SCOTT 2015

Drukuj

Szwajcarski producent rowerów w sezonie 2015 skoncentrował się na dopracowywaniu swoich dotychczasowych modeli. Zmiany wprowadzone przez inżynierów w nowym roku modelowym są jednak istotne z punktu użytkownika.

Podobnie jak w ostatnim sezonie, tak i w tym roku, SCOTT w rowerach MTB przeznaczonych od XC do trailu proponuje nabywcom dwa rozmiary kół: 27,5 oraz 29 cali. Zdaniem producenta rozwiązanie takie jest bardzo dobre dla użytkowników, którzy nie tylko ze względu na swój wzrost, ale także na preferencje dotyczące charakterystyki jazdy, wybierać mogą spośród dwóch rozmiarów. Zwłaszcza, że jak twierdzą Szwajcarzy, każdy z rozmiarów ma swoje plusy. Spora część konkurencji decyduje się oferować mniejsze rozmiary ram jedynie z kołami 650b, a większe wyłącznie jako 29ery, co nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Podejście marki SCOTT do tego tematu podoba nam się zdecydowanie bardziej.

Big Ed

 

Oto całkowicie nowy model w przyszłorocznej ofercie Szwajcarów. Fat bike na kołach z oponami o szerokości 4,6 cala, aluminiowa rama i widelec RockShox Bluto. Dostępna będzie jedna wersja wyposażenia z napędem 2x10. Waga wyniesie 15,3 kg.

Scale

 
 

Inżynierowie marki SCOTT nie dostrzegli potrzeby poprawiania Scale'a, który w dalszym ciągu pozostaje jednym z najlżejszych i najciekawszych hardtaili na rynku. Różnicę w stosunku do ubiegłego roku stanowi malowanie oraz konfiguracja poszczególnych modeli. Nas zachwycił zarówno model RC, jak i SL. Najlżejszy SL w wersji 27,5" ważyć będzie zaledwie 8,5 kg, 29-calowa odmiana będzie o 200 g cięższa. Podobnie skonfigurowany RC, w którym w miejsce widelca Fox 32 Float pojawił się RockShox SID RL3 i aluminiowe koła Syncrosa zamiast karbonowych, będzie jedynie nieznacznie cięższy - o 100 do 200 g, w zależności od rozmiaru kół.

 

Spark

 
 

Również w przypadku Sparka, podobnie jak w modelu Scale, nie było potrzeby wprowadzania większych modyfikacji. W dalszym ciągu 29-calowa wersja 900 posiadać będzie 100 mm skoku, tymczasem odmiana 700 z kołami 27,5" posiadać będzie większy skok równy 120 mm, dzięki czemu rower ten pozostaje świetnym wyborem nawet na trailowe trasy. Główna nowość w przypadku Sparka to pojawienie się niezwykle drogiej wersji z elektronicznymi systemami - tłumikiem FOX eNude i amortyzatorem iCTD oraz nowym XTR Di2, które obsługiwane będą razem przez jedną baterię. W przeciwieństwie do pozostałych wersji, ten model dostępny będzie jedynie z kołami 27,5". Preferujący większy rozmiar kół będą musieli obejść się smakiem, ze względu na baterię umieszczoną w głównym trójkącie, która uniemożliwia montaż dużego bidonu w wersji na większych kołach - z tego powodu SCOTT zrezygnował z twentyninera w tej konfiguracji.

Genius, Genius LT

 

Standardowy Genius zachowa swoją dotychczasową konstrukcję, a więc w dalszym ciągu będzie to platforma przeznaczona do trailu ze skokiem 130 mm w 29-calowej wersji i 150 mm w odmianie z kołami o średnicy 27,5". Genius LT (Long Travel) z przeznaczeniem do Enduro to 170 mm skoku przodu i tyłu i koła dostępne tylko w jednym rozmiarze - 27,5". Główna zmiana w LT na przyszły rok to wprowadzenie widelca Fox 36, w miejsce 34 oraz modyfikacja ustawień tłumików Nude, które stały się bardziej czułe. Producent ponadto poprawił prowadnicę łańcucha (chainguide), która ma być najlżejszym tego typu rozwiązaniem na rynku. Ciekawostką są specjalne miski sterowe, które umożliwiają zmianę kąta widelca w zakresie 0,7 stopnia.

Topowy Genius LT Tuned powstaje na ramie wykonanej z najlepszych włókien szwajcarskiego producenta, oznaczonych skrótem HMX. W połączeniu z osprzętem Sram X01 z hamulcami XTR, komponentami Syncros, udało się uzyskać niezwykle niską masę równą 12,1 kg.

 

Gambler

 

Downhillowy Gambler otrzymał większe niż do tej pory koła. W miejsce standardowych 26-calowych pojawiły się 27,5-calowe. Wygląda więc na to, że rewolucja w rowerach DH, gdzie przez lata królowały małe koła, rozpoczęła się na dobre. Oczywiście rama została przeprojektowana, by odpowiednio dostosować ją do większych kół, jednak co ciekawe pozostaje w dalszym ciągu kompatybilna z mniejszymi kołami. Inżynierowie ponadto poprawili konstrukcję zawieszenia w taki sposób, że przełoży się to na poprawę czułości pracy oraz na odporność na zużycie. Kąt główki możliwy jest do regulacji dzięki sterom Syncros w zakresie 61 - 65 stopni.

Szosa / Triathlon

 
 

Oprócz nowej czasowej/triathlonowej Plasmy, o której dokładnie pisaliśmy w wcześniejszym artykule, pozostałe zmiany nie są duże, ale dla wielu potencjalnych nabywców mogą być interesujące.

W przypadku Foila i Addicta modyfikacje sprowadzają się do konfiguracji sprzętowej oraz malowania, które nabrały trochę więcej kolorów w porównaniu do tych z ostatniego roku. W ofercie pojawił się za to interesujący, przeznaczony do jazdy długodystansowej, komfortowy Solace Disc z hamulcami tarczowymi, który wyposażony został w sztywne osie typu thru axle - 15 mm z przodu oraz 142x12 z tyłu.

 

W modelu oznaczonym jako Solace Disc 40 FB znajdziemy prostą kierownicę, dzięki czemu rower ten stanie się uniwersalną, ciekawą propozycją do miasta, na dojazdy do pracy lub do szosowej turystyki. Zwłaszcza, że powstaje na karbonowej ramie HMF, która świetnie tłumi drgania i w połączeniu z starannie dobranymi komponentami pozwala uzyskać niską masę całości równą 8,34 kg.

Dystrybutor: www.scott.pl