Dwudniowe ściganie na Mazovii

Merida Mazovia MTB Marathon w Orzyszu Mazovia MTB

Korzystając z długiego weekendu, Cezary Zamana zaproponował dwudniowe ściganie wokół jezior. Z jednym dniem przerwy na regenerację i pokonanie 140 km. dzielących obie miejscowości. Mazovia ruszyła na Mazury: do Orzysza, oraz Nidzicy.

Pierwszego dnia, organizator zaproponował 4 dystanse. 9-cio km. Hobby dla najmłodszych, 30-sto km. Fit, liczący 56 km. Mega, oraz Giga o długości 81 km. Trasę poprowadzono wokół pobliskiego jeziora Orzysz.

Pierwszego dnia, wyścig rozpoczął się w deszczu, który zaczął padać prawie w momencie samego startu. Ukończyło go 578 zawodników, a wielu z nich, także z czołówki, zdecydowało się także na start w Nidzicy, która zgromadziła z kolei blisko 200 osób więcej.

Paweł Baranek – Airbike.pl Rocky Mountain (1 msc. Open Giga Orzysz/Nidzica): „W Orzyszu walczyłem nie tylko z rywalami, ale również z bardzo wymagającymi warunkami na trasie. Od samego startu padał intensywny deszcz i już po kilku minutach polne drogi zamieniły się w wszechobecne błoto. Bardzo lubię jeździć w takich warunkach i czułem się tego dnia dość pewnie. Ostatecznie wygrałem finisz z Arturem Korcem, który był tego dnia w bardzo dobrej formie. Po dniu odpoczynku kolejny wyścig, tym razem w Nidzicy. Trasa była zdecydowanie bardziej pagórkowata i można było pokusić się o samotną walkę. Tak też się stało, bo n około 20 km. przed metą oderwałem się od rywali i samotnie pokonałem kolejne kilometry, ponownie ciesząc się z wygranej”.

Arkadiusz Jusiński – Renault Eco2 Team (3 msc. Open Mega/Nidzica): „Miniony weekend minął mi bardzo pracowicie. W sobotę wystartowałem w XC w Dobrzyniu nad Wisłą, gdzie zająłem 3 miejsce. Bardzo fajna i doskonale przygotowana trasa XC, warta polecenia. Na pewno wystartuję w przyszłorocznej edycji. W niedzielę natomiast pojechałem do Nidzicy. Analizując profil topograficzny mapy wiedziałem, że będzie ciężko. Zwłaszcza mając w nogach wczorajsze XC. Nie pomyliłem się, bo trasa była bardzo wymagająca. Po kilku płaskich kilometrach zaczęły się pierwsze podjazdy, gdzie ukształtowała się czołówka, której to tempo narzucali zawodnicy startujący na dystansie Mega. Ja starałem się jechać czujnie i pilnować Gigowców. Po rozjeździe na Giga zostało nas czterech: Paweł Baranek, Michał Wyżlic, Marek Stram, oraz ja. Sielanka nie trwała długo i na drugiej pętli, na pierwszych podjazdach rywale zaczęli atakować. Z sukcesem udało im się mnie zerwać na jakieś 25km. przed metą. Ostatnie kilometry, to kontrolna jazda i wyczekiwanie finiszu. Na 5 km. do mety przypuściłem kilka ataków próbując zerwać rywala, co się jednak się nie udało i wiedziałem, że na finiszu będzie ciężko. Ostatni kilometr to jazda po szosie i zarazem końcowy moment na atak. Tym razem się udało; wypracowane kilka metrów przewagi starczyło, by przekroczyć linię mety na 3 miejscu Open”.

Tomasz Majewski – BDC Retro MTB Team (1 msc. Open Mega/Orzysz, 4 msc. Open Mega/Nidzica): „Maraton w Orzyszu  charakteryzuje się bardzo szybką trasą o dużej ilości podłoża żwirowego z kilkoma podjazdami. Na minutę przed startem zaczął padać ulewny deszcz, który całkowicie zmienił specyfikę wyścigu. Zabłocone okulary co chwilę lądowały w tylnych kieszeniach . Tego dnia testowałem nowy rower na napędzie jedenastorzędowym i tu niespodzianka! Albo sprzęt, którego nie znałem, albo dyspozycja tego dnia sprawiły, że w czasie jazdy męczyłem się okrutnie. Na moje szczęście, zawsze udawało się doskoczyć, przeskoczyć jakąś grupę, czyli być gdzie trzeba w decydujących momentach. W czołówce był ze mną Cezary Zamana, z którym rywalizuję w kategorii. Nasze ściganie dodaje  pikanterii całemu wyścigowi; to takie kolarskie szachy. Dopiero na piaszczystej sekcji utworzyła się czteroosobowa grupa. Na około jeden km. do mety odskoczyłem i udało się dojechać z minimalną przewagą, oraz wygrać nie tylko w kategorii, ale i Open. Aż się zdziwiłem, że pomimo tak słabej dyspozycji z pierwszych kilometrów zrobiłem taki wynik! Jestem bardzo zadowolony, bo dzięki temu zwyciężyłem Klasyfikację Generalną Mazovii w mojej kategorii”.

Mazovia

Dwa dni później, zawodnicy przenieśli się do Nidzicy, gdzie dzięki sensownemu wykorzystaniu miejscowego potencjału, na najdłuższym dystansie osiągnięto blisko 1000 m. przewyższenia. Trasę można było ponownie pokonać w jednym z 4-ech wariantów. 8-mio km. Hobby, 30-to km. Fit, 56-cio km. Mega i w końcu koronnym 82 km. Giga.

Łukasz Woźnica – BDC Retro MTB Team (3 msc. Open Mega/Orzysz, 1 msc. Open Mega Nidzica): „W chwili startu zaczęło lać jak z cebra; po kilku minutach wszyscy byli przemoczeni do suchej nitki. Na pierwszych  kilometrach nastąpiło kilka ataków, ale żaden się nie powiódł. Na podjazdach odbyła się selekcja i z czołowej grupy odpadali kolejni zawodnicy. Po rozjeździe podkręciliśmy tempo. Zostało nas 4-ech i między sobą rozegraliśmy finisz. Wygrał Tomek Majewski z mojej drużyny, a ja przegrałem o tzw. błysk szprychy i zająłem 3miejsce. W Nidzicy zapowiadała się wymagająca trasa, jak na wyścigi Cezarego Zamany. Od startu było bardzo mocne tempo, co w połączeniu z dłuższymi, sztywnymi hopkami sprawiło, że już po kilkunastu kilometrach w czołowej grupie zostało ok. 10 zawodników. Na końcowych kilometrach kilku kolarzy miało defekty i do mety jechało nas 5-ciu. Finisz rozegrałem na swoją korzyść, wygrywając dystans Mega. Myślę że Nidzicka trasa przypadła każdemu pasjonatowi dwóch kółek do gustu; nie na każdej Mazovii mamy 600m przewyższenia na 56-ciu km ;)”.

Jarosław Ziółkowski - Kettler Team (4 msc. Open Giga/Orzysz, 6 msc. Open Giga/Nidzica): „Przed startem miałem przeczucie, że może padać i założyłem nowe klocki. Okazało się to być trafną decyzją; w chwili  startu nadeszła burza z potężna ulewą. Jechaliśmy tak ok. 15 km., po czym stawka wstępnie się uformowała i do rozjazdu, mimo kilku prób ataków  przyjechaliśmy większą grupą . Po rozjeździe na giga zostałem ja, Paweł Baranek, Artur Korc  i Marek Stram. Przez pewien czas jechaliśmy razem, ale Artur narzucił takie tempo, że odpuściłem. Skończyłem na 4 miejscu Open, w sumie jestem zadowolony. Trasa całkiem fajna, trochę szybkich szutrów, kilka sztywniejszych podjazdów. Wyścig w Nidzicy zapowiadał się ciekawie, jak na Mazovię trasa jest naprawdę fajna i może dać się we znaki. Po starcie i kawałku asfaltu nastąpił pierwszy szutrowy podjazd; tempo bardzo mocne, czuję, że noga po piątkowym wyścigu ciężka i lekko odpuszczam. Po jakimś czasie zaczynam odrabiać straty. Po rozjeździe siły wracają i zaczyna mi się naprawdę dobrze jechać. Wszystkie podjazdy szły mi dużo łatwiej i szybciej, niż na pierwszym okrążeniu. Na mecie okazuje się, że brakło trochę ponad minutę do 1 miejsca w M3.  Jak to mawiają koledzy szosowcy: "jak bym wiedział, to bym się zagiął".

Kolejna odsłona cyklu 31.08 w Olsztynie.

Lista wyników

2. Maja Wiśniewska (Warbud – Warto Budować) 01:02:38

3. Ilona Sobieska (Pasłęk) 01:24:30

Dystans Hobby

1. Krzysztof Klementowicz (Luz Grupa Mrągowo) b.d.

2. Kuba Soszka (V-Max MOSiR Mińsk Mazowiecki) 00:17:33

3. Michał Lachowicz (Warszawski Klub Kolarski) 00:17:34

1. Ewelina Nowak (V-Max MOSiR Mińsk Mazowiecki) 00:19:07

2. Nikola Miezio (Bliska Team) 00:20:41

3. Luiza Wawer (Argema.pl)