Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie zabezpieczenie do roweru wybrać?

Jak skutecznie zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Przedstawiamy cenne wskazówki i doradzamy, jakie zabezpieczenie rowerowe wybrać.

Drukuj

Elementarnym wyposażeniem każdego rowerzysty, który traktuje swój jednoślad jako środek komunikacji, jest dobre zabezpieczenie rowerowe. W tym poradniku przedstawiamy różne sposoby przypięcia roweru oraz najpopularniejsze typy zabezpieczeń.

Spis treści:

  1. Co na rynku?

 

 

 

Odpowiednie zabezpieczenie roweru to bardzo ważna sprawa, jeśli nie chcemy szybko stracić naszego jednośladu. Na rynku dostępnych jest wiele zapięć pozwalających bezpiecznie przypinać rower i ograniczyć ryzyko kradzieży. Zaczynając od bardzo prostych, jak zwykła linka rowerowa, poprzez bardziej zaawansowane rozwiązania jak: u-lock, łańcuch czy bordo (tzw. zapięcie składane lub zamek płytowy). Oczywiście trzeba pamiętać, że nawet najlepsze sposoby ochrony nie gwarantują, że unikniemy kradzieży roweru. Z drugiej strony możemy znacznie ograniczyć ryzyko utraty sprzętu. Skuteczne zabezpieczenia rowerowe niestety kosztują, a wraz z ceną produktu rośnie jego bezpieczeństwo i trudność sforsowania. Zasada jest więc taka, że dobieramy tym lepsze zabezpieczenie, im droższy jest nasz rower. Drugim sposobem, który ogranicza ryzyko kradzieży jest zabezpieczenie roweru w lepszy sposób, niż rowery, które są zaparkowane obok. Złodziej zazwyczaj wybierze to, co dla niego łatwiejsze. No i trzecia kwestia - niezależnie od klasy zabezpieczenia - to dobre zapięcie. Mowa oczywiście o technice. Po pierwsze wybieramy mocny obiekt, do którego przypniemy rower. Najlepsze będą specjalne stojaki rowerowe, oczywiście te wysokiej klasy, a nie spawane przez ,,Pana Mietka". Po drugie staramy się objąć zapięciem przede wszystkim ramę roweru, a jeśli się uda również jego koła. 

Listę dostępnych na rynku produktów otwierają podstawowe linki, które są najtańsze i dostaniecie je we wszystkich sklepach rowerowych. Naszym zdaniem nie jest to jednak najlepsze zabezpieczenie, więc w naszym rankingu uplasowały się na ostatnim miejscu. Lepiej sprawdzają się bordo i łańcuchy, choć uwaga, bo będąc przypiętymi do ramy roweru mogą ją porysować. Według ekspertów najlepiej chroni zapięciu typu u-lock. Oczywiście żadne z w/w rozwiązań nie zabezpieczy nas w 100% przed ryzykiem utraty roweru, ale te lepsze znacznie utrudnią złodziejowi zadanie. My dodatkowo też możemy to zrobić - np. kiedy pozostawimy rower w ruchliwym miejscu, albo dokładnie przed kamerą. 

 

 

Łańcuch

Najbardziej elastyczny rodzaj zabezpieczenia, który możemy zastosować nie tylko w naszym rowerze, ale także do innych cennych przedmiotów. Jego zaletą jest możliwość zabezpieczenia za jednym razem kilku części rowerów np. poprzez założenie łańcucha przez ramę i koło. Łańcuchy dają także możliwość łatwego spięcia dwóch rowerów. Dodatkowo powinnien on bez problemu zmieścić się do plecaka bez zajmowania dużej ilości miejsca. Wadą tego rozwiązania jest jego spora waga. W tym wypadku musimy zdecydować się na pewien kompromis pomiędzy bezpieczeństwem a funkcjonalnością.

 

 
 

 

U-lock

Jest to drugi z naszych faworytów obok przedstawionych wcześniej łańcuchów. U-lock to stalowy pałąk w kształcie litery U. Jego budowa będzie mniej przyjazna do transportu, niż w przypadku łańcucha (czasem istnieje możliwość jego przymocowania do ramy), ale jego masa jest niższa, co z kolei jest sporą zaletą, gdy porównujemy do naprawdę ciężkich łańcuchów. Warto dodać, że to zabezpieczenie rowerowe będzie z pewnością stanowiło spore wyzwanie dla złodzieja. Przy zakupie U-locka warto zwrócić uwagę na zamek, ponieważ jego niesolidna konstrukcja może okazać się piętą achillesową tego rozwiązania. Przekrój cenowy modeli jest bardzo szeroki, więc warto zastanowić się na jakim poziomie ochrony oczekujemy i na jakie ryzyko nastawiony jest nasz rower. Im większy będzie U-lock, tym łatwiej będzie przypiąć rower, choć trudniej się go transportuje. Tu sami musicie znaleźć wasz złoty środek. 

 

 
 

 

Zapięcie składane (bordo, szekle, zamki płytowe)

Jak sama nazwa wskazuje zaletą bordo jest łatwy transport, bo po złożeniu zajmują naprawdę niewiele miejsca. Pozwolą także na łatwiejsze przypięcie roweru niż tradycyjny U-lock. Najsłabszym elementem takiego rozwiązania mogą okazać się nity, które w zależności od modelu mniej lub bardziej zniechęcą „dobrego złodzieja”. W naszym odczuciu zabezpieczenia składane plasują się na 3 miejscu za U-lockami i łańcuchami.

 

Linka rowerowa

Naszym zdaniem linki to najmniej bezpieczne zapięcia rowerowe. Mogą być jednak przydatne, kiedy chcemy wskoczyć do sklepu po bułki, mając jednak cały czas rower na widoku. Sprawdzą się też, gdy używamy taniego roweru i szkoda nam kupować zabezpieczenia za połowę jego wartości. Fakty są jednak takie, że sprawny złodziej na rozbrojenie tradycyjnej linki nie będzie potrzebował dużo czasu, ale chwilowe unieruchomienie roweru pozwoli nam szybko zareagować na jego działanie. Z pewnością atutem tego rozwiązania jest jego niska cena, duża elastyczność oraz łatwość transportowania. Poza tym linki są długie i łatwo objąć nimi ramę roweru i oba koła. Stąd dobrym pomysłem może być użycie linki jako dodatkowe zabezpieczenie. Im więcej pracy czeka złodzieja, tym większa szansa, że odpuści sobie nasz rower i wybierze inny. 

 

 

 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Przedstawione w przeglądzie zabezpieczenia oparte zostały na dwóch systemach zapięć: na zwykły klucz i z zamkiem szyfrowym. Zaletą zapięć na szyfr jest fakt, że najzwyczajniej w świecie nie zgubimy kluczyka. Dodatkowo możemy wymyślić przyjazny dla nas kod. Z kolei tradycyjne zapięcia na klucz wydają się lepszym zabezpieczeniem przed złodziejami i cieszą się lepszą opinią. Najdroższe modele posiadają specjalne patenty kodowe bez których nie da podrobić się klucza. Ciekawostką jest też obecność alarmów w niektórych zabezpieczeniach z górnej półki.

 

Co na rynku?

W sprzedaży znajdziecie bardzo wiele różnych zabezpieczeń, a przekrój cenowy jest ogromny. My przygotowaliśmy dla Was przykładowe produkty, które obrazują typy zabezpieczeń rowerowych, o których piszemy w artykule. 

 

 

 

 

 

Bordo - zapięcie składane

Kryptonite KRYPTOLOK 610
  • Składane zabezpieczenie rowerowe jest tak samo łatwe i wygodne w transporcie, jak zwykła linka rowerowa, a jednocześnie wykazuje lepszą ochronę przed kradzieżą. W tym modelu jest pokryte powłoką, która chroni ramę przed porysowaniem lakieru. Ma też mocowanie do ramy dla ułatwienia transportu.

Łańcuch

Yale YCL3/10/180/1
  • Gruby i mocny łańcuch oraz kłódka z czteroryglowym zamkiem to gwarancja dobrej ochrony. Otulina na łańcuchu zapobiega rysowaniu ramy. Całość niestety sporo waży - około 5 kg. 

 

Linka z zamkiem na szyfr

Trelock KS 260/85 Code
  • Zwykła linka rowerowa, która ma wszelkie cechy tego typu zabezpieczenia, ale zamiast klasycznego zamka na klucz, zastosowano tu zamek szyfrowy. 

Linka rowerowa

B'TWIN 120
  • Zwykła linka rowerowa nie cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, ale ma kilka innych zalet. Jest to najtańsze rozwiązanie, łatwe w transporcie oraz lekkie. Dodatkowo zwykle linki są dość długie, co sprawia, że z łatwością można przypiąć rower do różnych przedmiotów, a przy okazji objąć nie tylko ramę, ale również koła. 

 

U-Lock

ABUS Granit Plus 640
  • Typowy mocny U-lock, wraz z zamkiem wykonany ze stali hartowanej. Dodatkowo zamek jest odporny na rozwiercanie. Całość stanowi dobrą ochronę przed złodziejami i waży niecały kilogram.