Materiał zawiera treści reklamowe

Stacjonarna pompka do roweru - jaką wybrać?

Dowiedz się, jaką pompkę stacjonarną wybrać i co jest dostępne na rynku.

Drukuj

Pompka stacjonarna do roweru to częsty wybór wśród zaawansowanych użytkowników rowerów oraz ważny element wyposażenia warsztatu. Warto jednak zastanowić się nad jej zakupem już na początku swojej kolarskiej przygody. Sprawdźmy na co warto zwrócić uwagę przy wyborze pompki stacjonarnej i co oferuje nam rynek.

Rowerowa pompka stacjonarna jest ważnym elementem każdego domowego warsztatu, oczywiście jeżeli nie posiadamy kompresora. Pompka stacjonarna jest również przydatna dla kogoś, kto po prostu dużo jeździ na rowerze. Dzięki niej dużo łatwiej i szybciej napompujemy swoje opony. Sprawdźmy jakie korzyści płyną z posiadania stacjonarnej pompki rowerowej i co oferuje nam rynek.

Dlaczego pompka stacjonarna?

Dzięki pompce stacjonarnej bez problemu za pomocą kilkudziesięciu pchnięć napompujemy opony  w rowerze o szerokich oponach. Okresowe dopompowanie to z reguły jedynie kilka ruchów pompką. Jest to możliwe dzięki temu, że korpus pompki jest masywny. W przypadku pompki ręcznej osiągnięcie wysokiego ciśnienia wymaga włożenia zdecydowanie większej energii. Dużą ulgę odczują także posiadacze rowerów szosowych, którzy zaoszczędzą wiele sił i czasu przed treningiem. Mówiąc prościej - jeśli jeździcie dużo i często będziecie pompowali opony w swoich rowerach, to stacjonarna pompka podłogowa jest Wam zwyczajnie potrzebna. To taka mała inwestycja - dziś wydacie na nią sporo pieniędzy, ale przez lata będziecie dzięki niej oszczędzać czas i siły. Kolejnym atutem, który wynika z posiadania pompki stacjonarnej jest to, że  większość pompek podłogowych posiada wbudowany manometr, który pozwala precyzyjnie ustawić ciśnienie w ogumieniu. Dla zaawansowanych użytkowników dwóch kółek będzie to bardzo duży atut, ponieważ w zależności od warunków panujących na trasie będą mogli dokładnie ustalić twardość ogumienia i odtwarzać ją w przyszłości z dużą dokładnością. W dodatku stacjonarne pompki są duże i stabilne, a to zdecydowanie ułatwia pompowanie do wysokiego ciśnienia. Oprócz tego pompki podłogowe posiadają wężyk, który posiada podwójną końcówkę i jest bezpieczniejszy dla wentyli.

Warto wspomnieć, że od jakiegoś czasu na rynku znajdują się też specjalne pompki dedykowane do systemów bezdętkowych - pompki te posiadają specjalny zbiornik z powietrzem, który ładujemy poprzez normalne pompowanie, a kiedy uzyskamy odpowiednie ciśnienie dźwignią lub przyciskiem uwalniamy skumulowane powietrze. Dzięki temu powietrze z impetem wtłaczane jest w oponę bezdętkową, która odpowiednio szybko wskakuje w ranty obręczy i się uszczelnia. Obecnie na rynku znajdziemy też same zbiorniki do pompowania tubeless, które "ładujemy" za pomocą zwykłej pompki, a następnie zapewniający szybki wyrzut powietrza zbiornik pompuje oponę i ją jednocześnie uszczelnia - to dobra alternatywa dla osób, które posiadają już w domu dobrą, tradycyjną pompkę stacjonarną.

 

 

 

 

Presta, Schrader i Dunlop

To nazwy zaworów wentyli, które używane są obecnie przy produkcji dętek i opon. W większości rowerów, a w szczególności szosowych i górskich spotykane są zawory typu Presta. Są to wentyle z charakterystyczną, zakręcaną końcówką. Wszystkie pompki stacjonarne współpracują z tym systemem. W naszych rowerach często znajdziemy także wentyle typu Schrader, najczęściej w rowerach miejskich i trekkingowych. Nie bez przypadku potocznie zwane są one samochodowymi, ponieważ opony aut zaopatrzone są także w tego typu zawory. Wybierając pompkę z wentylem Schradera bez problemu użyjemy jej także do naszego auta. Z kolei zawory Dunlopa to także popularne rozwiązanie, zwane również najzwyczajniej w świecie wentylem rowerowym. Presta i Dunlop są cienkie i pompuje się je tą samą głowicą pompki, natomiast wentyle samochodowe są grubsze i wymagają szerszej głowicy. W praktyce większość pompek na rynku ma opcję aby obsługiwać je wszystkie, dzięki czemu możemy mieć pompkę do każdego typu roweru. Albo wyposażono je w dwie głowice, albo w jedną, którą można dostosować do trzech wymienionych typów wentyli. Zdarzają się też głowice, które automatycznie dostosowują się do wentyla. Generalnie, kupując nowoczesną pompkę stacjonarną możemy być niemal pewni, że obsłuży wszystkie typy zaworów.  

 

 

 

 

 

Ciśnienie maksymalne

Większość pompek stacjonarnych oferuje nam możliwość „załadowania” wysokiego ciśnienia do swoich opon. Jeśli używacie roweru szosowego, to w zasadzie posiadanie pompki stacjonarnej jest niezbędne, ponieważ nabijanie opony o szerokości 25 mm do ciśnienia rzędu 5,5 - 7 atmosfer jest nie lada wyzwaniem dla małej, ręcznej pompki. Podobnie w przypadku osób, które jeżdżą na kołach z szytkami i chcących się ścigać – wtedy konieczne jest dojście z ciśnieniem bliżej 8-10 atmosfer - wówczas jedyną opcją jest pompka stacjonarna i to dobrej jakości. Należy jednak pamiętać, że większe ciśnienie maksymalne gwarantowane przez producenta nie zawsze idzie w parze z malejącym wysiłkiem w trakcie pompowania. To ile sił przyjdzie nam włożyć w uzyskanie satysfakcjonującego ciśnienia zależy od budowy tłoka i pompki, a także innych jej parametrów. Mimo wszystko z obsługą pompki stacjonarnej przy rowerze bez problemu powinny poradzić sobie osoby nie należące do najsilniejszych. Jeśli posiadamy rower górski czy trekkingowy, sprawa z użyciem pompki stacjonarnej jest jeszcze prostsza. W przypadku opony do roweru górskiego, kwestia jej napompowania taką pompką to tak naprawdę kilka mocniejszych ruchów pompką.

Co jeszcze jest istotne?

Kupując pompkę stacjonarną warto zwrócić uwagę także na materiał z jakiego została wykonana. Ponieważ podczas pompowania używamy dużej siły i nacisku, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na materiały, z jakich została wykonana pompka. Tanie marketowe pompki najczęściej zrobione są w znacznej części z plastiku i nie posłużą nam długo. Pod wpływem mocnego pompowania mogą nam po prostu pęknąć. Dobra pompka powinna być wykonana z metalu i posiadać w miarę długi przewód do pompowania oraz możliwie szeroki korpus, aby ze spokojem móc operować nią przy rowerze. Ważnym elementem jest też stabilna podstawa, którą odczujemy zwłaszcza gdy będziemy zbliżać się do wysokiego ciśnienia. Nie bez znaczenia jest też wytrzymałość rączki. To bardzo istotne elementy stacjonarnej pompki, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas zakupu. Jeśli powyższe czynniki będą spełnione, będziemy mieć naprawdę dobrą pompkę do każdego typu roweru.

Polecane przez redakcję

Z gąszczu rynkowych propozycji postanowiliśmy wyróżnić tym razem jeden produkt, który naszym zdaniem zasługuje na wyjątkową uwagę. Jak zwykle staraliśmy się przeanalizować różne cechy produktu. Co tym razem najmocniej rzuciło nam się w oczy?

 

SKS-Germany AIR-X-PLORER 10.0

SKS-Germany jest jednym ze zdecydowanie najbardziej znanych producentów pompek rowerowych na świecie, a na swoją dobrą sławę niemiecki producent pracował latami. Podobnie sprawa ma się z udoskonalaniem produktów niemieckiej marki - SKS każdego roku wprowadza do swoich pompek i akcesoriów nowe i przydatne funkcje oraz cechy. W bieżącym sezonie na rynek wprowadzono nowy model stacjonarnej pompki z manometrem w postaci modelu Air-X-Plorer 10.0 - najważniejszymi cechami tego modelu jest bardzo stabilna, metalowa podstawa, która jest zintegrowana z równie dużym i czytelnym manometrem (co ciekawe - SKS-Germany ma wśród swoich nowości także pompkę stacjonarną z manometrem cyfrowym - z dopiskiem Digi). Polecany przez nas model ma również sporych rozmiarów metalową komorę powietrza, która pozwala na szybkie napompowanie opon nawet do wysokich wartości ciśnienia (do 10 Bar). Ostatnim mocnym punktem polecanego przez nas modelu jest uniwersalna głowica oraz długi wąż. Głowica w Air-X-Plorerze to konstrukcja “MV EASY” MULTI VALVE, która pasuje do wszystkich typów wentyli i nie wymaga żadnej interakcji ze strony użytkownika, żeby ją do danego typu dopasować. Długi przewód stawia kropkę nad i w wygodnym użykowaniu pompki. Wysokiej jakości produkt, który posłuży Wam w garażu i domowym warsztacie przez kolejne lata - polecamy!

  • Cena: 189 zł
  • Cylinder ze stali
  • Głowica MV EASY - Multi Valve Head do wszystkich typów wentyli, uszczelniona z dźwignią zaciskową
  • Długość 710 mm
  • Maksymalne ciśnienie 10 bar / 144 psi
  • Dodatkowe cechy: precyzyjny manometr, metalowa podstawa, długość węża 1200 mm.
  • Dystrybucja: velo.pl / unibike.pl
sks-germany.com

 

 

 

Co jest dostępne na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie nasz przegląd stacjonarnych pompek rowerowych, który uzupełniliśmy o najnowsze modele jak i te, które, mimo starszego rocznika, mogą was zainteresować.

 

 

 

Pompka stacjonarna z komorą do tubeless

Bontrager TLR Flash Charger

To pompka firmy Bontrager, która dzięki specjalnej komorze pozwala na zamontowanie opon bezdętkowych bez użycia kompresora. Jej cylinder został wykonany z aluminium. Obsługuje zarówno wentyl Presta jak i Schrader. Posiada duży czytelny skalowany do 160 PSI. Jej cena na polskim rynku to 620 zł.

Pompka stacjonarna serwisowa

Giant Control Tower Pro Boost

To jeszcze jedna ciekawa propozycja od Gianta - pompka serwisowa, która posiada komorę, dzięki której osiągniemy ciśnienie do 200 PSI. Możemy też dzięki niej zainstalować oponę tubeless. Posiada duży wyświetlacz 3,5 calowy. Obsługuje wszystkie typy wentyli. Oprócz wysokiej jakości cechuje ją również nowoczesny design. Jej koszt to 539 zł.

Pompka podłogowa do wysokich ciśnień

Lezyne Sport Floor Drive 3.5

Pompka od Lezyne to model stworzony do pompowania wysokich ciśnień, m.in w oponach szosowych. Jej maksymalne ciśnienie to aż 220 PSI. Posiada stalowy cylinder i szeroką podstawę z kompozytu Matrix. Posiada bezpieczne dla wentyli podwójnie gwintowane zakończenia. To dobry wybór dla serwisantów oraz posiadaczy rowerów szosowych. Jej cena wynosi 329 zł.

Wszechstronna pompka stacjonarna

Specialized Air Tool Comp

To klasyczna, wysokiej jakości pompka rowerowa ze stalową podstawą i aluminiowym cylindrem. Posiada dwustopniowy 3 calowy precyzyjny manometr, który jest dokładny nawet przy niskich ciśnieniach. Sprawdzi się ona przy każdym typie roweru, gdyż napompujemy nią nawet do 120 PSI. Posiada również głowicę, która zapewnia automatyczny wybór wentyla. Jej cena to 300 zł.

Kompaktowa pompka stacjonarna

SKS Airkompressor Compact 10.0

Propozycja od niemieckiej firmy SKS to kompaktowa, niedroga i jednocześnie dobrej jakości pompka podłogowa. Jej cylinder wykonano ze stali, natomiast pozostałe elementy to tworzywo. Jej niewielkie rozmiary i funkcjonalność sprawiają, że będzie ona dobrym wyborem m.in na podróże lub jako pierwsza pompka stacjonarna. Maksymalnie napompujemy nią 144 PSI, czyli 10 barów. Jej cena to zaledwie 109 zł.

Niedroga pompka podłogowa

BTWIN Riverside 500

Jeśli nie chcemy wydać majątku na pompkę stacjonarną to model Riverside 500 będzie odpowiednim wyborem. Mimo niskiej ceny to pompka uniwersalna, którą napompujemy nawet do 11 barów i obsłużymy każdy typ wentyla. Jej elementy są wykonane w większości z tworzywa, dlatego będzie to dobry wybór raczej dla osób początkujących. Jej koszt to 70 zł.