Rozmawiamy z twórcami marki Soul-Kozak!

Tomasz Wienskowski

Zaprosiliśmy do rozmowy osoby stojące za marką Soul-Kozak - Mariusza i Izabelę Kozaków. Skąd twórcy czerpali inspiracje do stworzenia kilku, bądź co bądź rewolucyjnych w skali rynku, rozwiązań w budowie części rowerowych (z największym naciskiem na piasty), czym zajmują się obecnie i jakie plany firma ma na najbliższe lata?

bikeWorld.pl: Cześć! Marki Soul-Kozak nie trzeba przedstawiać już krajowym koneserom rowerowych części z wyższej półki, jednak mimo wszystko warto zacząć od początku. Wszystko zaczęło się w głowie Mariusza Kozaka – skąd pomysł na stworzenie tak wyspecjalizowanej firmy? Połączenie pasji do kolarstwa i zamiłowania to techniki?

Firma SOUL-KOZAK powstała w 2003 roku – została założona przez Mariusza Kozaka, który będąc wcześniej czynnym zawodnikiem kolarstwa górskiego postanowił sam projektować i wykonywać komponenty rowerowe. Pierwszy był środek suportu, który uzyskał patent w 1999 roku. W 2000 roku powstał i został opatentowany amortyzator zjazdowy powietrzno – powietrzny. Następnie powstała najlżejsza na świecie, ważąca zaledwie 59g piasta przednia. W roku 2007 powstał nowy model tylnej piasty z innowacyjnym i opatentowanym rozwiązaniem mechanizmu bębenka M-netic. Od roku 2005 wszystkie elementy składowe są produkowane na własnych maszynach CNC, których park maszynowy z roku na rok się powiększa. Dodatkowo, choć większość klientów nie widzi zbytniej różnicy pomiędzy modelami piast z początkowych lat firmy a stanem teraźniejszym, jest spora różnica jeśli chodzi o design, funkcjonalność czy rozwiązania konstrukcyjne.  

bikeWorld.pl: Wydaje nam się, że Wasza firma w kolarskim środowisku słynie obecnie przede wszystkim z piast, o których porozmawiamy nieco dalej. Powiedzcie jednak proszę z czysto ekonomicznego punktu widzenia – jest to dość wąska specjalizacja, więc czy produkcja części rowerowych to Wasza jedyna działalność?

Firma powstała jako odpowiedź na zapotrzebowanie konsumentów pragnących mieć profesjonalny sprzęt kolarski w korzystnej cenie. Obecnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, poszerzyliśmy profil działalności o usługi projektowe i wykonawcze dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników. Świadczymy wyspecjalizowane usługi projektowania i kompleksowego wykonania wyrobów na centrach obróbczych CNC. Naszymi klientami są przedstawiciele wielu branż technicznych, dla których stale poszerzamy zakres swoich usług. Dla branży rowerowej mamy szczególne miejsce w profilu firmy. Jesteśmy producentem OEM różnych detali z branży rowerowej, które można wykonać na maszynach CNC. Pomagamy młodym inżynierom we wdrożeniach ich produktów poprzez pomoc przy optymalizacji konstrukcji, zastosowanych materiałów, uruchomieniu produkcyjnych serii pilotażowych produktów, które pod swoimi markami sprzedają własnym klientom. Jest to taka hybryda doświadczenia i świeżości młodych umysłów - tylko takim torem można napędzić rozwój branży. Oczywiście sprzedajemy też licencje na piasty z naszym sprzęgłem w systemie M-netic.

 

 

 

 

bikeWorld.pl: W historii marki Soul-Kozak widać, że stale w Waszych głowach kotłują się pomysły, aby stworzyć coś nowego. Staracie się podważać istniejące już standardy i proponować alternatywne rozwiązania. Kto jest głównym motorem napędowym tych pomysłów? Może współpracujecie obecnie z zawodnikami, mechanikami, którzy dostarczają Wam inspiracji?

He he! My nie podważamy, my zauważmy nowe możliwości w obecnej rzeczywistości. To tak jak z klockami - każde dziecko zrobi coś z tych samych klocków coś zupełnie innego. I tak jest z nami -  firma istnieje dzięki pasji do projektowania i uporowi Mariusza do wyprodukowania własnych marzeń. Wiem, że zabrzmi to trochę grubiańsko, ale Mariusza w tym momencie ogranicza tylko czas, który niestety nie jest z gumy - bo pomysłów ma jeszcze sporo w głowie i na pewno zaskoczy jeszcze nie raz branżę rowerową. Oczywiście do poznania potrzeb klientów niezbędne są rozmowy z użytkownikami – jest to dość liczna grupa - zawodnik , mechanik, który po wyścigu serwisuje sprzęt, ale i niejednokrotnie księgowy - (czyli żona zawodnika ;-) ), bo to ona za wszystko płaci i spodziewa  się sukcesów! ;-)

 

 

 

bikeWorld.pl: Jeśli się mylimy, to poprawcie nas proszę – Waszym najpopularniejszym patentem jest piasta z systemem M-netic, o których to pisaliśmy już sporo i mieliśmy okazję testować na naszym portalu. Opiszcie proszę w kilku słowach, jaka idea stoi za konstrukcją tych piast i o co tak naprawdę chodzi?

M-netic to rewolucyjny system sprzęgła tylnej piasty zbudowany z magnesów pierścieniowych, które równomiernie dociskają pierścień zębaty sprzęgła do korpusu sprzęgła. W porównaniu do rozwiązań klasycznych piasta z systemem M-netic jest bezawaryjna, lżejsza, przenosi większy moment obrotowy, zazębia szybko i pewnie, poprzez wyeliminowanie małych zapadek i sprężynek wrażliwych na przeciążenia i zabrudzenia. W przeciwieństwie do sprężyny i zapadek pole magnetyczne nie ulega korozji, a zabrudzenie całego systemu nie obniża jego sprawności i nie zwiększa zużycia części. Duże i twarde zęby pierścienia i korpusu sprzęgła wykonane z odpowiednio hartowanej stali zapewniają bezawaryjną eksploatację sprzęgła tylnej piasty. Piasta tylna z systemem M-netic zbudowana jest z mniejszej liczby części składowych jest łatwa w serwisowaniu. W systemie M-Netic możemy zastosować dużej średnicy oś nawet 25mm, więc taka oś da maksymalną sztywność dla kół 29". 

bikeWorld.pl: W roku 2017 pokazaliście nam projekt nowego systemu mocowań kół Standardone (o którym pisaliśmy tu: Soul-Kozak - rewolucja Standardone). Jak potoczyły się losy tego projektu? 

Projekt jest nadal w trakcie realizacji i testów.  Zgłoszenie patentowe  w procedurze PCT wchodzi w fazy krajowe myślę, że w następnym roku może coś więcej da się o nim usłyszeć – w dzisiejszych czasach bardzo trudno przekonać ludzi do czegoś nowego i co gorsza tak bardzo prostego. Warto obserwować modele rowerów w 2019 - może w sezonie zobaczycie Standardone zamontowany do rowerów zawodników testowych. Wszyscy się doszukują skomplikowanego systemu, a wiadomo - proste rzeczy są najlepsze. Mało części = mało problemów. 

 

 
 

 

 

bikeWorld.pl: W obliczu całej branży rowerowej jesteście dość małą, butikową wręcz marką. Mimo tego udało się Wam zyskać sporo zwolenników (np. poprzez wspomniane piasty z systemem magnetycznym). Czy w historii Waszej marki mieliście problem z podkradaniem Waszych pomysłów przez największych graczy na rynku lub czy któryś z nich chciał odkupić od Was prawa do pomysłu?

Tu dyplomatycznie powiem tak – bardzo często słyszę, że system jest powiązany z pomysłami bardzo znanych firm będących w branży rowerowej dłużej niż nasza firma i nikomu do głowy nie przychodzi wersja, że właśnie to była trochę inna historia – bo wystarczy spojrzeć na zgłoszenia patentowe konkurencji (jeśli je w ogóle mają - te co nie mają to widomo, iż to bezczelna kopia), które bazują na stanie techniki, gdzie wspomniany jest patent M-netic. 

bikeWorld.pl: Dostrzegacie może jakieś podobieństwo w Waszym systemie M-Netic oraz w nowych piastach Shimano XTR z technologią Scylence? 

Shimano bardzo właśnie lubi komplikować rzeczy, aby ich rozwiązanie nie podzieliło losów cichego sprzęgła z 1998r. Ich piasty zawsze składają się z dużej ilości części, które jak wiadomo mogą ulec zniszczeniu.. I tu też zagadka dlaczego się montuje coraz większe zębatki kasety, a coraz mniejsze łożyska w korpusach sprzęgła? 

Jest to kolejny standard nic nie wnoszący do systemu napędu. To tylko odcięcie ciągłości kompatybilności sprzętu. Co siłowo wymusza nabycie systemu napędu a nie jego części składowej. 

 

bikeWorld.pl: Wracając do marki Soul-Kozak. Nad czym obecnie pracujecie (jeśli możecie powiedzieć!) lub nad czym obecnie skupiacie się najmocniej, jeśli chodzi o Waszą rowerową część działalności?

Tajemniczo odpowiem - projektować piasty już umiemy, teraz rozpoczniemy projektowanie materiału. Inżynierowie już wiedzą pewnie o co chodzi. :-)  Z naszej oferty wypadły już generalnie drobne części rowerowe i skupiamy się w  tym momencie głównie na piastach. Na sezon 2019 na pewno będą już w pełnej opcji piasty na proste szprychy, o które klienci nas pytają od dłuższego czasu, a zawsze było coś innego do wyprodukowania. Obecnie staramy się przegotować ofertę dla fitting-studio. Będą to wsporniki kierownic dopasowane do zawodnika-  podczas zamawiania zawodnik zamawia długość z dokładnością do 0,1mm i kąt również z dokładnością 0,1O. Własna anodownia i wyspecjalizowane obrabiarki pozwolą na produkcję od 1 szt. o jakości nie spotykanej dotychczas na rynku (i to w czasie 48h).   

 

 

 

 

bikeWorld.pl: Uderzymy Was teraz pytaniem natury coachingowo-rekrutacyjnej – gdzie widzicie się za 5 lat? ;-)

Za 5 lat będziemy na pewno dalej w Polsce tzn. mam na myśli, iż produkcja będzie nadal w naszym rodzimym kraju - nie interesuje nas uruchomienie fabryki w innych krajach jak Chiny czy Tajwan. W tej kwestii zmieni się mam nadzieję jedynie wielkość naszej firmy i liczba zatrudnionych pracowników, choć naszym marzeniem nie jest olbrzymia firma, gdzie nie znamy imion i nazwisk wszystkich pracowników. Nam bardzo pasuje taka produkcja butikowa, gdzie tworzymy fajne rzeczy w fajnej atmosferze przy pomocy zaufanych osób, które są z nami od lat. Jedną zmianą jest to, iż chcemy, aby firma istniała długo w świecie kolarskim, dlatego chcielibyścimy rozpowszechnienia jej dla wszystkich pasjonatów i entuzjastów kolarstwa. 

bikeWord.pl: Dzięki za rozmowę i do usłyszenia!

 

 

 

 

Rozmawiali z nami Mariusz i Izabela Kozak.

Strona producenta: www.soul-kozak.com

 

Może Cię zainteresować:

 

 

Podobne artykuły