Szosowe grupy osprzętu Shimano (hierarchia)

Poznaj szosowe grupy osprzętu Shimano - ich cechy oraz hierarchię. Przegląd napędów do rowerów szosowych i gravelowych. (aktualizacja 2021 / 2022)

Drukuj

Zastanawiacie się, jaką grupę Shimano powinniście wybrać do swojej szosy? Zapraszamy do krótkiego przewodnika po grupach szosowych japońskiego giganta!

W tym artykule prezentujemy Wam klasyfikację grup osprzętu Shimano, które są przeznaczone do rowerów szosowych, przełajowych oraz szutrowych. Japońska firma jest bezapelacyjnym liderem rynku osprzętu rowerowego. Pomimo, że rozwijała się z dala od najbardziej zakręconej na punkcie kolarstwa Europy, to już w 1921 roku rozpoczęła produkcję części do rowerów!

 

 

 

Zobacz również: 

 

 

Celem niniejszego tekstu jest pomóc Wam we właściwym wyborze gotowego roweru i/lub wskazanie, jakiego osprzętu szukać do swojej maszyny, by spełniała wasze rowerowe potrzeby. Oczywiście nikt nie dyskutuje ze stwierdzeniem, że sercem roweru jest rama. Na co więc poza ramą należy zwrócić uwagę kupując nowy rower? Koła, osprzęt, elementy kokpitu, cenę? W rowerze wyposażonym w dobrą ramę pozostałe komponenty roweru można wymienić zależnie od potrzeb. Zwykle producenci oferują możliwość kupna kilku wersji rowerów opartych na jednym modelu ramy, różnicując je właśnie grupami osprzętu, kołami czy kokpitem.

 

 
 

 

 
 

 

 

W skład grupy osprzętu wchodzą przede wszystkim: przerzutka przednia i tylna, klamkomanetki, mechanizm korbowy z wkładem suportu, kaseta, łańcuch oraz szczęki hamulców, bądź zaciski w przypadku hamulców tarczowych. Do tego dochodzi szereg innych komponentów, jak komponenty do jazdy na czas, koła, czy piasty. My zaprezentujemy wam trzon każdej z grup, czyli napędy i hamulce.

 

 
 

 

 

Hierarchia grup szosowych Shimano

 

Shimano Tourney / A070

  • Najtańsza grupa osprzętu Shimano, którą możemy zaadaptować do szosy. W rzeczywistości to siedmiobiegowy napęd do tanich rowerów rekreacyjnych. Pomimo tego znajdziemy w niej już klamkomanetki i korbę z dwoma blatami 50/34. Dostępna jest też opcja z trzema zębatkami (50/39/30). W grupie A070 zastosowano najtańsze materiały - stal i plastik. Powyższe nie gwarantuje dużej trwałości, czy dokładności w działaniu. Na Tourney możesz postawić wtedy, jeśli niska cena zakupu jest dla Ciebie najważniejsza, a szosę traktujesz w 100% rekreacyjnie i turystycznie. Bardziej na zasadzie spróbowania.

 

 

Shimano Claris

  • To grupa jeszcze nieprzeznaczona do agresywnej sportowej jazdy, ale o sportowym wyglądzie. Wyraźnie nawiązuje do wyższych grup napędowych japońskiego producenta. Masa Clarisa czy szybkość działania nie dorównują grupom wyczynowym, ale ten napęd sprawdzi się świetnie w rekreacyjnej szosie czy na dojazdy do pracy. Trwałość grupy jest na przyzwoitym poziomie, a nowoczesny wygląd czteroramiennego mechanizmu korbowego nie odbiega znacząco od grup topowych. Korba posiada zintegrowaną oś, a ośmiobiegowe klamkomanetki mają dwie dźwignie zlokalizowane w ,,klamce" i umożliwiają obsługę biegów w dolnym chwycie - dokładnie tak jak w grupach wyższych. Claris to system 2x8. Podobnie jak u droższych braci poprowadzono też linki - biegną estetycznie ukryte pod owijką. Rower na Claris'ie możesz wybrać, jeśli zaczynasz przygodę z szosą. Do bardziej sportowej jazdy warto spoglądać na grupy wyższe.

 

 

Shimano Sora

 

  • Sora to dziewięciobiegowa grupa dla początkujących entuzjastów kolarstwa. Ciekawy wybór do zbudowania niedrogiego roweru szosowego, który  naprawdę dobrze wygląda. Sora bowiem mocno nawiązuje designem do grup droższych. Dostępne jest aż 6 opcji kasety dziewięciobiegowej. Sora nadaje się do rekreacyjnej sportowej jazdy oraz do rowerów przeznaczonych do treningu. Jest wyraźnie lżejsza od odświeżonej grupy Claris, choć nadal znacznie cięższa niż grupy wyższe. Wzrosło również zastosowanie stopów aluminium na rzecz eliminacji stali. Również producenci rowerów chętnie korzystają z Sory do wyposażenia rowerów szosowych - szczególnie maszyn endurance, turystyków czy graveli. To ostatnia grupa, która występuje w opcji zarówno na dwa blaty (50/34), jak również z trzema tarczami z przodu (50/39/30).
Shimano

 

 

Shimano Tiagra

 

  • Tiagra to kolejny poziom zaawansowania. Napęd 2x10, który w obecnej wersji 4700 oferuje już naprawdę wysoki poziom działania. Choć do dyspozycji nie mamy jedenastu biegów, jak w osprzęcie sportowym, to szczególną uwagę zwraca obecność nowych klamkomanetek w wersji współpracującej z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Model oznaczony kodem 4720 -wygląda bardzo nowocześnie i w zasadzie ergonomią nie odbiega wiele od 105. Co prawda 10-tka zaczyna być wypierana przez jedenastkę, ale zawsze łatwiej znaleźć dobrej jakości kasetę niż w przypadku dziewięciobiegowej Sory. Cieszy też niska cena części eksploatacyjnych - jak łańcuchów czy właśnie kaset. Dostępne są dwie opcje mechanizmu korbowego: 52/36 i klasyczny kompakt 50/34. Obecność tej pierwszje wskazuje na bardziej sportowy charakter tej grupy osprzętu. Choć zawodników może drażnić brak opcji kasety 11-28. Jest 11-25, 12-28, 11-32 i 11-34. Zarówno Sora, jak i Tiagra sprawdzą się w rowerach do rekreacyjnej amatorskiej jazdy szosowej, choć z Tiagrą można śmiało stawać na starcie amatorskich wyścigów. 
  • Test: Shimano Tiagra (4700)
Shimano

 

 

 

Shimano 105

 

  • Kolejna w hierarchii grupa oferuje już poziom osprzętu sportowego i jest mocnym punktem oferty Shimano. Przez wielu określana mianem grupy szosowej o najlepszym stosunku ceny do jakości działania na rynku. Shimano 105 serii 7000 to w tej chwili najniższa grupa szosowa obsługująca napęd jedenastobiegowy. Ulepszona w ostatnich latach o większość technologii z wyższych grup, aktualnie różni się minimalnie w działaniu i wyglądzie względem droższych grup. Ustępuje im głównie masą i tańszymi materiałami zastosowanymi w produkcji. Występuje też w wariancie z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, ale nie w opcji elektronicznej Di2. Grupa 105 zadowoli cię zarówno pod względem trwałości, jak i precyzji działania. 
  • Test: Shimano 105 (R7000)
Shimano

 

 

Shimano Ultegra R8000

 

  • Chociaż na rok modelowy 2022 Ultegra doczekała się nowej odsłony, celowo zostawiamy tu też jej wariant mechaniczny oznaczony jako R8000 - zresztą nawet w katalogu Shimano na ten rok mechaniczna Ultegra figuruje na równi z nową odsłoną R8100, co jasno pokazuje, że sporo rowerów w bieżącym sezonie będzie ubrana właśnie w te komponenty. Podobnie jak w przypadku serii R8100, tak i w przypadku mechanicznej Ultegry użytkownik dostaje topowe rozwiązania i tylko delikatnie wyższą względem Dura-Ace masę. Tak jak w topowej grupie Shimano zarówno korby, jak i zębatka mechanizmu korbowego są wydrążone w środku, choć Ultegra jest o połowę tańsza od Dura-Ace. Obie grupy posiadają udoskonalone korby, które są lekkie i sztywne. Generacja Ultegry R8000 znacząco udoskonaliła szczęki hamulcowe, przez co bez problemu pomieszczą one wszystkie komfortowe opony 28mm. Dużej modyfikacji uległa też tylna przerzutka przesunięta obecnie bliżej ramy. Technologia Shadow RD jest analogiczna do tej znanej z MTB - lepiej chroni tylną przerzutkę na wypadek kraks. Szybkość i precyzja działania są tu na najwyższym poziomie. Ultegra R8000 to układ 2x11, a mnogość kombinacji przełożeń - którą otrzymujemy dzięki 6 różnym kasetom i 3 zestawom tarcz w korbach - jest ogromna. 
  • Test: Shimano Ultegra R8000
Shimano

 

 

Shimano Ultegra R8100

  • Shimano na sezon 2022 wprowadziło na rynek całkiem nową generację grupy Ultegra - mowa o serii R8100, która jasno pokazała, w którą stronę zmierza rozwój napędowej technologii. Mowa o elektronicznej zmianie przełożeń, bo tylko w takiej wersji dostępna jest nowa Ultegra. Japończycy uczynili tę grupę także częściowo bezprzewodową - klamkomanetki bez kabla łączą się z tylną przerzutką, która stanowi "mózg" całego systemu, ale i jest połączona kablem z baterią i przednią przerzutką. Kolejną ważną cechą nowej Ultegry jest ilość biegów - spotykamy tu konfigurację 2x12 i tylko dwie opcje rozpiętości kaset (11-30 i 11-34). W gronie nowych komponentów Ultegry znajdziemy także mechanizmy korbowe z pomiarem mocy. Delikatnemu udoskonaleniu uległy cenione już wcześniej zaciski hydraulicznych hamulców, które odsunęły o 10% okładziny od tarcz hamulcowych. Co ciekawe i co będzie powodem do zadowolenia dla wielu osób - Shimano utrzymało w gronie produktów R8100 także hamulce szczękowe!
  • Szczegółowo o nowej Ultegrze pisaliśmy tu: Ultegra R8100
Shimano

 

 

Shimano Dura-Ace R9100

  • Analogicznie do mechanicznej Ultegry w zestawieniu zostawiamy także Dura-Ace R9100. Topowa Dura swoją blisko dwa razy wyższą cenę zawdzięcza zastosowaniu sporej ilości bardzo lekkich materiałów - włókna węglowego oraz tytanu. Poza tym grupy dzielą takie drobne różnice, jak sposób obróbki termicznej zastosowanych stopów aluminium czy zastosowanie drążonych pinów w miejsce pełnych. Dzięki tym kosztownym zabiegom grupa jest lżejsza od osprzętu Ultegra. Oczywiście Dura-Ace dostępna jest zarówno w wersji mechanicznej oraz Di2, a obie opcje mają dwa warianty hamulców - szczękowych i tarczowych. W chwili obecnej to osprzęt elektroniczny wiedzie prym w szybkości i precyzji zmiany biegów. Dodatkowo możemy dowolnie zaprogramować funkcje przycisków zmiany biegów w manetkach. Ukryte w ramie roweru bateria i przewody osprzętu Di2 pozwalają budować i projektować rowery o eleganckiej, niezaburzonej linii.  Zarówno w przypadku Ultegry Di2, jak i Dura-Ace Di2 poza klamkomanetkami i przerzutkami reszta komponentów jest wspólna z grupami mechanicznymi.
  • Test: Shimano Dura-Ace Di2 (9150)
Shimano

 

 

 

Shimano Dura-Ace R9200

  • Shimano Dura-Ace R9200 tak naprawdę dzieli wszystkie rozwiązania konstrukcyjne z nową Ultegrą R8100, natomiast jasno w tym przypadku widać, że Dura dedykowana jest dla zawodowców i wyczynowców. Bardziej wysublimowany proces obróbki droższych niż w Ultegrze materiałów to jedno. Najbardziej odczuwalną różnicą względem Ultegry jest obecność dodatkowych wariantów kaset i korb, dedykowanych dla najmocniejszych zawodników (kaseta 11-28 oraz korba 54-40T!). Także w gronie nowych produktów Dura-Ace znajdziemy jednak udoskonalone klamkomanetki, szybciej działające przerzutki (względem poprzedniej generacji, a nie wspomnianej Ultegry R8100), korby z pomiarem mocy lub bez, ulepszone hamulce... Mamy tu do czynienia ze sprzętem, który w peletonie World Tour będzie w sezonie 2022 dominujący, co mówi samo za siebie. Szczegółowo nowego Dura-Ace'a opisywaliśmy w teście tej grupy, po naszym udziale w oficjalnej premierze w Hiszpanii.
  • Test: Shimano Dura-Ace R9200
Shimano

 

 

 

Shimano GRX

  • Na fali rosnącej popularności rowerów typu gravel Shimano przygotwało grupy osprzętu dedykowane specjalnie do offroadowych maszyn z barankiem. GRX ma wszystko co potrzebne do jazdy poza szosami i występuje w trzech wersjach. Serii 400 2x10, serii 600 2x11 oraz serii 800 1x11 i 2x11, a także Di2 (810). W każdej wersji GRX ma hydrauliczne hamulce tarczowe o większej mocy hamowania uzyskiwanej w chwycie za łapy, niż w przypadku grup szosowych, gdzie takową osiąga się dopiero w dolnym chwycie. Do graveli, które mają inną średnicę opon, dopasowano też przełożenia - spotkamy tu specjalną korbę o zębatkach 46/30, która pozwala na szybką jazdę po łatwych trasach oraz wspinaczki pod naprawdę strome wzniesienia. Przerzutki tylne mają sprzęgło, które stabilizuje łańcuch podczas jazdy po wertepach, a ich konstrukcja nawiązuje wyglądem i technologią do komponentów MTB. Dostępna jest też opcja korby z jednym blatem oraz dodatkowe klamki hamulcowe na górny chwyt kierownicy. Jak już wspominaliśmy, GRX występuje w trzech wersjach. Podstawowa, oznaczana kodem 400 jest odpowiednikiem Tiagry i dzieli z nią kasety oraz łańcuchy. GRX 600 odpowiada grupie 105 i używa identycznej kasety oraz łańcucha. Na szczycie rodziny GRX stoi grupa 800, odpowiednik Ultegry, który dostępny jest zarówno w opcji mechanicznej, jak również Di2 i korzysta z kaset oraz łańcuchów swojej szosowej odpowiedniczki.
  • Test: Shimano GRX

Shimano

 

 

Co wybrać?

Odpowiedź na pytanie, jaką grupę osprzętu wybrać, nie jest prosta. W dużym uproszczeniu: jeśli zaczynasz swoją przygodę z szosą, to Sora i Tiagra nie powinny zawieść twoich oczekiwań. Jeśli szosy chcesz używać do treningu sportowego, warto zainwestować w 105-tkę. Jeśli natomiast rowerem chcesz walczyć na wyścigach, to postaw na Ultegrę lub Dura-Ace - one pozwolą ci wykorzystać pełnie twojego sportowego potencjału. Do rowerów szutrowych warto zdecydować się na gravelowy osprzęt GRX, im bardziej wymagający teren, tym więcej benefitów zapewniają jego offroadowe rozwiązania.