Ashima Aineon na tarczy - test

Test tarcz hamulcowych Ashima Aineon 160mm z radiatorem

Drukuj

Lekkie i solidne tarcze hamulcowe to obiekt poszukiwań wielu miłośników MTB. Stalowa Ashima Aineon waży 70g i oferuje znakomite właściwości hamujące. Jak sprawdziła się u nas?

Zwarta i lekka konstrukcja
Dwuczęściowa tarcza Ashima Aineon reklamowana jest przez producenta jako najlżejsza tego typu na rynku. Komponent wykonany jest z niezwykle twardej stali nierdzewnej serii SUS410, która jest podwójnie szlifowana. Anodowany na czerwono pająk wykonano z aluminium 7075 poddawanego obróbce termicznej T6T6. Pająki są dostępne w kolorach: czerwonym, niebieskim, czarnym, białym i złotym. Taka kombinacja aluminiowego korpusu i stalowej tarczy ma powodować zwiększenie odporności na wysokie temperatury. Projektem tarczy zajmował się Wayne Moore, człowiek odpowiedzialny za większość technicznych nowinek od Ashimy.

Aineon w rozmiarze 160mm waży zaledwie 70g, a wraz z kompletem sześciu śrub - 76g, co czyni ją zdecydowanie najlżejszą konstrukcji tego typu, nawet od znacznie droższego Hope'a. Ciekawe jest pochodzenie nazwy komponentu. Produkowana przez Ashima tarcza Airotor (wypuszczona w 2008 roku) była w tamtym czasie najlżejszą w ofercie marki. Wyprzedziła ją testowana przez nas Aineon, która nazwa pochodzi od neonu, gazu lżejszego od powietrza ("air" w nazwie pierwszej tarczy). W międzyczasie wyszedł jednak model Ai2, który był lżejszy zarówno od Airotor jak i Aineon. Jego masa wynosi 66g, ale jest to tarcza jednoczęściowa.
 


Warto dodać że Ashima oferuje także adapter Centerlock (39,90zł) dla użytkowników, którzy posiadają piasty w tym systemie, a chcieliby zamontować komponent w standardzie na sześć śrub. Adapter stabilnie mocuje tarczę, a przy tym jest lekki i dostępny w kilku kolorach (czarny, złoty, czerwony, niebieski). Jego waga wynosi 23g, a montaż nie wymaga użycia dodatkowych śrub.

 

 

Pewna jazdaPomimo filigranowej, przynajmniej na pierwszy rzut oka, budowy, tarcza jest zaskakująco mocna i oferuje znakomitą charakterystykę pracy. Szczególną uwagę zwraca bardzo szybkie odprowadzanie ciepła, co czuć zwłaszcza na długich, technicznych zjazdach, gdzie dźwignia hamulcowa nadzwyczaj często idzie w ruch. Otwarta konstrukcja tarczy oraz pająka są główną przyczyną świetnej cyrkulacji powietrza. Wysoki poziom oddawanego ciepła gwarantowany jest także przez jakość użytych materiałów.

 

 

 

Otwarta budowa i użyte materiału gwarantuje znakomite odprowadzanie ciepła


Duży stopień otwarcia konstrukcji nie jest tylko pomocny w przewodnictwie ciepła i zmniejszania temperatury powierzchni tarczy. Oprócz tego tarcza świetnie sprawdza się w warunkach błotnistych, gdzie szerokość zastosowanych otworów sprawnie pomaga oczyszczać się komponentowi z błota.

Ashima Aineon cechuje się stosunkowo szerokim zastosowaniem - od ostrego cross country do użytku All-mountain. Mimo to polecamy ją przede wszystkim zawodnikom startującym w wyścigach XC, gdzie liczy się każdy gram. Pożytek z komponentów mogą mieć także użytkownicy liczący dokładnie masę każdego elementu roweru.

Podsumowanie
Ashima Aineon to bardzo dobra i lekka tarcza hamulcowa, która przede wszystkim przypadnie do gustu wyczynowcom. Znakomite właściwości hamujące, szybkie odprowadzanie ciepła i samooczyszczanie się z błota to główne zalety przemawiające za produktem Ashimy.

 

 

 

 

Tarcza dostępna jest w wersji 160- i 180-milimetrowej


Więcej produktów marki Ashima znajdziecie na stronie dystrybutora oraz w naszym bikeKatalogu.pl.

Specyfikacja techniczna
Powierzchnia trąca stal nierdzewna SUS410
Pająk: aluminium 7075-T6
W komplecie: 6 śrubek alu 7075
Waga: 160mm: 76g (ze śrubami), 180mm: 96g (ze śrubami)
Cena: 199zł (jedna)


Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.mcsport.pl