SRAM X.0 3x10 - pierwsze wrażenia

Premierowe trzydzieści biegów Amerykanów

W ramach wielomiesięcznej kampanii marketingowej Amerykanie ze SRAMa nieustannie podkreślali, że to oni są wynalazcami napędów MTB 2x10.

W tym sezonie dokładnie pod takim hasłem zaprezentowano nowe grupy z 10-biegowymi zębatkami z tyłu, które zastąpią lada moment dotąd dostępne komplety X.0, X.9 i X.7. Tym większe było nasze zdziwienie, gdy w ramach przeglądania materiałów firmowych natknęliśmy się na informację, że topowe X.0 dostępne będzie także w wersji 3x10!

Nowy standard
W dodatku okazało się, że nowa grupa X.0 na początku dostępna jest wyłącznie w wariancie 3x10 - w żadnym z rowerów, które mieliśmy okazję już przetestować w ramach firmowych prezentacji nie spotkaliśmy wariantu 2x10. Cóż było począć, trzydziestkę wzięliśmy na przysłowiowy pierwszy ogień. Przedstawiamy zebrane wnioski. Istotnym pocieszeniem jest przy tym fakt, że grupa jest kompatybilna z innymi napędami SRAMa z sezonu 2011, ale też wieloma zestawami Shimano - bo i takie mieszanki napotkaliśmy. Fakt pozostaje faktem, nowy standard powstał błyskawicznie i trzeba się przyzwyczaić do 10 biegów z tyłu.



Jak to działa?
Pokrewieństwo z zestawem XX jest bardzo wyraźne, żeby nie powiedzieć zaskakujące. Przeszła nam przez głowę nawet myśl, że SRAM strzelił sobie w stopę, bo stworzył poważnego konkurenta do XXa. Nowa grupa nie tylko jest bardzo zbliżona w obsłudze, ale charakteryzuje się praktycznie identyczną ergonomią. Kształt manetek - włącznie z możliwością regulacji kąta ustawienia większych dźwigni - jak i dźwigni hamulcowych, są praktycznie takie same. Odrobinę mniej szlachetne wykończenie wspomnianych elementów, jak też np. ograniczenie do dwóch pozycji przesunięcia manetek w poziomie, można pominąć. Także hamulce mają identyczny zakres regulacji, czyli np. chwaloną wielokrotnie regulację punktu rozpoczęcia hamowania. Tu akurat należy wspomnieć, że nie da się jej użyć w trakcie jazdy - guma osłaniająca od strony przewodu hydraulicznego nie pozwala jej się obracać. Rada? Ustawienie w trakcie postoju, dwoma rękami. Jeśli ktoś miał przyjemność jazdy na XX w przypadku X.0 będzie się czuł jak w domu - obsługa jest równie prosta i intuicyjna. Biegi wchodzą szybko i... głośno. Ta cecha sprzętu SRAMa konsekwentnie nie ulega zmianie.

 



Tył roweru
Fakt, że z gdzieś tam na końcu roweru pojawiło się dodatkowe przełożenie, pozostaje długo niezauważony. Oczywiście, jeśli patrzy się na koło z boku, widać wielką tarczę o 36 zębach, ale zza kierownicy zupełnie się o tym nie pamięta. Biegi się zmienia, zmienia i zmienia, aż manetka przestaje reagować. O fakcie „kończenia” się zakresu można się zorientować tylko po tym, że „wczołganie się” przerzutki na największą zębatkę trwa odrobinę dłużej. Całość rewelacyjnie działa pod obciążeniem, główna w tym zasługa elastycznego łańcucha, który chętnie zagarnia sąsiednie zęby, jak i twardej sprężyny, naciągającej całą przerzutkę. To połączenie działa bardzo dobrze.

Środek maszyny
Większe wrażenie robi jednak zmiana z przodu, gdzie X.0 dzielnie depcze po piętach XX. To nic, że tarcze są trzy, szybkość zmiany jest równie imponująca - kłaniają się rampy wspomagające na całym obwodzie zębatek. Tu nie jest ważne, gdzie akurat znajdują się same ramiona! Dopiero bardzo strome podjazdy powodują, że przerzucanie przestaje być możliwe - szczególnie na małą zębatkę, bo łańcuch nie chce puścić. Tu jak zwykle wystarczy na moment odpuścić korby.

 

 



Kierownica
Pisaliśmy już o samej ergonomii manetek, słów kilka należy poświęcić jakości przerzucania. Jest ono bardzo szybkie, a skoki manetek niewielkie, a jednak po pewnym czasie różnica między XX a X.0 jest zauważalna. Polega ona na... elastyczności samych manetek. Twarde sprężyny w przerzutkach powodują, że manetki - szczególnie duże dźwignie - muszą pokonać znaczny opór. W trakcie swojej drogi „pracują”. Tu rada mogłaby być tylko jedna - wykonanie z całości z metalu, a takie nie są.

comments powered by Disqus

Podobne artykuły

Filtruj

Ostatnie Komentarze

portal

KamilNaKaweNet, 2014-07-23T19:36:30

Góry Opawskie na weekend / Turystyka / Bikeworld.pl
Świetna relacja! Gratuluję wycieczki i wrażeń z nią związanych. Jest ktoś chętny na podobne podróże?...

portal

KamilNaKaweNet, 2014-07-23T19:33:20

Rowerem na 4 krańce Polski / Turystyka / Bikeworld.pl
Mam nadzieję, że jak uda Wam się Panowie zdobyć dobrego sponsora, wyruszycie na Skandynawię ;) Raj dla ro...

portal

KamilNaKaweNet, 2014-07-23T19:29:26

Rower górski za 2000zł / Porady / Bikeworld.pl
Sam jestem na etapie poszukiwań jednośladu za podobną kwotę, jednak brak wystarczającej wiedzy mnie troch...

portal

KamilNaKaweNet, 2014-07-23T19:27:33

Rowerowa zgadywanka Strona 1 z 3 / Porady / Bikeworld.pl
Świetny a artykuł, szczególnie jeżeli chce się uniknąć rozczarowania (kupujesz rower do downhillu a 80%...

portal

Michał, 2014-07-22T13:53:40

Cyklokarpaty: Bieleń wygrywa w Jaśle Strona 1 z 2 / Sport / Bikeworld.pl
Kobiety nie startowały?

portal

Wojtek Nawrocki, 2014-07-21T08:48:42

MP MTB: Maja Włoszczowska broni tytułu
Byłem chwilkę kibicować, kibiców trochę mało, upał wygnał większość na pobliską pływalnię.

portal

Rolimo Ro, 2014-07-18T12:40:01

Za kilka dni jedna z ważniejszych imprez
Trzymam kciuki. Samych sukcesów Pani Aniu.

portal

Bartek, 2014-07-17T09:39:54

Mistrzostwa Polski XC czego możemy się spodziewać? Strona 1 z 3 / Sport / Bikeworld.pl
Rzeczywiście co do tych dwóch zespołów ma Pan rację, popełniliśmy błąd. Dziękujemy za zwrócenie uwa...

portal

kamileq, 2014-07-17T09:25:00

Mistrzostwa Polski XC czego możemy się spodziewać? Strona 1 z 3 / Sport / Bikeworld.pl
Panie red. Mazurek, czy zapoznal się Pan z regulaminem sztafet - wyścigu drużynowego? W składzie musi być...

katalog

Eryk Wich, 2014-06-30T16:25:07

Kross Vento 2.0 / Szosowe / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
właśnie zakupiłem ten model. Pierwsze wrażenia.... solidna, malowanie mogłoby być ładniejsze ale za te ...

katalog

Adrian, 2014-06-30T10:12:29

Romet Rambler.9.0 / MTB 26 hardtail / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
Kupiłem ten model jakiś miesiąc temu i chciałbym uczulić osoby, które rozważają podobną inwestycję n...

katalog

andrzej, 2014-06-22T10:45:01

Romet Wagant 4.0 / Trekking/Cross / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
Kupiłem wagant 4.0 przez internet i sklep zamienił oryginalne pedały aluminiowe na plastikowe. Czy ktoś zn...

katalog

Fabek, 2014-05-07T12:36:57

Genesis Element X30 / MTB 26 hardtail / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
mam wersje wcześniejszą biało czerwoną. Szczerze? całkiem ok ale ciężli jest, opony do wymiany bo słab...

katalog

Mariusz, 2014-05-03T08:10:30

Scott Sportster 40 / Trekking/Cross / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
Bardzo dobry rower, kupiłem go w Anglii za 540£ więc Polska cena nie wygórowana. Porównywałem przejazd d...

katalog

Czecho, 2014-04-07T08:43:26

Kellys ARC 30 / Szosowe / Rowery / Katalog Rowerowy 2014
mam to cacko :) kupiony w podanej cenie przez bikesalon. konkretny napęd, niskie opory toczenia. miodzio!

katalog

Magdalena Filipiuk, 2014-04-03T20:25:33

KLS Cross / Rogi / Części / Katalog Rowerowy 2014
Witam. Proszę o informację, jaka jest średnica mocowania tych rogów. Z góry dziękuję. Magda

katalog

Jaro, 2014-02-27T18:39:00

Hayes Dyno Comp / Hamulce tarczowe / Części / Katalog Rowerowy 2014
kupiłem rower Kellys 60 Viper 2014 ma hamulce Hayes dyno i nie ma regulacji odległości manetki od kierownic...

katalog

Mateusz, 2014-02-19T13:51:02

Author Gripster 29 x 2,1 / Opony / Części / Katalog Rowerowy 2014
opony godne polecenia :)