Test szosy Superior Road Team Issue

Testujemy rower szosowy Superior Road Team Issue

Drukuj
Superior Road Team Issue na redakcyjnych testach. Tomasz Wienskowski

Rozpoczynając testy roweru szosowego Superior Road Team Issue nasze oczekiwania były rozbudzone. Dlaczego? Team Issue w nazwie zobowiązuje. Tu nie ma miejsca na błędy. Jak z taką presją poradziła sobie firma Superior?

Galeria
Galeria Superior Road Team Issue Zobacz pełną galerię

Ostatnie lata dla marki Superior stały pod znakiem prężnego rozwoju i budowania rozpoznawalności wśród kolarskiej społeczności. Z roku na rok na polskim podwórku przybywa rowerów z dużym logiem SUP, głównie za sprawą teamu Superior MTB Energy
Team oraz Marka Konwy, który do zeszłego roku ścigał się właśnie na rowerach marki zza naszej południowej granicy. 

Tym razem nasza redakcja w gościła jeden z najwyższych szosowych modeli Superiora – rower oparty o karbonową ramę Road Race CRB oraz grupę Shimano Ultegra w wersji z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. 

Rama

Rama Superiora została zaprojektowana z myślą o jak najlepszym przekazaniu energii pedałującego na napędzanie roweru. Odpowiada za to system PTP (Power Transfer Point), a w skrócie chodzi o jak najsztywniejsze połączenie ze sobą rury głównej, mufy suportowej oraz dolnych rurek tylnego widelca. W osiągnięciu założonych celów pomóc mają również sztywne ośki – z przodu 15 mm i 12 mm z tyłu. Warto dodać, że ośki połączone zostały z ramą bardzo estetycznie, żadne zewnętrzne nakrętki nie wystają, a wszystko to wygląda naprawdę bardzo dobrze (jak przystało na rower szosowy z górnej półki). Za komfort odpowiedzialne są górne rurki tylnego widelca oraz węzeł podsiodłowy (DTS – DynamicTubeShaping). Wszystko zaprojektowane zostałow ten sposób, aby zapewnić kolarzowi jak najwięcej wygody. Na pokładzie znalazł się oczywiście wymienny hak przerzutki tylnej, mocowanie hamulca tarczowego w systemie post mount 140 mm oraz mufa suportu PF30. 

Wszystkie linki prowadzone są wewnątrz ramy i nawet przewód olejowy przedniego hamulca zmieścił się w widelcu – rewelacyjne rozwiązanie! Rama przystosowania jest również do poprowadzenia wewnętrznie przewodów elektrycznych Di2.

Geometria ramy mówi wszystko – mamy do czynienia z maszyną wyścigową. W testowanym rozmiarze L (56 cm) efektywna długość górnej rury to 570 mm, co w połączeniu z mostkiem 120 mm i stosunkowo niską główką ramy (16 cm) daje nam naprawdę bardzo długi rower. Do wykonania ramy nie mamy większych uwag. Jedynie 2 napisy, zaczynające się na główce ramy, a kończące na widelcu, nie zgrywały się ze sobą. Niby detale, ale według nas dość istotne. Mamy nadzieję, że był to problem wynikający z tego, iż nasz testowany egzemplarz był rowerem przedprodukcyjnym, a w wersji sprzedażowej najprawdopodobniej taki problem nie zaistnieje.

 

Wyposażenie

Na pokładzie maszyny znajdziemy grupę Shimano Ultegra 6800 z hamulcami tarczowymi R685. Jak zwykle w przypadku tego osprzętu wszytko działa jak należy. Koła dostarczył szwajcarski DT Swiss – model R23 Spline odziany w opony Schwalbe One 25 mm. Kokpit i korby to sprawdzone produkty FSA. Sprawdzone jest również siodło Fizik Antares. To wszystko dostajemy za jedyne 10 599 zł. Warto w tym miejscu nadmienić, że kompletny rower w rozmiarze L waży 7,8 kg bez pedałów. 

 
 

 

Jazda

Na początku naszej przygody z modelem Road Team Issue napotkaliśmy mały problem. Testy przeprowadzaliśmy w niskich temperaturach, które determinowały na nas używanie bądź butów zimowych, bądź grubych ochraniaczy neoprenowych, w których to podczas pierwszych jazd na Superiorze zdarzały się obcierki o dolne widełki tylnego trójkąta. Połączenie bardzo wąskiej mufy suportowej PF30 z korbami o małym rozstawie ramion i szerokim tylnym widelcem sprawia, że dolne rurki tylnego widelca rozszerzają się dość szybko do szerokości przystosowanej dla osi 142 mm. Podczas jazdy bez ochraniaczy problem ten nas nie dotyczył, natomiast żeby nie narażać się na przemarznięcie, zdecydowaliśmy się na zamontowanie podkładki pomiędzy pedał a ramię korby oraz na korektę bloków w butach, co również przyniosło zamierzony efekt. Na marginesie trzeba przyznać, że chyba niewielu z nas używa topowych, karbonowych modeli szosowych podczas ciężkiej zimy i w tym miejscu zmartwienie znika. Drugą sprawą jest fakt, że Superior dostępny jest przecież w bezpośredniej sprzedaży, dlatego przed zakupem każdy może ocenić, czy zwarta budowa Road Team Issue mu odpowiada.

Po dokonaniu wstępnych ustawień udało nam się wyruszyć i tutaj czeska wyścigówka mocno nas zaskoczyła – pozytywnie! Rower przyspiesza naprawdę sprawnie, a inżynierowie Superiora w tym temacie dobrze odrobili pracę domową. Rower jest sztywny, bardzo szybki i poprzez wyścigową geometrię wręcz zmusza do szybkiej jazdy. Sprzęt wymaga jednak pewnej ręki. Do dyspozycji mamy jedynie 2 cm podkładek pod mostkiem oraz niską główkę ramy, co w połączeniu z bardzo sztywną konstrukcją widelca daje nam wręcz błyskawiczną reakcje na ruch kierownicą. Superior nie wybacza błędów, dlatego nie ma tu miejsca na niekontrolowane ruchy kokpitem. W zakrętach również trzeba się pilnować, bo chociaż zwrotność jest rewelacyjna, to niedoświadczony kolarz będzie potrzebował trochę czasu, aby się do tego przyzwyczaić.

 
 

 

Komfort zapewniają nam bardzo dobre opony Schwalbe One w rozmiarze 25 mm i…  w zasadzie tylko one. Rama do bardzo wygodnych nie należy i zresztą od roweru tego typu komfortu nie powinniśmy oczekiwać. Ma być szybki (najlepiej bardzo szybki), sztywny i zwrotny. Wygoda jazdy jest na drugim planie. Czujemy oczywiście, że jedziemy na ramie wykonanej z włókna węglowego, bo jest zdecydowanie bardziej miękko niż na konstrukcjach aluminiowych, ale znamy rowery, które radzą sobie w tej kwestii zdecydowanie lepiej. Małą uwagę mamy jednak do rozmiaru opon – 25 mm pozostawia w widelcu mało miejsca i przy bardzo mocnym hamowaniu opona miała tendencje do delikatnego ocierania o wewnętrzną część widełek. Chociaż nie było to odczuwalne podczas jazdy, uważamy, że do charakteru roweru bardziej pasowałyby opony 23 mm, co od razu dałoby nam więcej miejsca w widelcu. Ta zmiana nie dodałaby może sprzętowi komfortu, jednak z przyczyn technicznych uważamy to za zabieg wskazany.

Napęd Shimano Ultegra z korbami FSA współpracował bardzo sprawnie. Uwagi mamy do zastosowanego łańcucha FSA (tak, FSA produkuje również łańcuchy!). Pracował wyraźnie głośniej od odpowiedników Shimano i powodował zdecydowanie wolniejszą zmianę przełożeń. Przez cały okres testowy postanowiliśmy więc stosować łańcuch Shimano CN-9000, co zresztą okazało się dobrym rozwiązaniem – powłoka Sil-Tec wycisza napęd, a wszystko zaczęło pracować szybko i sprawnie.

Do gustu bardzo przypadła nam kierownica. FSA Gossamer Compact jest odpowiednio sztywna podczas sprintów i posiada bardzo mocno cofnięte w tył haki dolne, co znacznie ułatwia jazdę w dolnym chwycie. Zdecydowanie lubimy tak wyprofilowane kierownice i przyznajemy, że jest to jeden z wygodniejszych kokpitów, na jakich mieliśmy okazję jeździć. 

 

Podsumowanie

Superior Road Team Issue różni się od flagowych rowerów znanych marek, a jedną z głównych różnic jest cena. Otóż testowany sprzęt jest o połowę tańszy od topowych modeli konkurencji, dlatego ciężko go porównywać z typowymi modelami "Team Issue". Sprzęt jest z pewnością piekielnie szybki, zwrotny i praktycznie gotowy na amatorski wyścig (oczywiście w rękach doświadczonego kolarza). Niestety na wyścigi dla kolarzy zawodowych Supierora zabrać nie można (jeszcze), z racji zastosowania hamulców tarczowych, z czym wiąże się brak certyfikatu UCI. Co ciekawe, z całej serii rowerów Road Race Carbon tylko jeden z czterech modeli Superiora jest zbudowany na tradycyjnych hamulcach szczękowych. Pozostałe trzy to konstrukcje na tarczach. Czyżby Superior przewidywał szybkie zatwierdzenie tarczówek? Na to pytanie chyba nikt z branży nie zna w tej chwili odpowiedzi, pomimo tego, że rowerów z tarczowymi hamulcami ciągle przybywa.

 

Specyfikacja

Superior Road Team Issue
  • Rama Carbon Road Race CRB
  • Widelec Full Carbon UD
  • Przerzutka przednia Shimano Ultegra 6800
  • Przerzutka tylna Shimano Ultegra 6800 SS
  • Mechanizm korbowy FSA Energy Compact BB30 50/34 zęby
  • Suport FSA PF30 BB-PF6000
  • Kaseta Shimano CS-5800 11-25 zębów
  • Łańcuch FSA CN-1101 Drive Link
  • Piasta przód DT Swiss R23 Spline Disc 15mm
  • Piasta tył DT Swiss 23 Spline Disc 12x142mm
  • Koła DT Swiss R23 Spline Disc
  • Opony Schwalbe One 700x25C
  • Klamkomanetki Shimano ST-RS685 2x11
  • Hamulce Shimano BR-R685 140mm
  • Kierownica FSA Gossamer Compact 31.8mm
  • Owijka Velo Ultragrip
  • Mostek FSA OS99 Energy 31.8mm
  • Stery FSA NO.42/ACB-A
  • Siodło Fi'zi:k Antares MG
  • Sztyca FSA K-Force Light SB25
  • Waga: 7,8 kg
  • Cena 10599 zł

Katalog 2015 Superior Rowery szosowe

 

 

Dystrybutor: superiorbikes.eu

Fot. Tomasz Wienskowski