Węglowa budowa
Największym zaskoczeniem w zestawie Roval Control Carbon 29 są obręcze pozbawione hakowego zawinięcia obrzeża (ang. hookless, termin wg normy PN-EN 5775). Dzięki temu koła są mocniejsze i bardziej wytrzymałe, a dodatkowo przyspieszony i ułatwiony jest sam proces produkcyjny. Nie ma też obaw co do pewności usadzenia gumy - jej ułożenie w obręczy ułatwia szeroki kanał środkowy.
Dużym atutem obręczy bez dodatkowego progu dla kordu opony jest odporność na uderzenia - po uderzeniu w kamień czy inną przeszkodę ryzyko pęknięcia jest dużo mniejsze niż w przypadku standardowej konstrukcji. Wpłynęła na to m.in. możliwość zastosowania linearnego układu włókien węglowych, właśnie dzięki konstrukcji typu "hookless". Dodatkowo ścianki takiej obręczy mogą być grubsze - tak też jest w przypadku Roval Control Carbon 29.
Całkowita masa kół wynosi przy tym 1,580g, co mogłoby je plasować w segmencie cross country. Tymczasem duża wytrzymałość oraz szeroki profil obręczy (27mm zewnętrzna, 22mm wewnętrzna) pozwalają na używanie kół w zgoła cięższych warunkach, na oponach o szerszym niż w XC rozmiarze (2.25″ i więcej). Według specyfikacji producenta, koła najlepiej nadają się do użytku trailowego i tak też je wykorzystaliśmy.
Całość połączona jest ze sobą DT Revolution, które przytwierdzono do obręczy nyplami DT Pro Lock. 32 szprychy z przodu i z tyłu stanową zgrany zestaw, którego nie udało nam się uszkodzić. Dość powiedzieć, że limit masy użytkownika wynosi 108kg, co jest dobrym wynikiem jak na obręcze o takiej masie. Z przodu szprychy zaplecione są radialnie i na trzy krzyże, a z tyłu wyłącznie na trzy krzyże.
Szybko i sprawnie w terenie
Jazda na kołach Roval Control Carbon 29 dostarczyła nam wiele przyjemności, szczególnie że wiedzieliśmy na co zwracać uwagę w trakcie testu. Zestaw zamontowany był w rowerze Specialized Epic FSR Carbon Marathon z pełnym zawieszeniem.
Szeroki profil obręczy i brak dodatkowej krawędzi wspomagającej sprawiają, że kontakt opony z podłożem jest większy. Czuć to wyraźnie w trakcie jazdy, gdzie stabilność w trakcie skręcania jest wyraźnie wyższa.
Podobnie rzecz wygląda podczas pokonywania stromych podjazdów, gdzie nawet na ekstremalnie nachylonych ściankach odczuwaliśmy dobre podparcie kół - zwłaszcza w porównaniu do modeli z np. 19-milimetrową szerokością wewnętrzną obręczy. Dodatkową właściwością ułatwiającą pokonywanie grawitacji jest niska masa zestawu.
Całość toczy się na piastach od podstaw zaprojektowanych przez Speca, a opartych na łożyskach maszynowych, które świetnie sprawdzają się w dedykowanym zastosowaniu. Tylny model posiada bębnek z systemem DT Swiss Star Ratchet, który nie tylko przyjemnie brzmi gdy puścić korby. Star Ratchet to mechanizm zapadkowy w kształcie gwiazdy, dzięki któremu piastę można swobodnie dostosować do różnych ustawień osi i wirników. Warto dodać, że do przedniej piast dołączony jest adapter 24/28mm QR, a do tylnej - 135/142. Dzięki temu koła będą pasować do większości modeli dostępnych na rynku.
Podsumowanie
Roval Control Carbon 29 to nowocześnie zbudowane koła karbonowe, które pomimo dedykowania do użytku trailowego charakteryzują się niską masą. Szeroki profil obręczy pozwala na zwiększony kontakt opony z podłożem, ułatwiający kontrolę i dający więcej stabilności. W porównaniu do innych karbonowych zestawów MTB na rynku, o podobnej masie i właściwościach, proponowany przez Specialized zestaw Roval Control Carbon 29 jest atrakcyjny cenowo.
Specyfikacja techniczna
Typ obręczy: tubeless ready
Szerokość obręczy: 27mm zewnętrzna, 22mm wewnętrzna
Zaplot szprych - przód: radialne/3-kryże (2:1)
Zaplot szprych - tył: 3-krzyże (1:1)
Liczba szprych: po 32 przód i tył
Szprychy: DT Revolution
Nyple: DT Pro Lock sześciokątne
Przednia piasta: korpus alu, 15mm thru-axle, adapter 24/28mm QR
Tylna piastsa: korpus alu CNC, system DT 350, ratchet system cassette, adapter 135/142
Łożyskowanie: maszynowe
Zaciski: Roval RWS
Całkowita masa kół: 1,580g
Limit wagi użytkownika: 108kg
Cena: 4699 zł
Fot.: Specialized, Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.specialized.com