Test: Kross Moon Z3

Test fulla Kross Moon Z3, stojącego na 27,5" kołach.

Drukuj
Kross
Kross Moon Z3 podczas testów. Tomasz Wienskowski

Kross Moon Z3 to rower do enduro w pełnym tego słowa znaczeniu, który nie uznaje kompromisów i wie do czego został stworzony. Nowa geometria, 27,5" koło i topowy osprzęt to tylko niektóre z cech odświeżonego Moona. Sprawdzamy jak Z3 radzi sobie w praktyce.

Galeria Kross Kross Sram X0
Galeria Kross Moon Z3 Zobacz pełną galerię

Kross to dziś bodaj najbardziej dynamicznie działająca marka na polskim rynku. Rok po roku ich sprzęt poczyna sobie coraz śmielej, bez kompleksów konkurując ze światowymi potęgami. Coraz lepsze materiały, coraz nowocześniejsze technologie oraz najlepsze i najnowsze rozwiązania sprzętowe dostępne na rynku. Do tego wszystkiego dochodzi ich fabryczna grupa Kross Racing Team, która od 10 lat zbiera najlepsze zawodniczki i zawodników na polskiej i światowej scenie XC, maraton i enduro. Dość przywołać takie nazwiska jak Włoszczowska, Szafraniec czy Bryja. Firma z Przasnysza zaangażowała się nawet we wspieranie tak egzotycznej dyscypliny jak bikejoring i ma w swoim teamie Mistrza Europy i Wicemistrza Świata – Igora Tracza. Sponsoring to oczywiście nie tylko wsparcie dla sportowców, ale i wyśmienita okazja do testowana prototypów oraz zbierania doświadczeń od najlepszych.

Zupełnie nie może więc dziwić fakt, że dysponując na zapleczu takim zawodnikiem jak "Brian", Kross postanowił skorzystać z jego doświadczeń i w kolekcji na rok 2015 zamieścić odświeżony rower do Enduro - model Moon. To właśnie jego topowa wersja Z3 trafiła niedawno na testy do naszej redakcji.

Kiedy niemal równo rok temu objeżdżaliśmy Krossa Moon V2 w zasadzie wiadomym było, że po udanej konstrukcji na 26 calowych kołach prędzej czy później pojawi się model na średnim kole. Karol Trzciński, product manager Krossa odpowiedzialny za MTB, oczywiście nie chciał zdradzić szczegółów, ale biorąc pod uwagę parcie rynku na nowy, 27,5” rozmiar jego pojawienie się w ofercie każdej większej firmy było praktycznie oczywistością. Moon na klasycznych 26” kołach był swojego rodzaju wprawką, przetarciem drogi i zdobyciem doświadczeń. Moon Z 27,5” to już dojrzały produkt z rosnącą liczbą zdobytych tytułów i trofeów.

Już podczas pierwszego kontaktu z maszyną nie mamy żadnych wątpliwości – Moon Z3 to endurówka pełną gębą. Żaden tam rower szlakowy, żadne All Mountain. Enduro. Szybko. Ostro w dół. Łomot. Pełen piec. Płaskie kąty, masywnie prezentująca się rama w dominującym kolorze "bad ass black". Do tego sztyca z regulacją wysokości, szeroka kierownica w nowym standardzie 35 mm z krótkim mostkiem. 15 kg adrenaliny na wynos!

 

 

Rama

Wizualnie Moon Z bardzo przypomina zeszłoroczny model Moon V. Rama nadal ma 160 mm skoku i wykorzystuje znany z innych modeli Krossa system zawieszenia RVS (Revo Virtual Suspension). Zastosowano tu dokładnie te same rozwiązania, takie jak stożkowa główka ramy, wewnętrzne prowadzenie pancerzy, support PressFit, przednia przerzutka DirectMount czy tylna oś 142x12mm. Główną różnicą pozostaje zastosowanie innego rozmiaru kół. Nie oznacza to jednak, że przejście z 26" na 27,5" to jedyne co zmienili projektanci z Przasnysza. 

Nowy rozmiar kół to również nowa geometria. Kąt główki i rury podsiodłowej zmieniły się o 0,5 st. i wynoszą teraz odpowiednio 65,5 st. (66 st. w modelu V) i 74 st. (poprzednio 73,5 st.). Górna rura skrócona została o 5 mm (aktualnie 605 mm dla testowanego rozmiaru  L). Z oczywistych powodów wydłużył się chainstay (440 mm) i nieco niżej wylądował support. Wszystkie zmiany są niby niewielkie, ale dla wyjeżdżonego ridera to różnice wyczuwalne.

Amortyzacja 

Nasz zeszłoroczny test dotyczył Moona na ze średniej półki, z kolei w tym roku otrzymaliśmy topowy model Z3. Ujmijmy to tak - nie bardzo jest tu co poprawiać. Fox 34 Float CTD Kashima 150 mm (w wersji produkcyjnej 160 mm) z przodu jest aktualnie jednym z najlepszych amortyzatorów enduro na rynku. Za pracę tylnego zawieszenia odpowiada dedykowany do ostrej jazdy Fox Float X CTD, oczywiście również ze złotą powłoką Kashima. Nic tylko ustawiać i cieszyć się bardzo dobrym (i drogim!) zawieszeniem.

Kross,FOX Racing Shox
 
Kross
 

 

 

Osprzęt

W kwestii komponentów managerowie z Krossa również nie szli na kompromisy. Moon Z3 to bezsprzecznie profesjonalny sprzęt do ścigania "out of the box", jak zwykli mówić Francuzi (tak... to chyba byli oni...). W każdym razie otrzymujemy z rowerem praktycznie pełen napęd SRAM X.0 2x10 (jedynie kaseta i łańcuch pochodzą z ciut tańszej grupy X.9). Tylna przerzutka, jak przystało na rower do enduro, ma długi wózek Type2. Karbonowa korba X.0 38/24T? Proszę bardzo, jest! Do tego napinacz Truvativa i nowiutki hamulce SRAM Guide RSC z tarczami 180 mm. A to nie koniec - Easton wyposażył Moona w mostek i szeroką na 750 mm kierownicę, oba sygnowane logo Haven w nowym, enduracko-zjazdowym standardzie 35 mm. 

Koła to natomiast lekkie i mocne DT Swiss EX 1501, które obuto w topowy model opon Schwalbe Hans Dampf 27,5x2.35 z warstwą wzmacniającą SnakeSkin. Do tego sztyca RockShox Reverb Stealth 125 mm i siodło WTB Volt Team. Lizak, prawda ? :) A najlepsze w tym jest to, że wszystko powyższe dostaniecie poniżej 16 000 złotych! Nie pytajcie jak oni to zrobili, bo sami zachodzimy w głowę...

Sram X0
 
Truvativ
 

 

Jazda

Największym wyzwaniem podczas testów Moona Z3 okazało się być to, że na koniec trzeba go było zwrócić! Przekazywanie sobie roweru przez testerów też dawno nie szło tak opornie...

Maszyna naprawdę prowadzi się wybitnie dobrze. OK... to kawał roweru, jest stosunkowo ciężki, przeciętnie skręca przy małych prędkościach i mistrzem świata w uphillu też pewnie nie zostanie, ale przecież nie takie jest jego przeznaczenie! Podjazdy – trudno, skoro są... damy radę. Zawieszenie nie buja, korby nie kopią... Jeśli przyjdzie taka potrzeba, spokojnie można się wspinać. Podobnie z małymi prędkościami - jakoś człowiek przetrwa zanim się rozpędzi, prawda? Ale potem... jak mawia Brian Lopes: "to, że jedziesz szybko nie oznacza, że musisz hamować!". Rower jest dosłownie przyklejony do podłoża, w bandach można go wyłożyć praktycznie aż zaczniecie ciąć kierownicą ściółkę. Pokonując zjazdy na Z3 masz wrażenie, że oszukujesz - rower wygładza je w taki sposób... Wniosek? Moon to prawdziwa maszyna do enduro dla dorosłych! Brawo Kross!

 

Podsumowanie

Jeśli szukacie roweru do dojazdów do pracy albo okazjonalnego pokręcenia się po leśnych drogach pożarowych - nie kupujcie Moona. Z całą pewnością sprzedawcy z Krossa znajdą dla Was coś odpowiedniejszego. Ale jeśli szukacie roweru do enduro w pełnym tego słowa znaczeniu, jeśli planujecie się ścigać w Enduro Series czy naszym rodzimym EMTB Trophy - Kross Moon Z3 zdecydowanie powinien znaleźć się na Waszej krótkiej liście zakupowej.

 

Specyfikacja

Kross Moon Z3
  • Rama Aluminium Superlite, Revo Virtual Suspension, skok 150mm
  • Widelec Fox Factory 34 Float CTD Adjust FIT (skok 150mm, Tapered, Kashima, QR15mm)
  • Tylny amortyzator Fox Factory Float X CTD
  • Ilość biegów 20
  • Przerzutka przód SRAM X0 High Direct Mount
  • Przerzutka tył SRAM X0 Carbon Type 2
  • Hamulec przód Sram Guide RSC (hydrauliczne, tarcza 180mm)
  • Hamulec tył Sram Guide RSC (hydrauliczne, tarcza 180mm)
  • Dźwignie hamulca Sram Guide RSC (hydrauliczne)
  • Manetki SRAM X0 Trigger
  • Korby SRAM X0 38/24T
  • Suport SRAM Press Fit GXP
  • Łańcuch SRAM PC 1071
  • Kaseta / Wolnobieg SRAM PG-1070 11-36T
  • Piasta przód DT Swiss EX 1501 SPLINE ONE 15x100mm
  • Piasta tył DT Swiss EX 1501 SPLINE ONE 12x142mm
  • Opony    Schwalbe Hans Dampf SnakeSkin 27.5"x2,35"
  • Obręcze DT Swiss EX 1501 SPLINE ONE
  • Kierownica Easton Haven 35 (aluminium, niski wznios, 35mm, 750mm)
  • Wspornik kierownicy    Easton Haven 35 (aluminium, ahead, 35mm)
  • Wspornik siodła Rock Shox Reverb Stealth 125mm (Remote, 30,9mm)
  • Stery VP A45ACS3 pół-zintegrowane
  • Siodło WTB Volt Team
  • Chwyty Gravity Mid Grip
  • Waga 15,2 kg
  • Wyposażenie dodatkowe Truvativ X-Guide

Katalog 2015 Kross Full 650B

 

Producent: www.kross.pl

Fot. Tomasz Wienskowski