Uniwersalny fatbike od Pivota

Drukuj

Niezwykle ciekawy konstrukcyjnie fatbike o nazwie LES Fat przedstawiony został przez Pivota. Inżynierom udało się osiągnąć kompatybilność z aż czterema rozmiarami kół oraz kilkoma rodzajami napędu. Jak tego dokonali?

 
 
 

Konstrukcja karbonowego LES Fat powstaje w podobny sposób, w jaki tworzone jest dziś wiele ram - inżynierowie zdecydowali się na wykorzystanie masywnej rury dolnej oraz rur łańcuchowych, które odpowiadają za wysoką sztywność konstrukcji. Górna część ramy razem z tylnym widelcem jest znacznie delikatniejsza, co też owocuje większym komfortem poprzez poprawę tłumienia drgań. LES jest podobno najlepszym rowerem pod względem sztywności oraz tłumienia wibracji wśród wszystkich fatbikeów, co częściowo przypisane jest również zastosowanym nowoczesnym włóknom węglowym oraz nowoczesnym metodom formowania kompozytu.

 
 

Zdecydowanie ciekawsze aspekty nowej konstrukcji ujawniają się po dokładniejszym przyjrzeniu się. Inżynierowie zastosowali bowiem ciekawe rozwiązania, które pozwalają zamontować w rowerze cztery rozmiary kół: 26 x 3,8", 26 x 4,8", 27,5 oraz 29". Tylny hak Swinger II posiada mocowanie, które możemy odchylić do tyłu i lekko w górę, wyłącznie po odkręceniu śrub mocujących i przy użyciu śrub regulujących. W ten sposób w ramie tworzy się miejsce na duże koło, dzięki wydłużonym w ten sposób rurom łańcuchowym, a suport osiada niżej. Ponadto możliwość odchylenia haków pozwala na montaż i łatwą regulację napędu typu single speed. Z kolei z przodu, by wyrównać obniżony lub podwyższony poziom tyłu producent zastosował prostą sztuczkę - z rowerem otrzymamy dwa typy dolnej miski łożysk sterów - "zero stack" oraz o wysokości 18 mm. Te wyższe stosujemy przy kołach 27,5" lub mniejszych, a niższe przy kołach 29" lub amortyzowanym widelcu RockShox Bluto.

 
 

Kompletny rower wyposażony zostanie fabrycznie w korby E-Thirteen opracowane współnie z Pivotem, które posiadają q-factor zmniejszony o 15 mm. Korby te są przy tym kompatybilne z napędem 2x, 1x, a ponadto rower możemy skonfigurować jako singlespeed, dzięki wspomnianym odchylanym hakom. Przednia przerzutka montowana jest pod mocowanie e-type, które kompatybilne jest także z Shimano Sideswing. Rama oraz przedni widelec sztywny Pivota pozwalają na instalację opon o szerokości aż do 5". 

LES Fat do sprzedaży trafi w trzech rozmiarach: S, M oraz L. Rama z widelcem na rynku amerykańskim kosztuje 2699 USD, natomiast kompletny rower z osprzętem SRAM X1 4699 USD.

Info: www.pivotcycles.com