Spis treści:
W badanym przedziale cenowym znajdziemy interesujące rowery szosowe, które służą do mocno zróżnicowanych zastosowań i stylów jazdy. Oczywiście łączy je szosowa szybkość, lekkość i generalnie są to maszyny o sportowym duchu. Jednak część z nich to rowery bardziej rekreacyjne, podczas gdy inne to typowo wyścigowe charty. Tyle o ich charakterze. Do nas samych należy po prostu decyzja - czy idziemy bardziej w sport i ściganie się, czy raczej w turystyczno-rekreacyjną szosową jazdę. Jeśli preferujecie rywalizację, kierujcie swoją uwagę na klasyczne rowery szosowe typu race. Jeśli bardziej spokojny styl i tempo jazdy - spoglądajcie na maszyny typu endurance.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
Rowery za 10 000 zł to solidne i zaawansowane maszyny, a rynek jest podzielony mniej więcej po połowie na rowery karbonowe i aluminiowe. Scenariusze są więc dwa - możemy szosówkę rower od jednej marek, które cenią się wyżej, gdzie będzie rama z aluminium, bądź coś na karbonowej ramie od producentów, którzy mają nieco łaskawszą politykę cenową. Absolutnym standardem jest natomiast karbonowy widelec. Niezależnie od materiału ramy można spodziewać się wysokiej jakości, choć - nie ma co ukrywać - karbon jest materiałem, który da nam więcej korzyści. Bez względu na markę, możemy spodziewać się nowoczesnych rozwiązań: wewnętrznego prowadzenia kabli, sztywnych osi kół, taperowanych rur sterowych itp. standardów.
Koła - to je zapewne zmodernizujesz
Szybka analiza wyposażenia kieruje nas do prostych wniosków. W badanym przedziale cenowym spotkamy zazwyczaj solidne i odporne na duży kilometraż oraz rozcentrowanie zestawy kołowe, ale ich wadą będzie wysoka masa. To dość toporne modele ze średniej półki. Z tego względu, jeśli zamierzacie się ścigać, trzeba będzie pomyśleć o wymianie ich na nieco lżejsze i bardziej dynamiczne zestawy. Do turystyki (endurance) wystarczą. Warto mieć na uwadze, że koła i opony mają ogromny wpływ na szybkość i dynamikę naszego sprzętu, a w większośći rowerów za 10 000 zł nie otrzymamy niczego wyjątkowego.
Napęd
W założonym budżecie na listach specyfikacyjnych królują przede wszystkim napędy Shimano - solidna grupa 105 (2x11) oraz nieco tańsza Tiagra (2x10). Ta pierwsza gwarantuje bardzo dobrą jakość i kulturę pracy, a dodatkowo ma lepsze stopniowanie biegów w kasecie, aniżeli Tiagra. Zobaczcie nasz Test: Shimano 105 R7000. Z kolei Tiagra - mimo, że tańśza i 10-biegowa - ma naprawdę dopracowaną ergonomię i bardzo wygodne klamki w wersji pod hydrauliczne hamulce tarczowe. Obie grupy trzymają poziom i są godne polecenia.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na przełożenia zastosowane w korbie, gdyż wymiana tego elementu może być kosztowna i lepiej od razu kupić rower z przełożeniami, które są dla nas odpowiednie - jeśli jesteście początkującymi to blaty kompaktowe 50/34 będą w sam raz. Jeśli jednak macie już dobrą nogę i myślicie o poważniejszym ściganiu, to szukajcie korby z blatami 52/36 - to przełożenia bardziej adekwatne do prędkości wyścigowych, które nie będą Wam utrudniać walki o zwycięstwo. Jeśli się wahacie, bierzcie 52/36. To dobry kompromis. Najwyżej zastosujecie kasetę o rozpiętości 11-34.
Tarczówki to już standard
W badanym segmencie cenowym hydrauliczne tarczówki stały się już standardem. To dobrze, bowiem cechuje je duża siła hamowania, a do tego mają wysoką odporność na przegrzewanie. Im więcej jeździcie w pofałdowanym terenie lub przy kiepskiej pogodzie, tym większe odczujecie korzyści z obecności tarcz w waszym rowerze. Hamulce typu disc to niewątpliwie przyszłość rowerów szosowych, a producenci szybko eliminują ze swoich ofert - można powiedzieć, że przestarzałe już - hamulce szczękowe.
Co na rynku?
W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy sporo interesujących modeli. Na kolejnych stronach przedstawiamy wybrane rowery z kolekcji na 2023 rok. Więcej maszyn znajdziecie na katalog.bikeworld.pl, przy pomocy którego zrealizowaliśmy przegląd rynku.
Van Rysel EDR CF 105 z hamulcami tarczowymi
- Cena: 9999.00 PLN
- Waga: 8.20 kg
- Opis ramy: CF
- Widelec/amortyzator przedni: CF
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: HUTCHINSON FUSION 5 PERFORMANCE 25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Wilier GTR Team
- Cena: 9808.64 PLN
- Waga: 8.70 kg
- Widelec/amortyzator przedni: GTR TEAM RIM - CARBON MONOCOQUE 46TON
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 4 700X25
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Endurance CF 7
- Cena: 9799.00 PLN
- Waga: 8.62 kg
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0089 CF Disc
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Schwalbe One, 30mm
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida SCULTURA 400
- Cena: 9499.00 PLN
- Opis ramy: SCULTURA DISC LITE aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA CF2 disc carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Maxxis Pursuer 700x25C zwijana
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior X-ROAD Issue
- Cena: 9499.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race
- Widelec/amortyzator przedni: X-Road Issue 28", Carbon/alu
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Schwalbe One Performance RaceGuard, 28x1.20", ADDIX
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec Corones Expert Disc
- Cena: 9299.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec Corones Disc
- Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec Corones Expert Disc
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Opony: Continental Ultra Sport 700 x 25C
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.