Keywin Carbon - test pedałów szosowych

Keywin Carbon pedały szosowe - opinie, recenzja

Drukuj

Pedały z możliwością doboru długości osi i 9-krotnie większą powierzchnią podparcia niż modele konkurencji? Właśnie przetestowaliśmy Keywin Carbon, które oferują jeszcze sporo więcej.

Budowa i działanie
Pedały Keywin opierają się na luzie roboczym wbudowanym prosto w korpus pedału. Oznacza to, że korpus porusza się względem osi, podczas gdy blok i pedał są nadal połączone nieruchomo. W klasycznych rozwiązaniach taki system nie występuje.

Duża powierzchnia podparcia gwarantuje solidne wsparcie stopy. Patrząc na liczby, wynosi ona 3045mm2, co oznacza ok. 4-9-krotnie więcej niż rozwiązania konkurencji.

Regulacja swobody luzu, czyli poziomu siły potrzebnej do ruchu piętą na boki w ramach luzu roboczego, odbywa się poprzez śrubę w korpusie. Daje to możliwość zindywidualizowania swobody ruchu w stopie, czego nie znajdziemy u konkurencji.
 

Powierzchnia podparcia jest bardzo duża, co jest wyraźnie odczuwalne w trakcie jazdyMontaż bloków odbywa się w szerokim zakresie


Luz roboczy jest regulowany. W standardzie wynosi on 6st. Zmiany na 0-stopniowy luz dokonuje się poprzez zatyczkę osi, która dostarczana jest w komplecie z pedałami. Rozwiązanie to przydaje się szczególnie dla osób wyczynowo ścigających się na szosie, gdzie zerowy poziom luzu roboczego podnosi w niewielkim stopniu efektywność pedałowania.

Regulacja siły wypięcia nie jest możliwa - jest ona ustawiona na stałe. Warto przy tym dodać, że siła potrzebna do wypięcia jest dość wysoka, przez co przesiadając się z konkurencyjnych systemów warto uważać podczas zatrzymywania się. Kąt wypięcia wynosi 6st. Wypięcie jest bardzo wyraźne i następuje po przekroczeniu granicy luzu roboczego. Przypadkowe wypięcie jest niemal niemożliwe.

Jedną z zalet Keywin jest brak zużywania się materiału bloku podczas jazdy. Wpływa to na trwałość połączenia z pedałem oraz na efektywność pedałowania. Standardowe konstrukcje wymuszają regularne wymienianie bloków, nawet kilkukrotnie w czasie sezonu. W rozwiązaniu inżynierów z Nowej Zelandii nawet zużyte bloki są ciasno spasowanie z korpusem, a luz roboczy pozostaje niezmienny. Jet to efekt unikalnego połączenie korpusu i osi.

 

 

Luz roboczy wbudowany jest prosto w korpus pedału


Testowany przez nas model Keywin Carbon opiera się o karbonowo-polimerowy korpus z osią chromo-molibdenową oraz łożyskami sferycznymi. Pedały należą do jednych z lżejszych, pomimo bardzo dużej powierzchni podparcia. Ich masa wynosi 223g (para). Wraz z blokami i śrubami (oś 55mm) waga Keywin Carbon to 297g. Natomiast wyższy model, Carbon Ti waży tylko 169g i jest obecnie najlżejszą, w pełni funkcjonalną propozycją na rynku dla tych, którzy chcą zbić każdy gram.

Dobór ustawień
Pedały Keywin oferują 6 zróżnicowanych długości osi, co czyni je unikalnym produktem na rynku. Pozwalają one dobrać indywidualny Q-factor (odległość pomiędzy osiami obydwu pedałów korby), który wpływa na komfort jazdy oraz efektywność pedałowania.

Aby optymalnie dopasować pedały do własnego stylu jazdy oraz budowy anatomicznej, udaliśmy się do specjalistycznego centrum bikefittingu. Sesja trwa ok. 2-2,5h. Wszystko zaczyna się od badania sprawności motorycznej przez doświadczonego fizjoterapeutę. Pozwala to na rozpoznanie naszych indywidualnych parametrów anatomicznych pod kątem doboru długości osi oraz ustawienia bloków.

 

 

 

 



W kolejnym etapie przystępujemy do montażu bloków oraz doboru długości osi, które następnie testujemy na trenażerze (z naszym rowerem) i na bieżąco korygujemy, w zależności od uzyskiwanych wyników oraz obserwacji specjalisty. Całość naszego cyklu pedałowania jest także filmowana pod różnymi kątami. Film analizowany jest w specjalistycznym oprogramowaniu, co pozwala jeszcze lepiej dobrać ustawienia. Na koniec otrzymujemy pełen raport z testu i możemy już wyjechać na trening.

Warto dodać, że odpowiednio dobrana długość osi rozwiązuje również częste u kolarzy problemy związane z bólami w stawach kolanowych czy kostce. Nierzadko wynikają one ze złej odległości pomiędzy stopą a korbą oraz nieprawidłowego ustawienia bloków.

Jazda
Podczas jazdy najbardziej czuć zmianę w postaci szerokiego podparcia stopy oraz optymalnego ustawienia osi rotacji nóg względem roweru.

 

 

 

Ustawienia pedałów i bloków uzależnione są od naszych parametrów anatomicznych


Mówiąc prościej, kręcenie odbywa się z wyczuwalną, większą niż standardowo swobodą. Początkowo problemem jest przyzwyczajenie się do nowego systemu wpięcia/wypięcia bloków, ale szybko wchodzi to w krew. Warto dodać, że bloki są śliskie, dlatego szczególnie na początku warto uważać w newralgicznych sytuacjach.

W praktyce bardzo dobrze sprawdza się możliwość regulacji swobody luzu. Próbowaliśmy wielu kombinacji i przy ostrej jeździe najlepiej sprawdza się jego ograniczenia do maksimum. Dla użytkowników lubiących spokojniejsze wycieczki możliwość zredukowania siły potrzebnej do ruchu piętą na boki będzie świetnym rozwiązaniem, zwiększającym przyjemność jazdy.

Ustawienie długości osi również niezwykle pomaga podczas codziennych treningów. Rotacja kolan jest prawidłowa i ustawiona na wprost lub lekko pod kątem, w zależności od naszej budowy anatomicznej. Dobór parametru Q-factor warto przeprowadzić z pomocą bikefittera, który w profesjonalny sposób oceni możliwości naszego ciała .

Podsumowanie
Pedały Keywin Carbon to z pewnością jedne z najbardziej zaawansowanych komponentów na rynku. Przeznaczone są przede wszystkim dla trenujących na asfalcie zawodników szosowych i MTB, którzy szukają optymalnej wydajności i ścisłego dopasowania do indywidualnych parametrów anatomicznych.

 

 

 

 

Keywin Carbon - wysokość pedału wpływa na solidne oparcie bloku w korpusieMontaż pedałów Keywin odbywa się przy pomocy płaskiej 15-tki. Nie ma możliwości użycia imbusa.


Keywin Carbon to również pedały, z których skorzystają triatloniści oraz czasowcy. Dzięki ich zastosowaniu mogą osiągnąć większą efektywność jazdy oraz optymalizację ruchów przy dużej intensywności wysiłku.

Więcej szczegółów dotyczących oferty Keywin znajdziecie na stronie dystrybutora oraz w naszym bikeKatalog.pl. Warto również zajrzeć do naszego wcześniejszego artykułu, w którym opisywaliśmy markę oraz wszystkie produkty Keywin.

Specyfikacja techniczna:
Korpus: Karbonowo-polimerowy
Oś: polerowana stal Cr-Mo (długości: 49mm, 52mm, 55mm, 58mm, 61mm i 65mm). Pod klucz 15mm. Osie dostępne także osobno jako lewa i prawa.
Łożyska: Sferyczne- brąz fosforowy oraz tuleja- brąz fosforowy
Regulacja poz. bloku: 35st na boki, 20mm przód/tył oraz 3mm lewa/prawa
Powierzchnia blok-pedał: 3045mm2
Części zamienne: wszystkie dostępne na zamówienie
W zestawie: pedały, bloki, śruby, instrukcja oraz zatyczka 0st (pedały fabrycznie wyposażone w zatyczkę 6st)
Waga: 223g/para, 297g wraz z blokami i śrubami (oś 55mm)


Fot.: Keywin
Dystrybutor: www.keywin.cc
Fitting przeprowadził: Łukasz Szczęsny, www.velolab.pl