SRAM 1x dedykowany do szosy

Drukuj

Tego chyba mało kto się spodziewał - Amerykański gigant zaprezentował napęd 1x przeznaczony do rowerów szosowych w postaci dwóch grup: Rival 1 oraz Force 1.

Na początku warto odnotować, że SRAM nie planuje wyprzeć napędem 1x systemu dwurzędowego, gdyż inżynierowie zdają sobie sprawę z dość wąskiej użyteczności takiego rozwiązania w przypadku tradycyjnego kolarstwa szosowego. Dla kogo jest więc nowy napęd przeznaczony? Zdaniem amerykańskich inżynierów z nowych grup skorzystają głównie przełajowcy, triathloniści oraz zawodnicy ścigający się w coraz popularniejszych wyścigach typu "gravel", będących połączeniem przełaju oraz tradycyjnego wyścigu szosowego. Ponadto zastosowanie nowe grupy mogą znaleźć wśród ścigających się w kryteriach szosowych, a także entuzjastów szosy jeżdżących po niezbyt pagórkowatym terenie. Nowe grupy nazwane zostały Rival 1 oraz Force 1, jednak ta druga to w gruncie rzeczy dobrze znany Force CX 1. Rival 1 pod względem mechanizmów jest identyczny jak droższy Force 1, jednak zastosowanie tańszych materiałów i metod obróbki niektórych elementów - przykładowo korb lub klamkomanetek, pozwoliło uzyskać niższą cenę. 

 
 

Przerzutki tylne Force 1 dostępne będą trzy: z krótkim, średnim oraz długim wózkiem. Maksymalny rozmiar kasety to dla nich odpowiednio: 28, 36 oraz 42 zęby. Rival 1 dostępny będzie w wersji ze średnim i długim wózkiem. Technologicznie przerzutki oparte będą o modele MTB z systemu 1x, odnajdziemy więc tutaj znane technologie, takie jak pantograf X-Horizon, czy też Exact Actuation. 

 
 

Korby Force 1 dostępne będą z jedną z dziewięciu rozmiarów zębatek: 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, 52 i 54, z czego pierwsze siedem posiadać będzie średnicę 110 BCD, a dwie największe - 52 i 54 - 130 BCD. Rival 1 dostępny będzie wyłącznie w wersji 110 BCD, co oznacza, że w tej grupie największe zębatki nie będą dostępne. Wszystkie zębatki wyposażone zostały w technologię X-Sync, czyli narrow-wide.

 
 

Klamkomanetki obu grup trafią w dwóch formach - pod tradycyjne, mechaniczne hamulce oraz hydrauliczne HydroR. Technologicznie są one zbliżone do wersji 22 obu tych grup, za wyjątkiem lewej manetki, gdzie elementy potrzebne do zmiany przełożenia zostały usunięte. 

Oszczędności wagowe nie będą jednak duże względem systemu 2x. Przykładowo przy przejściu z napędu Force 22 z korbami 50/34 i kasetą 11-28T na Force 1 z przełożeniami 44T i kasetą 11-36T, zaoszczędzimy jedynie około 47 g. 

Dystrybutor: /www.harfa-harryson.com.pl