Jak działa Shimano Service Center?

Drukuj

Profesjonalne serwisy rowerowe sygnowane logiem marki Shimano działają bardzo prężnie w Polsce. W naszym materiale dowiecie się jak dokładnie wygląda praca Shimano Service Center

 

Serwis roweru niezależnie od jego klasy jest niezwykle ważny i nie powinien być robiony przez przypadkowe osoby. Wielu kolarzy często narzeka na brak dobrego serwisu, który zająłby się ich sprzętem w sposób profesjonalny.  Pozostawienie roweru w rękach niekompetentnego serwisanta może skończyć się źle nie tylko dla naszego sprzętu, ale również dla naszego zdrowia. Coraz mocniej zaznaczona obecność elektroniki wymaga stałych szkoleń i specjalistycznej wiedzy. Firma Shimano od kilku lat w całej Europie wprowadza w życie projekt Shimano Service Center. Za projekt SSC w Polsce odpowiada m.in. Aureliusz Płonka, z którym mieliśmy okazję porozmawiać.

 

Bikeworld.pl: Skąd wziął się pomysł na stworzenie Shimano Service Center? 
Aureliusz Płonka: Pomysł SSC w zamysłach europejskich menadżerów istniał od 20 lat, natomiast nie działało to tak jak powinno. W ostatnich trzech latach w Europie położono duży nacisk na ten projekt. Jak wiadomo rozwój technologii wymaga tego żeby mechanik był bardzo wykształcony w kierunku technicznym, elektronika wchodzi w bardzo dużą przestrzeń wśród rowerów. Tak naprawdę jest tutaj potrzebna wiedza nie tylko wiedza mechaniczna, ale również obsługi komputera i w związku z tym postanowiono ten koncept rozwinąć. 

Bikeworld.pl: Jak w innych krajach wygląda Shimano Service Center? 
Aureliusz Płonka: W innych krajach koncept ten rozwija się bardzo różnie. We Francji jest to pomysł bardziej sprzedażowy. Jest tam oczywiście pełne zaplecze serwisowe, jednak większy nacisk kładzie się na sprzedaż naszych produktów. W Polsce założenie było podobne aby projekt ten wspomagał sprzedaż, ale w moim odczuciu idzie to w inną stronę. Pomaga to ludziom, którzy mają dobre rowery i nie mają czasu na obsługę sprzętu. Przyjeżdżają wtedy do SSC, gdzie zdają sobie sprawę, że mechanik ma pełne zaplecze i jest w stanie spełnić ich oczekiwania. 

Bikeworld.pl: Obecnie serwisów Shimano jest niewiele. Macie w planach powiększenie swojej działalności? 
Aureliusz Płonka: Tak, obecnie mamy 10 serwisów. Docelowo jest to plan aby było to 30, maksymalnie 35 serwisów. Chcielibyśmy aby wszystkie serwisy trzymały podobny poziom, trudno jest później skoordynować ich działania. Chciałbym wykorzystać ten projekt do promowania lokalnych serwisów podczas zawodów. My dajemy im całe zaplecze serwisowe, a oni dają nam swoje lokalne wsparcie. Wiadomo, że na zawody przyjeżdża dużo osób z całej Polski. My możemy tym samym polecić inne serwisy do których udać mogą się zawodnicy.

Bikeworld.pl: Po rozmowie z przedstawicielami mniejszych serwisów dowiedzieliśm się że standardy Shimano Service Center wymagają dużej powiechrzni do stworzenia takiego miejsca. Myśleliście o projekcie SSC dla mniejszych serwisów?
Aureliusz Płonka: Tak jest to nasz drugi pomysł czyli Shimano Service Point. Byłby to punkt obsługowy typowo serwisowy. Jest kilkanaście serwisów, których mechanicy posiadają bardzo dużą wiedzę. Tam wsparcie jest mniejsze czyli bardziej nastawione na serwis, a nie na sprzedaż.

Bikeworld.pl: Czyli w najbliższym czasie możemy spodziewać się realizacji tego pomysłu?
Aureliusz Płonka: Na razie dopracowujemy kolejne pięć Shimano Service Center. Ja zmieniając swoją funkcję w firmie chciałbym zobaczyć jak to wygląda na miejscu i co możemy jeszcze zrobić. Jest to nasze długofalowe założenie. 

Bikeworld.pl: Obecnie wprowadzacie do swoich serwisów program zimowych przeglądów roweru. Dlaczego warto zadbać o swój rower w tym okresie?
Aureliusz Płonka: Mechanicy w zimie mają trochę więcej czasu, mimo wszystko ludzie kupują mniej rowerów wiadomo pogoda na to nie pozwala. Wtedy ten serwis przebiega w dużo bardziej komfortowych warunkach, a my możemy wspomóc to dając odpowiedni rabat. Automatycznie klient też jest doceniony, bo może naprawić swój rower taniej. 

Bikeworld.pl: Ile trzeba czekać na naprawę roweru w SSC?
Aureliusz Płonka: Moim zdaniem rower powinien być w serwisie maksymalnie jeden dzień. Po przejściu naszej firmy pod skrzydła Shimano Holding zmieniły się standardy naszej pracy. W tej chwili towar wysyłany przez nas dociera do klienta najpóźniej na drugi dzień. My trzymając stany magazynowe umożliwiamy naprawę roweru w ciągu jednego dnia. 

 
 
 

Rozmawialiśmy również z mechanikami SSC z Warszawy, którzy opowiedzieli nam o swoim punkcie widzenia...

Bikeworld.pl: Czym różni się Shimano Service Center od zwykłego serwisu rowerowego? 
T-Bike: Serwis przede wszystkim jest otwarty, każdy klient może przyjść i obejrzeć jak pracujemy. Może również zasięgnąć naszej porady. Może być on uczestnikiem każdego etapu naprawy lub montażu roweru. Często osoby, które jeżdżą bardziej profesjonalnie zgłaszają nam modyfikacje, które chcieliby wprowadzić. Serwis klasyczny polega na tym, że rower jest naprawiany bez żadnej większej ingerencji ze strony mechanika. 

Bikeworld.pl: Jakie usługi oferuje wasz serwis? Obsługujecie wyłącznie komponenty Shimano? 
SSC Warszawa: Możemy powiedzieć, że obsługujemy każdy rodzaj roweru. Pula usług jest praktycznie kompletna jest garstka rzeczy którymi się nie zajmujemy jak np. nie wykonujemy pełnych serwisów amortyzatorów Foxa tym zajmują się inne serwisy. Nastawiamy się raczej aby obsługiwać każdy rower, który wymaga naprawy lub serwisu. Nie staramy się w żaden sposób ograniczać. 

Bikeworld.pl: Dużo osób stara się serwisować swój rower na własną rękę, dlaczego warto przyjść ze swoim sprzętem do was?
T-Bike: Detale regulacyjne są dosyć rozległe i nie wszystkim się to udaje. Duża rzesza klientów myśli, że ich sprzęt jest utrzymany w dobrym stanie. Po wyjechaniu z naszego serwisu często nie mogą uwierzyć, że rower może tak dobrze działać. 

Bikeworld.pl: Czy klient może testować u was rowery?
T-Bike: Wszystko powoli się zmienia, mamy kilka rowerów udostępnionych przez Shimano Polska. Jest rower na Ultegra Di2, ale również na Shimano Alfine. Ponadto z racji tego, że sprzedajemy rowery to praktycznie na każdym rowerze z ekspozycji można się przejechać. 

Bikeworld.pl: Jaką wiedzę musi posiadać mechanik aby pracować w SSC?
SSC Warszawa: Shimano przewiduje kilka szkoleń między innymi jak te zorganizowane tutaj w Pruszkowie. Musimy być również na bieżąco z nowościami technicznymi. Różnego rodzaju kursy pozwalają łatwiej wyrównać naszą wiedzę. 

Bikeworld.pl: Daje to wam chyba przewagę nad innymi serwisami? 
SSC Warszawa: Moim zdaniem jest to bardzo duża przewaga. Tak naprawdę w obliczu europejskich standardów jesteśmy wysunięci krok do przodu, właśnie dzięki temu. 

Bikeworld.pl: Jak klienci oceniają pracę waszego serwisu? 
SSC Warszawa: Jest ona odbierana jak najbardziej pozytywnie. Tak naprawdę nigdy nie pytaliśmy ich co o tym myślą, jednak widzimy ich reakcję po przyjściu do naszego serwisu. Czasami dzieje się tak, że klient chce bezpośredniego kontaktu z serwisantem to widać, że są bardzo pozytywnie zaskoczeni tym miejscem. Sam fakt dołączenia do Shimano Service Center oznaczało, że serwis musiał się trochę zmienić. Z zamkniętego serwisu stał się otwarty, gdzie klient może oglądać naszą pracę oraz materiały promocyjne przeznaczone specjalnie dla nich. Ja sam przychodząc do serwisu czuje, że jest tam fajnie. Duża przestrzeń w połączeniu z asortymentem i wystrojem Shimano robi wrażenie.

W naszym katalogu sklepów rowerówych, znajdziecie listę sklepów, które należą do programu Shimano Service Center