Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie pedały do roweru szosowego wybrać?

Sprawdź, jakie pedały szosowe wybrać i na zwrócić uwagę podczas zakupu?

Drukuj

Pedały zatrzaskowe w rowerze szosowym to podstawa - niezależnie od tego czy jeździmy treningowo, czy się ścigamy, popularne "SPD-ki" pozwolą nam wykorzystać w pełni siłę wkładaną w pedałowanie. W co warto zainwestować i na co zwrócić uwagę podczas wyboru?

 

 

 

 

Czym różnią się szosowe pedały od górskich?

Pedały szosowe od górskich różnią się diametralnie. Wielkość platformy czy możliwość wpięcia wyłącznie z jednej strony to tylko niektóre z różnic jakie występują pomiędzy nimi. Dlaczego nie można używać górskich pedałów w rowerze szosowym? Teoretycznie można, jednak konstrukcja górskiego SPD-ka nie da takich możliwości, jak w przypadku tych stworzonych specjalnie na szosę. Wielkość platformy i bloku to chyba największe, zauważalne różnice, które są również odczuwalne podczas jazdy. Jak wiadomo na szosie wpinamy się raz i jedziemy kilkadziesiąt kilometrów. Większa platforma daje nam większe przeniesienie siły zarówno na podjazdach, jak i zjazdach, gdzie pewnie podparta noga lepiej będzie kontrolować rower. Możliwość wpięcia z jednej strony to nie wada, bo patent ten powstał głównie ze względu oszczędności masy. Wpięcie z drugiej strony nie jest tutaj konieczne i po kilku jazdach nie będziecie odczuwać dyskomfortu. System wpięcia nie ma tak otwartej budowy, jak w przypadku górskich pedałów. Jeżdżąc po szosie nie będziemy schodzić z roweru i poruszać się po błotnistym terenie, dlatego otwarta konstrukcja nie miała by tutaj większego sensu. Jeśli decydujemy się na rower szosowy, to zakup specjalnych pedałów do niego jest koniecznością, żeby jak najefektywniej wykorzystywać jego możliwości.

 

Zobacz też:

 

 

Na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu?

Wielu z nas przy wyborze pedałów kieruje się masą. Poszczególne modele w różnych zakresach cenowych różnią się wagą dosyć mocno. Jeśli szukacie pedałów do codziennych treningów to zysk rzędu 100 czy 200 g nie będzie konieczny. W takim wypadku warto wybrać coś z niższej półki cenowej. Sprawdzone modele potrafią posłużyć bezproblemowo przez wiele tysięcy kilometrów. Platforma w wyższych modelach jest wykonana z kompozytu dla obniżenia wagi, jednak jeśli nie szukamy wyścigowych pedałów, to możemy zrezygnować z drogich modeli.

 

 

Ważnym czynnikiem, który trzeba wziąć pod uwagę jest rodzaj łożysk, sposób ich uszczelnienia i budowa samej ośki. Czynnik ten wpływa właśnie na bezawaryjną jazdę, więc warto czasami dołożyć kilkadziesiąt złotych i wybrać pedały kręcące się na łożyskach maszynowych. Jak wiadomo jazda na szosie jest dużym obciążeniem dla sprzętu głównie ze względu na ilość pokonywanych kilometrów, dlatego warto zastanowić się nad rodzajem ośki znajdującej się w naszych pedałach. Stalowa oś stosowana jest często w wyższych modelach, jednak z powodzeniem znajdziemy również pedały w atrakcyjnych cenach, które posiadają zarówno dobre łożyska, jak i stalową oś (ze stopu Cr-Mo). Pamiętajcie, żeby zwracać na to uwagę. Czasami kilkadziesiąt złotych więcej może gwarantować święty spokój na długi czas.

 

 

 

Co z butami?

Niestety zarówno zwykłe, jak i górskie obuwie, nie będzie współgrało z szosowymi pedałami. Bloki jakie stworzono do pedałów szosowych są zdecydowanie większe od tych górskich, przez co but potrzebuje więcej miejsca do ich zamontowania. Do pedałów szosowych potrzebne są więc specjalne buty! Przy wyborze obuwia szosowego polecamy wam skorzystać z naszego poradnika, w którym na pewno znajdziecie coś dla siebie w dobrej cenie. 

 

 

Co oferuje rynek? 

Jeśli chodzi o pedały szosowe to wybór jest spory i na pewno jest w czym wybierać. Takie firmy jak Shimano, Look czy Time oferują po kilka odrębnych modeli, które różnią się od siebie dość znacznie i przeznaczone są dla różnej grupy użytkowników. Poniżej przedstawiamy kilka modeli z różnych półek cenowych. 

 

 

 

 

Podstawowe pedały szosowe - Shimano PD-R550

 
  • Shimano od lat ma w swojej ofercie kilka modeli pedałów szosowych w różnym budżecie. Shimano PD-R550 to jeden z bardziej przystępnych cenowo modeli. Ma korpus z kompozytów, łożyska kulkowe, waży 310 gramów (para). PD-R550 mozna znaleźć na rynku w budżecie około 250 zł. Są oczywiście kompatybilne z blokami SPD-SL. 

Pedały szosowe ze średniej półki cenowej - Bontrager Elite

 
  • Pedały amerykańskiego producenta mieliśmy okazję testować (test znajdziesz tu: Bontrager Elite). Mają korpus z kompozytu i ważą niewiele, bo 250 g (para). Bazują na łożyskach maszynowych, są kompatybilne z blokami Look. Katalogowo kosztują 529 zł. 

 

 

Zaawansowane pedały szosowe Look Keo Blade Ceramic Ti

 
  • Look Keo Blade Ceramic Ti to najbardziej zaawansowany model pedałów, jaki można sobie wyobrazić - producent dedykuje go ścigania na szosie na najwyższym poziomie. Powody? Aerodynamiczny korpus z włókna węglowego, tytanowa oś i ceramiczne łożyska - to gwarancja bardzo niskiej masy oraz minimalnych oporów generowanych przez łożyska i opływające nas powietrze. Wszystkie te fajerwerki znajdują odbicie w cenie - katalogowo Looki kosztują 1449 zł. 

Pedały szosowe z pomiarem mocy Garmin Rally RS 100 / RS 200

 
  • Dziś juz nawet ambitni amatorzy trenują z pomiarem mocy i warto pamiętać, że na rynku znajdziemy sporo modeli pedałów mierzących moc. Jednymi z najpopularniejszych, ale i najbardziej uznanych modeli na rynku jest propozycja Garmina - model Rally RS100 gwarantuje pomiar mocy z jednej strony, a RS200 z dwóch stron. Rally mierzą moc z dokładnością plus / minus 1%. Cena wynosi 3029 zł za wersję jednostronną, czyli RS100.