Argon 18 2015

Drukuj

Rozpoznawalność marki Argon 18 na europejskim rynku nie jest zbyt duża. Jednak w przyszłym roku wiele się zmieni, gdyż kanadyjski producent stanie się jednym z głównych sponsorów nowej grupy, w której jeździć będzie Polak.

Argon 18 stanie się tytularnym sponsorem drużyny Bora-Argon 18, obecnie NetApp-Endura, w składzie której jeździć będzie nie kto inny jak Bartosz Huzarski. Zainteresowanie produktami kanadyjskiej marki z pewnością wzrośnie na europejskim rynku, warto więc przyjrzeć się ciekawym nowościom producenta na rok modelowy 2015.

 

Czołowa nowość w przyszłorocznej gamie to model Nitrogen, aerodynamiczna szosówka, czyli typ konstrukcji, który od pewnego czasu jest niemal pozycją obowiązkową w menu każdego producenta. Konstrukcja Argona powstawać będzie z bardzo nowoczesnych włókien 7003 HM Nano-Tech, dzięki którym udało się uzyskać niską masę ramy wynoszącą 960 g w rozmiarze M i widelca z wynikiem 366 g, a przy tym zachować wysoką sztywność, ale także i komfort. Na te dwa parametry wpływ miało również rozwiązanie nazwane HDS, czyli Horizontal Dual System. System ten polega na podzieleniu roweru na dwie części - dolną i górną za pomocą "wirtualnej" linii przechodzącej od osi tylnego koła, aż do górnych łożysk sterów. W podejściu tym dolna część odpowiada za sztywność i przenoszenie mocy kolarza, na co wpływ mają m.in. masywne, asymetryczne rury łańcuchowe, powiększony suport oraz rura czołowa ramy. Górna część to strefa komfortu - bardziej filigranowe rury mają zapewnić lepsze tłumienie drgań. Podsumowując, dzięki technologii HDS otrzymujemy mniej męczącą ramę, oferującą większy komfort, a przy tym zachowującą znakomite przenoszenie mocy.

 

O aerodynamikę konstrukcji zadbały odpowiednio wyprofilowane przekroje rur, a także ukryte hamulce TRP TTV Road montowane w systemie direct mount - przedni został nawet zintegrowany z widelcem. Producent zastosował także swoje charakterystyczne podkładki pod mostek 3D, które zachowują szerokość rury czołowej i tym samym w znacznie mniejszym stopniu wpływają na obniżenie sztywności przedniej części konstrukcji. Ciekawa jest także geometria - środek suportu obniżony został względem osi kół aż o 75 mm, co owocować ma znakomitymi właściwościami jezdnymi, dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. 

 
 
 

Kolejna nowość to przeznaczony do jazdy na czas E118 Next. Po poddaniu poprzedniego modelu E114 dogłębnej analizie CFD, inżynierowie odkryli wiele miejsc, w których można było poprawić konstrukcję. W efekcie udało się uzyskać aerodynamikę lepszą o 5 do 20% w zależności od kątu natarcia powietrza. Udoskonalona została również geometria - środek suportu został tak samo obniżony jak w modelu Nitrogen, a dodatkowo wydłużone zostały rury łańcuchowe, co wpłynęło na poprawę stabilności - w efekcie rower prowadzić ma się lepiej przy bocznych podmuchach wiatru. Ciekawie prezentuje się także zintegrowany mostek Oneness 3.0 oferujący możliwość regulacji kierownicy o 10 cm. Waga ramy E118 Next to 1290 g. Widelec razem z mostkiem waży 500 g.

 
 

Ostatnia nowość w przyszłorocznej gamie Argona 18 to Krypton XRoad, rower z tarczówkami przeznaczony na szutrowe trasy. Rama powstaje karbonu 5007 HM i pomieści opony o szerokości do 32 mm. Podobnie jak w modelu Nitrogen kanadyjski producent zastosował technologię HDS. Wśród ważniejszych rozwiązań technicznych wymienić także należy: kompatybilność z osprzętem Di2 oraz EPS, suport BB86 oraz podkładki pod mostek 3D. Rama ważyć będzie 1190 g.

Info: www.argon18bike.com