Test: SCOTT Genius 700 Tuned

Testujemy topowego fulla na średnim kole marki SCOTT - model Genius 700 Tuned.

Drukuj
Scott
Lekkość SCOTTa jest zaskakująca, a gdyby nie skok można by pomyśleć, że mamy do czynienia z prawdziwym pogromcą XCO! Rama Geniusa to zaledwie 2000 g. Tomasz Wienskowski

SCOTT Genius 700 Tuned ma w sobie praktycznie wszystko, czego może zapragnąć miłośnik dwóch kółek. Najnowsza technologia, topowy osprzęt czy piękny design. Ma w sobie jednak jeszcze coś wyjątkowego, co czyni go... sprawdźcie zresztą sami.

Galeria Scott Scott Scott
Galeria SCOTT Genius 700 Tuned Zobacz pełną galerię

Prawdą jest, że zdecydowana większość nowinek technicznych przychodzi do nas zza oceanu. Istnieje jednak pewna marka, która choć pochodzi z USA, to już blisko 40 lat temu swoją kwaterę główną przeniosła do Szwajcarii, by w samym sercu Alp tworzyć swoje autorskie rozwiązania, które od lat należą do światowej czołówki zmian i innowacji. Wystarczy wspomnieć czasowe kierownice aero, najlżejszego w swoim czasie fulla G-Zero czy pierwszy rower z pełnym zawieszeniem, zdobywający mistrzostwo świata w maratonach MTB (pewnie, że nie sam – z nie byle kim, bo Thomasem Frischknechtem na pokładzie). Dodajcie do tego niezliczone rekordy najlżejszych ram, kompletnych rowerów i pomniejszych komponentów, dampery Equalizer, system TwinLock i proszę – przed oczyma jawi się creme de la creme kolarskiego świata – szwajcarski SCOTT.    

O Szwajcarii i Szwajcarach jest ostatnio głośno. Zwłaszcza o jednym z nich (jakiś Franek bodajże). W naszej redakcji też zrobiło się nieco szwajcarsko i jednocześnie... drogo, tak jak to z frankiem bywa. SCOTT, który trafił do nas na testy, nawet wśród produktów tej marki może uchodzić za rower wyjątkowy.

Model Genius 700 Tuned, bo o nim mowa, jest rowerem dla wybranych. Nabywca decydujący się na jego zakup musi co prawda wysupłać z kieszeni pokaźną sumkę, jednak w zamian otrzyma rower kompletny. Nic do poprawki. Z jednym ale – SCOTT Genius 700 Tuned jest inny niż reszta, a inność tą trzeba przyjąć z całym jej dobrodziejstwem i ograniczeniami. Przejdźmy jednak do rzeczy.

Rama

Rowery Tuned to w języku marketingowym firmy SCOTT wszystko co najlepsze, upakowane w jeden produkt bliski doskonałości. Rama testowanego Geniusa wykonana została z włókien HMX, produkowanych wyłącznie na potrzeby najwyższych modeli marki SCOTT. Dodatkowo karbon potraktowano technologią IMP, czyli odpowiednikiem potrójnego cieniowania w ramach stalowych i aluminiowych. W miejscach mniej narażonych na obciążenia usuwa się do 11 % materiału, żeby w najbardziej obciążanych punktach użyć włókien o wysokim module wytrzymałości na rozciąganie. Przedni trójkąt ramy wykonano z jednego elementu, a cała rama dzięki powyższym cechom jest niewiarygodnie lekka i piekielnie sztywna. 

Co nieczęsto spotykane, posiada wymienne haki pozwalające na montaż osi 142x12 mm, 135x12 mm i starego dobrego QR 135 mm (9 lub 10 mm – jak kto woli). Inżynierowie przewidzieli również możliwość wpływania przez użytkownika na geometrię roweru – oś przechodzącą przez dolne oko dampera osadzono w mimośrodowym elemencie, co umożliwia regulację kąta główki ramy o 0,5 stopnia i wysokości suportu o 7 mm. Do tego szczypta rynkowego „must have” czyli koła 27,5”, stożkowa główka ramy, suport w standardzie BB92, wewnętrzne prowadzenie pancerzy, zaciski hamulcowe montowane w standardzie Post Mount i nowoczesna geometria szlakowa – długa górna rura, krótki mostek, krótkie tylne widełki i… kąt główki. 

 

No właśnie, kąt główki. Tu chyba najwyraźniej widać crossowe geny Geniusa. W położeniu low kąt wynosi 67,9 stopni, w pozycji high – 68,4 stopni! Dlaczego to dziwne i ważne? Bo Genius 700 Tuned, choć ma 150 mm skoku to „długonoga” maszyna szlakowa! Warto o tym pamiętać, szukając na rynku high-endowego enduro – do tego typu zastosowań SCOTT przeznaczył Geniusa LT Tuned – rower z wyglądu bliźniaczo podobny jednak z zupełnie innych charakterem.

Scott
 

 

Zawieszenie

150 mm z przodu, 150 mm z tyłu. Fox. Kashima. Zarówno amortyzator (Float 32), jak i damper (Nude) to produkty przygotowane przez Foxa specjalnie na potrzeby modelu SCOTT Genius zarówno pod względem charakterystyki pracy, jak i wsparcia dla manetki TwinLock. Manetka ta umożliwia trójpozycyjne włączanie/wyłączanie blokad w przednim i tylnym zawieszeniu (pierwszy klik - 100 mm z tyłu i trail-mode z przodu, drugi klik – lock dampera i amotryzatora). Znów pojawić się może wątpliwość – po co lock out w rowerze o tak dużym skoku? No właśnie dlatego, że jest go dużo, a mamy do czynienia z rowerem szlakowym! Włączenie blokad nie czyni Geniusa stuprocentowym sztywniakiem, ale cisnąć na stojąco można niemal jak na kolarce.

SRAM
 

 

Osprzęt

Zamknijcie oczy. Wymyślajcie najdroższe i najlepsze komponenty na rynku. A potem otwórzcie je i szukajcie na Geniusie 700 Tuned. Będą prawie wszystkie. Napęd to kompletne SRAM XX1 z przednią zębatką 30T, hamulce – Shimano XTR z tarczami 180 mm, regulowana sztyca Rock Shox Reverb Stealth. Siodło, mostek (60 mm) i kierownica (720 mm) to karbonowe komponenty od Syncrosa – wszystkie lekkie i super wytrzymałe. No i wisienka na torcie – karbonowe koła Syncros TR1.0 obute w uniwersalne Schwalbe Nobby Nic EVO 27.5x2.25 z przodu i lekkie Rocket Ron EVO 27.5x2.25 z tyłu. Efekt końcowy? Rower bez pedałów waży jedyne 10,6 kg! Przypominamy – mowa o szlakowym fullu 150 mm skoku! Czy to nie jest jakiś kolejny rekord?!

Scott
 
Scott
 

 

Jazda

Łagodna zima sprzyja wypadom do lasu, w trakcie których nasi testerzy mogli do woli nacieszyć się jazdą rowerem, który „nic nie waży”. Niska masa i krótki ogonek czynią z modelu Genius nadzwyczaj zwinny rower. Jak to ujął jeden z testujących – „taki sprytny jest”. Sprawdzany przez nas SCOTT nadzwyczaj chętnie poddaje się woli ridera, co czyni jazdę na nim fantastyczną zabawą. Na podjazdach łatwo dostrzec można wyścigowe geny – gdyby nie skok, można by pomyśleć, że to ścigacz na maratony. Przy szybkiej jeździe w dół ostry kąt główki ramy daje o sobie znać i rower robi się nieco nerwowy. Sztuczne trasy były nieczynne z powodu błota po kolana, dlatego nie bardzo możemy powiedzieć coś więcej o zachowaniu roweru na sztucznych przeszkodach, jednak wnosząc po tym, co udało nam się zaobserwować podczas testów, SCOTT nie ogranicza możliwości sterującego, a wręcz je aktywizuje! Genius 700 Tuned pozwoli Wam przekroczyć swoje możliwości.

 

Podsumowanie

Na rok 2015 czołowi producenci firmy SCOTT postanowili stworzyć nową niszę – rowery trail z większym skokiem. Geometria i zastosowanie pozostaną „szlakowe”, jednak spory skok zapewni większy komfort jazdy i bardziej wszechstronne zastosowania. SCOTT przygotował się do wejścia na ten rynek nadzwyczaj solidnie i zaprezentował rower z najwyższej półki. Dla tych, którzy poszukują takiej właśnie maszyny i dysponują – bagatela – nieco ponad 29 000 zł, Genius 700 Tuned to propozycja marzeń. Nic tylko wkręcać pedały i jeździć, jeździć, jeździć…

Specyfikacja

SCOTT Genius 700 Tuned
  • Rama: Genius Karbon, włókna HMX, technologia IMP, haki IDS SL sztywna oś 12 mm, 2000 g
  • Skok: Przód 150 mm, Tył 150 - 100 - Climb/Shock 200 × 57
  • Widelec: FOX 32 Float Factory CTD Kashima, 3 tryby pracy, sztywna oś 15 mm
  • Amortyzator (Tył): FOX Nude dla SCOTT, Kashima, CTCD 3 tryby pracy, Boost Valve
  • Zdalne sterowanie: SCOTT TwinLoc Remote Technology 3 tryby pracy
  • Stery: Ritchey WCS Carbon Tapered 1.5” - 1 1/8” półzintegrowane
  • Przerzutka (Tył): SRAM XX1 11 Speed
  • Manetki: SRAM XX1 
  • Klamki hamulca: Shimano XTR XC M9000 Disc
  • Hamulce: Shimano XTR M9000 Disc 
  • Tarcze: SM-RT99 CL Icetech Rotor 180 mm przód i tył
  • Korbowód: SRAM XX1 GXP PF Carbon QF 168 30T
  • Oś korbowodu: SRAM GXP PF zintegrowane
  • Kierownica: Syncros FL1.0 Carbon T-Bar T shape flat / 9° / 720mm 
  • Gripy Syncros Pro lock-on 
  • Mostek: Syncros TR1.0 Carbon 7050 Carbon 31.8mm 1 1/8” / +6°
  • Sztyca: Rock Shox Reverb Stealth 125 inside hydraulic remote system / 31.6mm
  • Siodło: Syncros XM1.0 / Carbon
  • Piasta (Przód): Syncros TR1.0 CL / 15 mm made by DT Swiss
  • Piasta (Tył): Syncros TR1.0 CL / 142 × 12 mm / RWS axle 36T Rachet System / XD / made by DT Swiss
  • Łańcuch: SRAM PC XX1
  • Kaseta: SRAM XX1 / XG1199 10-42 T
  • Szprychy: DT Swiss Aero Comp
  • Obręcze: Syncros TR1.0 Carbon 28H / Carbon rim / Tubless ready
  • Opony: Schwalbe Przód: Nobby Nic EVO / 2.25 Tył: Rocket Ron EVO / 2.25 PaceStar compound / Tubeless Easy
  • Waga: 10.60 kg
  • Cena: 29 199 zł

Katalog 2015 SCOTT Full 650B

 

Dystrybutor: www.scott.pl

Fot. Tomasz Wienskowski