Romet Rambler FS 29 przetestowany

Test roweru MTB full suspension Romet Rambler FS 29er 2014

Drukuj

Jeszcze do niedawna mało kto mógłby przypuszczać, że w 2014 roku Romet wypuści rower z pełnym zawieszeniem. Tymczasem Rambler FS 29 ujrzał światło dzienne i ma się całkiem dobrze. Zobaczcie jak się sprawdza w praktyce.

Galeria Romet Romet Romet
Rambler FS 29 na szlaku Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria

Rower został oparty na całkowicie nowej ramie, dostosowane do kół 29-calowych. Czterozawiasowe zawieszenie jest dobrym wyborem w przypadku dedykowanego zastosowania maraton/XC, podobnie jak wielkość skoku (100mm). Zawieszenie obsługiwane jest przez damper Rock Shox Monarch RL. Tłumik jest stosunkowo krótki, jego długość montażowa wynosi 165mm. Efektem tego jest nieco wyższe ciśnienie boczne, która odbija się na jakości tłumienia. 

Zawieszenie działa poprawnie, choć na pewno brakuje mu nieco czułości przy wybieraniu mniejszych nierówności. Tył nie należy również do najsztywniejszych, ale czuć to jedynie w trakcie mocnych depnięć. Na pochwałę zasługuje natomiast zblokowany tryb zawieszenia, podczas którego wahacz ugina się niemal niezauważalnie. Docenimy to jednak dopiero podczas jazdy pod górę czy w łatwym terenie płaskim.

Inżynierowie Rometa zdecydowali się zastosować w nowym modelu kilka najnowszych standardów budowy ram MTB. W Ramblerze FS 29 znajdziemy więc stożkową główkę sterową 1.5", przednią przerzutkę direct mount oraz support Shimano SM-BB70. Sam rower jest również przyjemna dla oka - estetyczna linia wzornicza połączona z czarno-czerwono-białymi akcentami wydaje się wpisywać w kanony światowego MTB.

 

Bardzo dużym atutem tego modelu Rometa są sztywne osie przelotowe w obu kołach (15x100mm i 12x142mm), które gwarantują zdecydowaną poprawę sztywności i właściwości jezdnych sprzętu. Obecnie ten typ osi powinien być stosowany w rowerach górskich co najmniej od średniej półki wzwyż. Atutem Rometa jest fakt, że nie zapomniano o ich zastosowaniu.

Romet
 
Romet
 

 

Na plus należy również zaliczyć przemyślaną geometrię Ramblera FS 29, która plasuje go w półce rowerów przeznaczonych do szybkiej jazdy! W testowanym przez nas rozmiarze 19" efektywna długość górnej rury wynosi 610mm. Pozwala to na zajęcie stosunkowo wyciągniętej pozycji, dzięki której możemy swobodnie kontrolować rower. Pomaga w tym 70-stopniowy kąt nachylenia główki sterowej, który odejmuje nieco agresywności, czyniąc rower dość łatwym do kontrolowania.

Dzięki 73-stopniowej rurze podsiodłowej zajmujemy optymalną pozycję w stosunku do napędu, co pozwala na sprawne napędzanie w pozycji siedzącej, jak również ułatwia przejście do jazdy w korbach. W kontrolowaniu roweru podczas szybkiego zjazdu pomagają 440-milimetrowe dolne rury tylnego widelca. Baza kół Ramblera FS 29 wynosi w przypadku modelu 19-calowego 1116mm. Czyni ona Rometa rowerem dostatecznie zwrotnym i stabilnym, do okiełznania przez każdego miłośnika MTB, również początkującego.

 

Praktyka jazdy

Podczas testowania Rometa nie dysponowaliśmy najlepszymi warunkami do jazdy - moknący i głęboki śnieg skutecznie utrudniał poruszanie się w terenie. Bojowe warunki pozwoliły jednak docenić kilka atutów Ramblera.

Niezaprzeczalnie jednym z nich są 29-calowe koła, zbudowane na szerokich, 19-milimetrowych obręczach Rodi Excalibur XC. Za ich obracanie odpowiedzialne są sprawdzone piasty SRAM X-9, jak już wspomnieliśmy wyżej, ze sztywnymi osiami. Ogumienie to klasyczne Schwalbe Rocket Ron Performance w rozmiarze 29x2,25. Gumy charakteryzują się m.in. potrójną mieszankę gumy PaceStar oraz ostrymi klockami U-Blocks. W śniegu mogliśmy też, przynajmniej w pewnym stopniu, docenić stosunkowo otwarty profil bieżnika.

Romet
 
Romet
 

 

Należy pochwalić inżynierów Rometa za dobór odpowiedniej geometrii sprzętu. Widać, że czerpano tutaj ze światowych standardów, nie próbując wymyślać roweru na nowo. Sprawdzone rozmiary i kąty sprawiają, że Rambler FS 29 jest łatwy w prowadzeniu, a jednocześnie zwinny. Kontrolowanie ułatwia 740-milimetrowa kierownica ITM Alcor 80 MTB oraz 100-milimetrowy mostek o ujemnym kącie.

Jak na swoją półkę cenową oraz zastosowaną klasę osprzętu, Rambler FS 29 charakteryzuje się dość typową masą. 13,5kg to, co prawda, nadal kawałek sprzętu, ale pozwala już na cieszenie się jazdą i korzystanie z dobrodziejstw pełnego zawieszenia. 

Podczas jazdy nie można na pewno narzekać na liczbę przełożeń. 3-rzędowa korba Shimano SLX FC-M672 40-30-22T została zestawiona z 10-rzędową kasetą 11-36T. Ktoś może spytać, czy dwie tarcze nie byłyby tutaj wystarczające. Przychylamy się do tego twierdzenia, ale z drugiej strony trzy tarcze z przodu pozwolą nawet amatorom wdrapać się na większe pagórki.

 

Romet zdecydował się na dość rozsądne zestawienie osprzętu w swoim nowym twentyninerze. Rambler FS 29 wyposażony jest w komponenty średnich grup Shimano. Z tyłu znajdziemy przerzutkę XT, z przodu manetki i przerzutkę Deore. Bardzo dobrze podczas jazdy sprawują się także zastosowanie w Ramblerze hamulce Shimano SLX BL-M675. 

Romet
 

 

Japończycy znani są z wysokiej siły hamowania swoich komponentów i nie inaczej jest w tym przypadku. Zawdzięczamy to przede wszystkim mechanizmowi Servo Wave, dzięki któremu  początkowy ruch oleju jest szybki i wymaga jedynie niewielkiego nacisku na dźwignię. Zestaw SLX-ów wybitnie poprawia komfort jazdy i kontrolowanie Ramblera dzięki niemu jest znacznie ułatwione.

Równie dobrze podczas jazdy sprawuje się bardzo popularny wśród maratończyków Rock Shox Reba RL Solo Air 29. 100-milimetrowy widelec (1564g) efektywnie wybiera nierówności, pozwala na sprawny zjazd i gładko usztywnia się podczas jazdy pod górę. Uwagę zwraca poprawiony mechanizm sprężynowy w Motion Control DNA. Technologia nazwana „double helix” zapewnia bardziej czułą pracę niż dotychczas i czuć to zdecydowanie podczas mniejszych nierówności. Komfort jazdy jest wyraźnie poprawiony.

Jeśli już mowa o wygodzie, to nie sposób pominąć elementu, z którym przyjdzie się nam zaprzyjaźnić na dłużej niż z jakimkolwiek innym. Siodło San Marco Era Dynamic Protek z pokryciem Microfeel jest wygodne i odpowiednie do użytku MTB. Wzmocniona pokrywa Protek zapewnia większą odporność na terenowe warunki i ewentualne uszkodzenia. Manganowe jarzmo San Marco pochłania część drgań zwiększając komfort użytkowania.

 

Podsumowanie

Romet Rambler FS 29 to pierwsza przygoda dębickiego producenta z w pełni zawieszonymi MTB, ale trzeba przyznać, że całkiem udana. Rower zachowuje się poprawnie i choć zawieszenie nie jest może bardzo sztywne (jak na warunki XC), to Rambler FS 29 spełnia swoje zadania. Inżynierowie Rometa zadbali o zastosowanie w swoim czterozawiasowcu najnowszych standardów budowy ramy, zamontowali rozsądny osprzęt i wypuszczają to wszystko w całkiem przyzwoitej cenie.

Romet stosuje więc przemyślaną strategię. Twentyniner z pełnym zawieszeniem to obecnie typ roweru, który wydaje się być pożądany przez coraz większą grupę maratończyków i kolarzy cross-country.

Warto dodać, że Romet wypuścił na rynek również model oparty na kołach 650B - Rambler FS 2.0 (7199zł).

Specyfikacja

Romet Rambler FS 29 2014
  • Rama: Alu 6061 T6 FS
  • Rozmiary: 17, 19, 21"
  • Widelec: Rock Shox Reba RL Solo Air 29 100mm / 15mm
  • Tłumik: Rock Shox Monarch RL 165x38
  • Środek suportu: Shimano SM-BB70
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M786
  • Przerzutka przednia: Shimano Deore FD-M611-B/D
  • Kaseta: SRAM PG-1030 11-36 T
  • Manetki: Shimano SL-M610-I SPEC
  • Dźwignie hamulcowe: Shimano SLX
  • Hamulce: Shimano SLX BL-M675
  • Korby: Shimano SLX FC-M672 40-30-22T
  • Piasta przednia: SRAM X-9 F 15x100
  • Piasta tylna: SRAM X-9 R 12x142
  • Obręcze: Rodi Excalibur XC 29” Disc
  • Opony: Schwalbe Rocket Ron Perf. 29x2,25
  • Mostek: ITM Alcor 80 110
  • Kierownica: ITM Alcor 80 MTB 740mm
  • Siodło: San Marco Era Dynamic Protek
  • Sztyca: ITM Alcor 80
  • Zacisk sztycy: 
  • Waga: 13,5kg (bez pedałów)
  • Cena: 7999zł
KATALOG 2014  ROMET ROWERY GÓRSKIE 29 

Fot.: Marek Świrkowicz
Dystrybutor: www.romet.pl