Enduro Canyon Spectral AL 7.0 na testach

Test roweru enduro Canyon Spectral AL 7.0 na kołach 27,5".

Drukuj
Canyon
Canyon Spectral AL 7.0 daje mnóstwo radości z jazdy. Szczególnie w szybkich wirażach i na hopach pokazał nam na co go stać. Tomasz Wienskowski

Tym razem w teren zabraliśmy maszynę enduro prosto ze stajni Canyona - model Spectral AL 7.0. Ciekawa konstrukcja na kołach 650B poza cechami, które poznaliśmy na trasie, charakteryzuje się również konkurencyjną ceną. Zapraszamy do lektury.

Galeria Canyon Canyon FOX Racing Shox
Galeria Canyon Spectral AL 7.0 Zobacz pełną galerię

Wyczynowe rowery są drogie – to żadna tajemnica. Wyczynowe enduro znajdują się w górnych rejestrach tego co drogie, ocierając się o kategorię "Na litość boską, ile!?". A tu jak na złość technologie MTB zmieniają się jak w kalejdoskopie. Karbonowe ramy i komponenty, stożkowe sterówki, przerzutki ze sprzęgłem ciernym i wreszcie nowy rozmiar kół 27,5". Nawet znacznie bogatsze od nas nacje zaczęły to boleśnie odczuwać.

Na pomoc naszym pustoszonym portfelom wyruszyła krucjata pod wodzą Canyona, który do pomocy zaprzągł najlepszych zawodników i... internet. Stworzono świetny team fabryczny z Fabienem Barelem na czele, postawiono na innowacyjne rozwiązania, utrzymano wysoką jakość, a dzięki rezygnacji z sieci pośredników i sprzedaży wyłącznie poprzez własny sklep internetowy drastycznie obniżono cenę. Przyznajcie sami – brzmi jak bajka. 

Okazja do sprawdzenia na własne oczy jak w praktyce mają się szumne zapowiedzi Canyona pojawiła się w naszej redakcji zupełnie niedawno pod postacią wielkiego, szarego pudła z jaskrawym, pomarańczowym logo. W środku – Canyon Spectral AL 7.0.

Rama

Rama Spectrala to świeże spojrzenie na klasykę. Wykonana z aluminium i oparta na zawieszeniu czterozawiasowym Horsta. Można powiedzieć, że takie rowery budowano dobrze już 15 lat temu! Jednak Canyon dodał od siebie "to coś". Przede wszystkim otrzymujemy absolutnie genialne wykonanie, mogące śmiało konkurować z tym, co mają w ofercie najlepsze boutique brandy. Na ramie z wykończeniem surowego aluminium spawy położono z zegarmistrzowską precyzją. Estetyka hydroformowanych rur i kutych linków również jest na najwyższym poziomie. Zadbano także o takie drobiazgi jak wewnętrzne prowadzenie pancerzy (w tym do sztyc typu stealth). Nie sposób odgadnąć, że mamy do czynienia z marką identyfikowaną głównie z konkurencyjnymi cenami. Do tego nowoczesna geometria. Kąt główki 67 st., rury podsiodłowej 74,5 st., długa górna rura (612mm w rozmiarze L), krótkie tylne widełki (430mm, a przecież mówimy o 27,5" !) i oczywiście sztywna oś 142x12mm. Pomimo 140 mm skoku ten rower to prawdziwe, współczesne enduro!

 

 

Zawieszenie

Odpowiadające za uginanie komponenty to kolejny dowód, że można skutecznie połączyć ogień z wodą i dostarczyć sprzęt niedrogi a bardzo funkcjonalny. Spectral w swoim zawieszeniu korzysta ze znanych od wielu lat komponentów Foxa – amortyzatora Fox 32 Talas CTD Evolution i dampera Fox Float CTD Performance. Nie znajdziemy tu może powłok Kashima (te dostępne są w nieco wyżej wyspecyfikowanych Spectralach), a Fox 32 może się wydać niektórym nieco za delikatny do all mountain czy enduro, zapewniam jednak, że zarówno amortyzator jak i damper doskonale radziły sobie podczas testów nawet na zjazdowym łomocie czy bikeparkowych hopach.

Canyon
 
FOX Racing Shox,Canyon
 

Osprzęt

Spectral AL 7.0 jest jedną z tańszych specyfikacji tego modelu w ofercie Canyona, a mimo to trudno doszukać się tu jakichś przesadnych oszczędności. Tańsze podzespoły zastosowano jedynie tam, gdzie w żaden sposób nie wpłyną negatywnie na niezawodność sprzętu w wysokich górach. Mamy więc praktycznie pełną grupę Shimano XT (jedynie manetki i kaseta to nieco tańsze SLX), napęd 2x10 z typowymi w enduro zębatkami 38/24t. Hamulce to Avidy Elixir 5, pozbawione regulacji obecnych w droższych modelach, dysponujące jednak tą samą siłą hamowania. Koła do Spectrala dostarcza DT Swiss; użyty model M1900 zapewnia doskonały stosunek jakości i masy do ceny. Jednocześnie obręcze są dostatecznie szerokie, by z powodzeniem użyć opon Continental Mountain King II w rozmiarze 27.5x2.4. Obrazka dopełniają fabryczne komponenty Canyona (siodło, krótki mostek i szeroka kierownica) oraz smaczki w postaci gripów Ergon'a i regulowanej sztycy Rock Shox Reverb Stealth.

Shimano XT
 
FOX Racing Shox
 

 

Coś jeszcze?

No właśnie. Co jeszcze ? Od lat przyzwyczajono nas, że kupując rower dostajemy rower, karton, instrukcję i uścisk dłoni sprzedawcy. Canyon stawiając na sprzedaż przez Internet zrezygnował z uścisku dłoni, w zamian za to otrzymujemy pompkę do amortyzatorów i klucz dynamometryczny! Naprawdę super niespodzianka!

 

Jazda

Rower ze skokiem 150/140mm to coś więcej niż typowy ścieżkowiec i ciut mniej niż wyścigowe enduro. W przypadku Spectral AL jego agresywna geometria zbliża go zdecydowanie do rowerów spotykanych na Enduro Series.

Zgodnie z oczekiwaniem średnie koła i płaski kąt główki zapewniają spory margines bezpieczeństwa podczas zjazdów. Nie jest to z całą pewnością rower zjazdowy, nie mniej w rękach doświadczonego ridera można zjechać po nawet najtrudniejszych trasach i nie wstydzić się uzyskanego czasu. Podsiodłówka pod kątem 74,5 st. umożliwia bezproblemowe pojazdy nawet na trasach, które normalnie większość z nas wolałaby polecieć na piecu w dół :).

Canyon
 
Canyon
 

 

Najwięcej frajdy dała naszym testerom jazda Spectralem na zakrętach i zabawy na hopach. Pewność z jaką Canyon pozwalał wykładać się w bandach i na wirażach oraz stabilność podczas nawet dłuższych lotów była naprawdę zadziwiająca i rzadko spotykana. Króciutki tył pozwalał z łatwością "wrzucać” manuala czy robić całkiem wysokie bunny hopy. Słowem prawdziwy fun bike. Jednocześnie Talas z przodu i duet Float/Horst z tyłu zapewniały odpowiednio czułe i izolujące od nawierzchni zawieszenie, umożliwiając nawet dalekie wycieczki bez nadmiernego zmęczenia nadgarstków czy pleców.

Podsumowanie

Canyon modelem Spectral osiągnął to, co do niedawna wydawało się niewykonalne. Wydając swoje pieniądze otrzymamy wspaniale wykonany rower z nowoczesną geometrią, solidnym osprzętem i ceną. 9500 zł za Spectral AL 7.0 to prawdziwa okazja. Tyle, że to żadna promocja. Canyon po prostu tak już ma...

Specyfikacja

 
Canyon Spectral AL 7.0
  • Rama Canyon Spectral AL
  • Widelec Fox 32 TALAS CTD Evolution
  • Tłumik Fox Float CTD Performance BV
  • Przerzutka przednia Shimano Deore XT FD-M786
  • Przerzutka tylna Shimano Deore XT Shadow +
  • Mechanizm Korbowy Shimano Deore XT FC-M785 38/24 zęby
  • Kaseta Shimano CS-HG81-10 11-36 zębów
  • Obręcze DT Swiss Spline M1900
  • Opony Continental Mountain King II
  • Manetki Shimano SLX 10-speed
  • Dźwignie hamulca Avid Elixir 5
  • Hamulec przedni Avid Elixir 5 200mm
  • Hamulec tylny Avid Elixir 5 180mm
  • Kierownica Iridium Iridium \ 3 - 0 \
  • Chwyty Ergon GA-1
  • Mostek Iridium Iridium \ 3 - 0 \
  • Stery Cane Creek 40
  • Siodełko Iridium Iridium \ 3 - 0 \
  • Sztyca RockShox RS Reverb Stealth
  • Waga 13 kg
  • Cena 9569 zł

Katalog 2014 Rowery Canyon Rowery 650B Full

 

Producent: www.canyon.com

Fot. Tomasz Wienskowski