Materiał zawiera treści reklamowe

Transport roweru samolotem: walizki i torby

Jak bezpiecznie przewieźć rower samolotem? Przyglądamy się dostępnym na rynku walizkom i torbom oraz innym rozwiązaniom do transportu roweru drogą lotniczą.

Drukuj
Szymon Woldzinski

Wypad na zimowe zgrupowanie lub po prostu rowerowe wakacje często wiąże się z podróżą samolotem. Aby nadać rower jako bagaż potrzebujemy go odpowiednio zabezpieczyć. W tym artykule bierzemy pod lupę transport roweru samolotem - sprawdźcie, w co go spakować?!

Rower to zdecydowanie najdroższa część naszego rowerowego ekwipunku. Niektórzy z nas posiadają rowery za kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Każdy uszczerbek naszego sprzętu będzie bardzo bolesny, w szczególności jeżeli zdarzy się nie z naszej winy (albo z naszej, kiedy nieodpowiednio zabezpieczymy sprzęt). Obsługa portów lotniczych pracująca przy załadunku i wyładunku bagaży często pracuje w dużym pośpiechu, co nie zawsze sprzyja trosce o nasze walizki. Często zdarza się, że mniej poręczne bagaże (np. duże walizki czy torby z rowerami) nie są traktowane zbyt subtelnie. Dlatego jeśli podróżujemy z naszym rowerem, musimy zadbać o jego właściwe zabezpieczenie. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie najpopularniejszych scenariuszy transportu roweru samolotem. Poznajcie je i przygotujcie się na bezpieczny przewóz roweru podczas swojej podróży!

 

Walizki i kufry do transportu roweru

Jest to rozwiązanie najlepsze, ale zarazem najdroższe. Ceny walizek na rowery w większości przypadków zaczynają się od kwoty nieco poniżej 2000 zł i kończą w okolicach 4000 zł. W zamian dostajemy specjalne przygotowaną walizkę dedykowaną przewozowi roweru. Przy zakupie tego typu sprzętu należy zwrócić uwagę do jakiego typu rowerów jest przeznaczony, chociaż często spotykamy kufry uniwersalne. Największą zaletą jest sztywna konstrukcja kufra wykonana z poliwęglanu oraz specjalny stelaż, do którego wpinamy rower. Przed zapakowaniem wymagany będzie demontaż kół i komponentów takich jak sztyca czy pedały.

W przypadku niemal każdej walizki w środku znajduje się specjalne miejsce na części drobne. Dzięki temu nic nie będzie latać i obijać się o ramę, powodując przy tym niepotrzebne zarysowania czy uszkodzenia. Często w gratisie producenci oferują dodatowe miejsce na kask i buty, co odciąży nasz zwykły bagaż. Co więcej, zazwyczaj w kufrze jest na tyle dużo przestrzeni, że da się do niego spakować wiele innych rzeczy (np. odzieży), a na pozostały ekwipunek wystarczy nam już tylko bagaż podręczny.

Kolejną ważną kwestią jest spora masa, która oscyluje w granicach 10 - 15 kilogramów. To cena pancernej ochrony naszego roweru. Przemieszczanie się z walizką na szczęście ułatwią zamontowane kółeczka. Warto jednak przyjrzeć się, jak są rozwiązane. Najlepiej po prostu spróbować przed zakupem przejść się kawałek z walizką. Niektóre firmy mają średnio rozwiązaną ergonomię uchwytów do ciągnięcia (lub trzymania) torby i właśnie kółka.

W oczy rzuca się jednak ogólnie słaba mobilność tego rozwiązania. Nie będzie to przeszkadzać osobom, które wracają do domu z tego samego lotniska lub przez cały pobyt stacjonować będą w jednym miejscu. Problem pojawi się, kiedy w czasie rowerowych wakacji będziemy często się przemieszczać lub podróżować wraz z sakwami. Sztywne walizki i kufry nie będą dla takich osób idealnym wyborem. Spakowanie roweru do sztywnego kufra to idealne rozwiązanie dla osób, które dojeżdżają na lotnisko samochodem i z docelowego portu lotniczego dalej również pojadą autem, a walizka będzie mogła spędzić z nimi pobyt w miejscu zakwaterowania. 

 

 
 

 

 

Miękkie torby na rower

Oferta toreb rowerowych dostępnych na rynku jest bardzo szeroka. Ich ceny zaczynają się już od kilkuset złotych. Wśród tańszych produktów znajdziemy wzmacniane torby wykonane z materiałów termoplastycznych, które posiadają kilka wewnętrznych kieszeni (np. na koła). Droższe torby posiadają usztywnianą strukturę oraz zamontowane kółeczka, które ułatwią przemieszczanie się z bagażem. Podobnie jak w przypadku walizek wymagany jest demontaż kół oraz w przypadku większych rowerów sztycy lub odkręcenia i zabezpieczenia kierownicy. Trzeba jednak mieć na uwadze, że takie torby to zawsze półśrodek, bowiem prawdziwą ochronę zapewniają jedynie twarde walizki.

 

 
 

 

 

Podczas pakowania trzeba zwrócić szczególną uwagę przy wkładaniu roweru i odpowiednio zabezpieczyć części, które będą włożone luzem np. koła i sztyce. Ramę w tym wypadku warto owinąć folią bąbelkową w miejscu styku z innymi przedmiotami lub zaopatrzyć się w pokrowce na koła, odkręcając przy tym zatrzaski od kół. Warto zwrócić uwagę także na tylną przerzutkę (łatwo może ulec skrzywieniu w przypadku przemieszczania się roweru lub kontaktem z innymi częściami kolarskiego ekwipunku), którą również można odkręcić, owinąć folią i przykleić taśmą do ramy. Torby rowerowe to rozwiązanie tańsze, lecz wymaga od nas więcej wysiłku przy zabezpieczaniu roweru. Zaletą jest możliwość przewiezienia innego bagażu oraz mniejsza waga (dużo zależy od konstrukcji, lecz nie przekraczają one przeważnie kilku kilogramów). Większość toreb posiada ten atut, że można je złożyć, aby nie zajmowały dużo miejsca podczas przechowywania. To szczególnie istotny argument dla mieszkańców ciasnych mieszkań. Trzeba jednak pamiętać, że transport roweru samolotem, gdy mamy miękką torbę to trochę gra w rosyjską ruletkę - jest to po prostu średnio bezpieczne rozwiązanie. 

 

 
 

 

 

Alternatywa dla walizek i toreb rowerowych

Często wykorzystywaną alternatywą do transportu roweru są po prostu kartony na rower, które możemy dostać w każdym rowerowym sklepie. Nie jest to z pewnością wyszukane rozwiązanie, lecz przy odrobinie wysiłku jesteśmy w stanie zabezpieczyć swój rower przed głównymi zagrożeniami i możemy zrobić to naprawdę dobrze. Waga samego kartonu również wygląda zachęcająco, co pozwoli nam włożyć do niego wiele dodatkowych przedmiotów, mieszcząc się przy tym w limicie wagowym u naszego przewoźnika. Do odpowiedniego zabezpieczenia będziemy potrzebowali folii bąbelkowej, folii typu stretch oraz mocnej taśmy klejącej. Zwykły rowerowy karton nie wygląda zbyt estetycznie w porównaniu do profesjonalnej torby rowerowej, lecz jest rozwiązaniem najtańszym. Główną wadą jest brak kółek i utrudnione przemieszczanie się z taką paczką. Do tego dochodzi też ograniczona odporność na deszcz i śnieg, gdyby przyszło nam z jakiegoś powodu eksponować go dłużej na te czynniki atmosferyczne.

Kartony narażone są bardzo na wszelkie ostre przedmioty w naszym bagażu takie jak zaciski czy pedały. Przy wkładaniu roweru dobrze jest je wykręcić, aby w trakcie lotu nie zniszczyły kartonu. Po przylocie na lotnisko docelowe karton możemy zutylizować lub zostawić w przechowalni bagażu. Jeżeli wracamy z innego lotniska przed powrotem będziemy musieli jednak poszukać sobie innego pudła. Warto w tym celu przed wyjazdem zorientować się w lokalizacji pobliskich sklepów rowerowych oraz zakupić zapas taśmy klejącej oraz folii. Przy nadawaniu bagażu można poprosić o naklejenie specjalnej naklejki ostrzegawczej "uwaga na szkło" lub inny materiał, który łatwo ulega zniszczeniu. Powinno to zwrócić uwagę obsługi lotniska przy pakowaniu kartonu do samolotu i wykazaniem się większą empatią w stosunku do niego. Na koniec warto dodać, że to idealne rozwiązanie dla podróżników, którzy po przylocie chcą wyjechać prosto z lotniska już na rowerze.

Jakie rozwiązanie wybrać?

Najważniejszą rzeczą przy wyborze odpowiedniego środka do przewozu naszego roweru jest plan naszej podróży. Jeżeli planujemy wyjazd stacjonarny i przez cały pobyt będziemy przebywać w jednym miejscu to profesjonalne walizki lub sztywne torby są dla nas. Osoby ceniące wygodę oraz bezieczeństwo swoich rowerów z pewnością skłonią się ku temu rozwiązaniu. Prawda jest wręcz taka, że dla osób, które co roku wylatują gdzieś z rowerem twarda walizka jest jedynym słusznym rozwiązaniem, a jej zakup będzie też w stanie się zwrócić właścicielowi. Dla kolarzy okazjonalnie podróżujących samolotem z rowerem lepszy będzie karton, albo zaryzykowanie torby. Godną rozważenia alternatywą jest też wynajęcie roweru na miejscu lub skorzystanie z wypożyczalni walizek rowerowych w Polsce - te opcje też się fajnie sprawdzają. Sprawa wygląda inaczej, kiedy będziemy się przemieszczać z miejsca na miejsce, a powrót planujemy z innego lotniska lub państwa. Wtedy najlepszą opcją będzie karton.

Na rynku dostępnych jest wiele modeli - w poniższym przeglądzie postaraliśmy się pokazać Wam przykładowe produkty, które dobrze obrazują typy dostępnych na rynku rozwiązań. 

 

 

 

Twarda walizka na rower

Scicon AEROTECH EVOLUTION TSA
  • Twarda, uniwersalna walizka na rower, która służy do przewozu rowerów szosowych, górskich, czy triathlonowych. Zapewnia maksymalny poziom ochorony i mobilność na lotnisku. 

Miękka walizka/torba na rower

Thule Round Trip Traveler
  • Ciekawa próba połączenia cech torby i walizki. Ten model posiada miękkie ściany, które można poskładać i podczas przechowywania Thule nie zajmuje dużo miejsca. Natomiast na czas podróży torbę usztywnia się specjalnymi panelami i całość ma dawać podobny poziom ochrony, co twarda walizka. Rozwiązanie godne uwagi dla okazjonalnie podróżujących. 

 

Torba na rower

Zator Strong Road
  • Torba na rower, która została wykonana ze wzmocnionego materiału dla lepszej ochrony przed uszkodzeniami. Posiada uchwyty do noszenia i pas naramienny. 

Karton do transportu roweru

Karton rowerowy
  • Zwykły karton do przewozu roweru to świetna alternatywa dla walizek i toreb. Pod warunkiem dobrego zapakowania gwarantuje perfekcyjną ochornę, a do tego niewiele waży i można zdobyć go za darmo.