SRAM X.0 3x10 - pierwsze wrażenia

Premierowe trzydzieści biegów Amerykanów

W ramach wielomiesięcznej kampanii marketingowej Amerykanie ze SRAMa nieustannie podkreślali, że to oni są wynalazcami napędów MTB 2x10.

W tym sezonie dokładnie pod takim hasłem zaprezentowano nowe grupy z 10-biegowymi zębatkami z tyłu, które zastąpią lada moment dotąd dostępne komplety X.0, X.9 i X.7. Tym większe było nasze zdziwienie, gdy w ramach przeglądania materiałów firmowych natknęliśmy się na informację, że topowe X.0 dostępne będzie także w wersji 3x10!

Nowy standard
W dodatku okazało się, że nowa grupa X.0 na początku dostępna jest wyłącznie w wariancie 3x10 - w żadnym z rowerów, które mieliśmy okazję już przetestować w ramach firmowych prezentacji nie spotkaliśmy wariantu 2x10. Cóż było począć, trzydziestkę wzięliśmy na przysłowiowy pierwszy ogień. Przedstawiamy zebrane wnioski. Istotnym pocieszeniem jest przy tym fakt, że grupa jest kompatybilna z innymi napędami SRAMa z sezonu 2011, ale też wieloma zestawami Shimano - bo i takie mieszanki napotkaliśmy. Fakt pozostaje faktem, nowy standard powstał błyskawicznie i trzeba się przyzwyczaić do 10 biegów z tyłu.



Jak to działa?
Pokrewieństwo z zestawem XX jest bardzo wyraźne, żeby nie powiedzieć zaskakujące. Przeszła nam przez głowę nawet myśl, że SRAM strzelił sobie w stopę, bo stworzył poważnego konkurenta do XXa. Nowa grupa nie tylko jest bardzo zbliżona w obsłudze, ale charakteryzuje się praktycznie identyczną ergonomią. Kształt manetek - włącznie z możliwością regulacji kąta ustawienia większych dźwigni - jak i dźwigni hamulcowych, są praktycznie takie same. Odrobinę mniej szlachetne wykończenie wspomnianych elementów, jak też np. ograniczenie do dwóch pozycji przesunięcia manetek w poziomie, można pominąć. Także hamulce mają identyczny zakres regulacji, czyli np. chwaloną wielokrotnie regulację punktu rozpoczęcia hamowania. Tu akurat należy wspomnieć, że nie da się jej użyć w trakcie jazdy - guma osłaniająca od strony przewodu hydraulicznego nie pozwala jej się obracać. Rada? Ustawienie w trakcie postoju, dwoma rękami. Jeśli ktoś miał przyjemność jazdy na XX w przypadku X.0 będzie się czuł jak w domu - obsługa jest równie prosta i intuicyjna. Biegi wchodzą szybko i... głośno. Ta cecha sprzętu SRAMa konsekwentnie nie ulega zmianie.

 



Tył roweru
Fakt, że z gdzieś tam na końcu roweru pojawiło się dodatkowe przełożenie, pozostaje długo niezauważony. Oczywiście, jeśli patrzy się na koło z boku, widać wielką tarczę o 36 zębach, ale zza kierownicy zupełnie się o tym nie pamięta. Biegi się zmienia, zmienia i zmienia, aż manetka przestaje reagować. O fakcie „kończenia” się zakresu można się zorientować tylko po tym, że „wczołganie się” przerzutki na największą zębatkę trwa odrobinę dłużej. Całość rewelacyjnie działa pod obciążeniem, główna w tym zasługa elastycznego łańcucha, który chętnie zagarnia sąsiednie zęby, jak i twardej sprężyny, naciągającej całą przerzutkę. To połączenie działa bardzo dobrze.

Środek maszyny
Większe wrażenie robi jednak zmiana z przodu, gdzie X.0 dzielnie depcze po piętach XX. To nic, że tarcze są trzy, szybkość zmiany jest równie imponująca - kłaniają się rampy wspomagające na całym obwodzie zębatek. Tu nie jest ważne, gdzie akurat znajdują się same ramiona! Dopiero bardzo strome podjazdy powodują, że przerzucanie przestaje być możliwe - szczególnie na małą zębatkę, bo łańcuch nie chce puścić. Tu jak zwykle wystarczy na moment odpuścić korby.

 

 



Kierownica
Pisaliśmy już o samej ergonomii manetek, słów kilka należy poświęcić jakości przerzucania. Jest ono bardzo szybkie, a skoki manetek niewielkie, a jednak po pewnym czasie różnica między XX a X.0 jest zauważalna. Polega ona na... elastyczności samych manetek. Twarde sprężyny w przerzutkach powodują, że manetki - szczególnie duże dźwignie - muszą pokonać znaczny opór. W trakcie swojej drogi „pracują”. Tu rada mogłaby być tylko jedna - wykonanie z całości z metalu, a takie nie są.

comments powered by Disqus

Podobne artykuły

Filtruj

Ostatnie Komentarze

portal

Remigiusz Marondel, 2014-08-01T19:41:39

Non-Shimano bike 2003 cz. IV: SRAM DualDrive / Testy i nowości / Bikeworld.pl
Hej,zamontowałem w swoim rowerze DualDrive ale przedniej przerzutki się nie pozbyłem. Z resztą uważam że...

portal

Przemek Józefczyk, 2014-07-31T10:02:49

Tomasz Jaroński: Mrugający Majka / Ludzie / Bikeworld.pl
Oj sprzedają Panie Tomku, sprzedają. "... a gawiedź wierzy głęboko". Bo... w telewizji mówili. Pozdrawia...

portal

Guest, 2014-07-31T08:02:28

Tomasz Jaroński: Mrugający Majka / Ludzie / Bikeworld.pl
Wkońcu ktoś to świetnie wyłożył! Nie ukrywam, że nieco mnie to irytuje, że ludzie nie mający pojęcia...

portal

nif360 ., 2014-07-30T11:44:48

Spank Spike / Wsporniki kierownicy / Części / Katalog Rowerowy 2014
https://www.youtube.com/watch?v=nfEg2NZkmPY

portal

Psuwacz, 2014-07-28T16:33:03

Rowerem wzdłuż polskiego wybrzeża Bałtyku
Ha! 10 lat później i niewiele się zmieniło... Początek trasy leci się raczej drogami (choć pojawiło si...

portal

Guest, 2014-07-27T22:58:09

Sam zbuduj rower z Harfa-Harryson / Testy i nowości / Bikeworld.pl
dobry pomysł, niestety kuleje realizacja

portal

Bartek, 2014-07-27T08:12:55

Kind Shock SuperNatural 272 R / Sztyce / Części / Katalog Rowerowy 2014
Zwykłe przejęzyczenie oczywiście panie jechały Mega i proszę zauważyć, że również pojawiły się pod...

portal

Jacek Yox, 2014-07-27T05:46:13

Kind Shock SuperNatural 272 R / Sztyce / Części / Katalog Rowerowy 2014
"Dystans Mini zdominowała Ewa Karnichiwy (SCS OSOZ Racing Team), która wyprzedziła drugą tego dnia Anetę...

portal

kamileq, 2014-07-24T11:10:46

Mistrzostwa Polski XC czego możemy się spodziewać? Strona 1 z 3 / Sport / Bikeworld.pl
i w końcu nawet Kross Racing Team ani Superior MTB Energy nie wystawiali sztafety drużynowej. Jak widać, ta...

katalog

Eryk Wich, 2014-06-30T16:25:07

Kross Vento 2.0 / Szosowe / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
właśnie zakupiłem ten model. Pierwsze wrażenia.... solidna, malowanie mogłoby być ładniejsze ale za te ...

katalog

Adrian, 2014-06-30T10:12:29

Romet Rambler.9.0 / MTB 26 hardtail / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
Kupiłem ten model jakiś miesiąc temu i chciałbym uczulić osoby, które rozważają podobną inwestycję n...

katalog

andrzej, 2014-06-22T10:45:01

Romet Wagant 4.0 / Trekking/Cross / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
Kupiłem wagant 4.0 przez internet i sklep zamienił oryginalne pedały aluminiowe na plastikowe. Czy ktoś zn...

katalog

Fabek, 2014-05-07T12:36:57

Genesis Element X30 / MTB 26 hardtail / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
mam wersje wcześniejszą biało czerwoną. Szczerze? całkiem ok ale ciężli jest, opony do wymiany bo słab...

katalog

Mariusz, 2014-05-03T08:10:30

Scott Sportster 40 / Trekking/Cross / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
Bardzo dobry rower, kupiłem go w Anglii za 540£ więc Polska cena nie wygórowana. Porównywałem przejazd d...

katalog

Czecho, 2014-04-07T08:43:26

Kellys ARC 30 / Szosowe / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
mam to cacko :) kupiony w podanej cenie przez bikesalon. konkretny napęd, niskie opory toczenia. miodzio!

katalog

Magdalena Filipiuk, 2014-04-03T20:25:33

KLS Cross / Rogi / Części / Katalog Rowerowy 2014
Witam. Proszę o informację, jaka jest średnica mocowania tych rogów. Z góry dziękuję. Magda

katalog

Jaro, 2014-02-27T18:39:00

Hayes Dyno Comp / Hamulce tarczowe / Części / Katalog Rowerowy 2014
kupiłem rower Kellys 60 Viper 2014 ma hamulce Hayes dyno i nie ma regulacji odległości manetki od kierownic...

katalog

Mateusz, 2014-02-19T13:51:02

Author Gripster 29 x 2,1 / Opony / Części / Katalog Rowerowy 2014
opony godne polecenia :)