT MTB
- Cena: 12298.00 PLN
- Opis ramy: Alumunium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Mozo Peak
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M6000
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: 48 V / 250 W / 900 W / 130 Nm / centralny / Ananda M100
- Bateria: 14 Ah / 504 Wh / 36 V / Li-ion / Panasonic
Mbike eBIG
- Cena: 12499.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32-Boost-AIR LOR DS
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano M4120 Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Motor centralny BAFANG M510, 95 Nm, 250 W
- Bateria: Zintegrowana 612Wh /17Ah 36V
LIV TEMPT E+ 2
- Cena: 12599.00 PLN
- Waga: 22.40 kg
- Opis ramy: aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 ATB Coil, NLO, 29"/27.5"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio, M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak 500Wh
Specialized Turbo Levo Hardtail
- Cena: 13000.00 PLN
- Opis ramy: Specialized M5 Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio, SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Specialized 1.2 E
- Bateria: Specialized M1-400
Scott Aspect eRide 950
- Cena: 13059.00 PLN
- Waga: 24.30 kg
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M3100
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Silnik: Bosch Active Line Plus, EU: 25kmh / INT: 20mph
- Bateria: PowerTube 500Wh
CTM RUBY
- Cena: 13490.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM RL DS 29
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M2000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BAFANG M500 / 250W / 95Nm
- Bateria: CTM IGB 630Wh / 36V / 17,5Ah
Orbea KERAM 30
- Cena: 13599.00 PLN
- Opis ramy: Orbea Keram
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour X1
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120 SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BOSCH Active 25 kmh
- Bateria: BOSCH Performance 400Wh
Fuji Ambient 29 EQP
- Cena: 14030.00 PLN
- Waga: 23.36 kg
- Opis ramy: Fuji A2-SL alloy
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour SF17-XCM32-HLO-DS-29
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Cruise, 3th gen
- Bateria: Bosch Power Pack 500Wh
Cube Reaction Hybrid ONE 500
- Cena: 14199.00 PLN
- Waga: 22.70 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite,
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NVX30 Coil
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M4120-SGS, 10
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm) Cruise (250Watt), Smart System
- Bateria: Bosch PowerTube 500
Bianchi e-Vertic X-Type X5 9sp
- Cena: 14248.00 PLN
- Opis ramy: e-VERTIC X-Type ALU
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NVX30 DS 29
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Sram RD X7 9sp
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line CX
- Bateria: Bosch Powertube 625Wh
Bergamont E-Revox Edition
- Cena: 14399.00 PLN
- Opis ramy: AL6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM 32
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M3100,
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line, Gen. 3, BES3, 250 W, 36 V, max. 25 km/h
- Bateria: Bosch PowerTube, 36 V Li Ion, 500 Wh
Canyon Grand Canyon:ON 7
- Cena: 14599.00 PLN
- Waga: 23.80 kg
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM34, 120mm
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M4120, 10/11-speed
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano Steps EP8 Motor
KTM MACINA RIDE 591
- Cena: 14899.00 PLN
- Waga: 22.50 kg
- Opis ramy: Macina MTB 29" Alloy6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM coil 29"
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio M3100-9 SGS shadow
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch ACTIVE PLUS Gen.3 - 25km/h / 50Nm
- Bateria: Bosch PowerPACK 500Wh
Bulls COPPERHEAD EVO 1 750
- Cena: 16263.20 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5120-SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line CX BES3 (85 Nm)
- Bateria: Bosch PowerTube Horizontal 750 Wh
Trek Powerfly 4 Gen 3
- Cena: 16799.00 PLN
- Waga: 23.37 kg
- Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium, zintegrowany wymienny akumulator RIB (z ang. Removable Integrated Battery), zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie linek Control Freak, osłona Motor Armor, Boost148
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 34, sprężyna, wstępne naprężenie, zwężana rura sterowa, blokada, przesunięcie 44 mm, Boost110, oś przelotowa 15 mm, 120 mm skoku
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120, długi wózek
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Silnik: Bosch Performance CX, magnezowa obudowa silnika, 250 W, 85 Nm, 25 km/h maks. wspomagania
- Bateria: Bosch PowerTube, pionowy, 500 Wh
Cannondale Trail Neo 4
- Cena: 17599.00 PLN
- Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Bosch Performance Line Cruise
- Bateria: Bosch Powertube 500Wh
Corratec E-Power X Vert Race Gent
- Cena: 17699.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec E-Power X Vert Race Gent
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32-BOOST-AIR LOR
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SRAM SX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: BOSCH Performance Line CX
- Bateria: BOSCH PowerTube 625Wh
Merida eBIG.NINE 400
- Cena: 18499.00 PLN
- Opis ramy: eBIG.NINE LITE III aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34-Boost LOR DS
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5120 SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano EP8 85 Nm
- Bateria: Shimano E8036 630 Wh
GT ePantera Current
- Cena: 18999.00 PLN
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM32-DS
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano STEPS DU-E7000 250W
- Bateria: Shimano STEPS BT-E8035, 504Wh
Mondraker THUNDRA
- Cena: 20399.00 PLN
- Opis ramy: Thundra 6061 Xtralite Full Butted Alloy
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL 29
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Sram SX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Silnik: Shimano STEPS EP600
- Bateria: Simplo internal 720Wh