Pierwszy raz w SPD

Jak ogarnąć jazdę z pedałami zatrzaskowymi?

Drukuj
Xpedo
Tomasz Wienskowski

Z pewnością niejedna osoba zniechęciła się już do pedałów SPD, czy to ze względu na wywrotkę, czy po prostu przez nieuzasadnione uprzedzenia. W tym poradniku postaramy się przełamać stereotypy i zachęcić Was do używania tego bardzo skutecznego systemu.

Od czego zacząć?

 

Każdy z nas pamięta, kiedy w dzieciństwie musiał zmierzyć się z nauką jazdy na rowerze. Dzisiaj wydaję się to banalne, jednak wtedy musieliśmy poświęcić trochę czasu oraz energii na opanowanie tej czynności. Podobnie sprawa ma się jest z pedałami SPD, które na początku mogą przysporzyć nam nieco problemów. Swoją przygodę z SPD-kami warto zacząć od nauki wpinania i wypinania w miejscu, co zaoszczędzi  bolesnych upadków, które mogą okazać się nieuniknione podczas pierwszych jazd w pedałach SPD. Elementarną częścią nauki to ogarnięcie systemu w domu bądź w terenie, stojąc w miejscu. Polecamy szczególnie trawniki oraz miejsca, w których ewentualny upadek zostanie dobrze zamortyzowany. Jest to próba oswojenia się z dziwnym uczuciem przyklejonej do pedału nogi. Zanim się wepniecie, spróbujcie poszukać miejsca, gdzie blok wpina się do pedałów. Prawidłowa kolejność wpięcia to wsunięcie przedniej części bloka i stanięcie na pedały. Usłyszymy wtedy charakterystyczny klik, który da sygnał, że właśnie wpieliśmy się prawidłowo. Zarówno pedały szosowe jak i MTB mają podobny mechanizm wpięcia - zawsze przednia część stopy jest wsuwana do pedału, a mocne naciśnięcie bądź nadepnięcie pozwoli na bezproblemowe zainstalowanie nogi.

 

Shimano
 

Następny krok to uskutecznianie, niekoniecznie w terenie, wpinania oraz wypinania podczas jazdy. Starajcie się nie jechać zbyt szybko i na drodze o małym natężeniu ruchu skupcie się na wpinaniu oraz wypinaniu buta. Oswoicie się z myślą, że wypięcie następuje w momencie, gdy przekręcimy nogę w bok, co jest jakby nie było ruchem nieco nienaturalnym. W przypadku utraty równowagi pamiętajcie, że upadkowi można zapobiec przekręceniem nogi w bok. Zdecydowanie nie polecamy, żebyście na swoją pierwszą wyprawę jechali w góry bądź miejsca ruchliwe. Nowości, jakie płyną z jazdy w blokach, mogą okazać się trudne do ogarnięcia w terenie i na ulicy pełnej przechodniów czy samochodów. Uchroni to was od stresu nagłego wypięcia, w którym możecie zapomnieć, że wypięcie następuje pociągnięciem nogi w bok a nie w górę. Może to zabrzmieć śmiesznie, ale często upadki początkujących użytkowników SPD spowodowane są zwykłym zapomnieniem, że nasza noga jest w ogóle wpięta w pedał. Przykładowo po mocnym interwale pod górę, kiedy wjeżdżacie na szczyt, a organizm nie myśli o niczym innym, jak tylko o tym, żeby się to wreszczie skończyło, chcecie położyć stopę na podłożu i wtedy lecicie na bok. Po pewnym czasie ruch wypięcia stanie się już u Was odruchem naturalnym, prawie że bezwarunkowym, lecz na początku trzeba uważać. Pamiętajcie też, żeby początkowo odpowiednio wcześniej wypiąć but przed skrzyżowaniami, sygnalizacją świetlną bądź inną przeszkodą na drodze przed którą mamy się zatrzymać. Dlatego też na wstępie radzimy wpinanie i wypinanie "na sucho" lub w miejscach spokojniejszych. 

 

Ile zajmuje nauka?

Niestety nie ma na to recepty, jazdy w pedałach można nauczyć się w dzień, tydzień lub miesiąc. Wszystko zależy od praktyki i od tego, jak dużo będziecie jeździć w tym systemie. Jak powszechnie wiadomo ,,trening czyni mistrza”, dlatego im więcej będziecie jeździć, tym szybciej uda wam się to ogarnąć. Jedno jest pewne: każdy jest w stanie nauczyć się jazdy w pedałach SPD, jednak potrzeba do tego trochę cierpliwości oraz sporo praktyki.

 

 

Jaką siłę wpięcia oraz wypięcia powinienem ustawić?

 

Początkowo ustawcie siłę wpięcia oraz wypięcia na jak najlżejszą. Pozwoli to w trudnych sytuacjach bezproblemowo uwolnić nogę. Gdy już przyzwyczaicie się do jazdy w SPD-kach, ponownie wyregulujcie swoje pedały, tak aby nie wypinały się w każdym momencie. W terenie przy zbyt słabym ustawieniu sprężyny noga samoczynnie będzie się wypinać, dlatego warto szybko skorygować ustawienie, żeby w pełni czerpać korzyści idące ze stosowania SPD. 

 

Jak uchronić się przed upadkiem ?

Pedały SPD zostały skonstruowane tak, aby podczas upadku samoczynnie się wypiąć i uwolnić nogę. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnej kontuzji, jednak jeśli będziecie trzymać się pewnych reguł, do upadku może nie dojść wcale.

Aby uniknąć upadku warto:

  • Siłę wpięcia oraz wypięcia ustawić na możliwie jak najniższą, gdy nabierzemy więcej pewności to ponownie zmienimy siłę na taką, która pozwoli utrzymać nogę bez przypadkowego wypinania.
  • Gdy stracimy równowagę, nie ciągnijmy nogi do góry, lecz przesuńmy ją w bok
  • Zachowajmy spokój i nie zniechęcajmy się - nauka nawet najprostszej czynności wymaga niejednokrotnie minimum czasu i zaangażowania. Jeśli nie będziemy panikować, to efekty zobaczymy bardzo szybko.

 

SRAM
 

Jak efektywnie korzystać z pedałów oraz obuwia spd.

Na zjazdach pamiętajcie aby przypadkiem nie przekręcać nogi w bok. Może to spowodować niechciane wypięcie a w konsekwencji upadek. Na podjazdach starajcie się wykorzystać możliwość ciągnięcia korby do góry. Zarówno na szosie, jak i w górach, pozwoli to na szybsze pokonywanie płaskich i górzystych terenów. Warto ćwiczyć samą technikę jazdy w blokach, przykładowo pedałując jedynie jedną nogą. Ćwiczenie to, pomimo że dla osób postronnych będzie wyglądać komicznie, nauczy nas ruchu w pełni wykorzystującego zalety SPD, czyli przenoszenie maksimum energii na korbę w każdym momencie pedałowania. 

Szosa

 

Pedały oraz buty szosowe różnią się od mtb dość znacznie, jednak sam system i mechanizm wpinania jest bardzo podobna. Warto pamiętać, aby podczas swojej nauki jazdy w pedałach szosowych mieć świadomość, że powiechrznia bloku jest znacznie większa, a konstrukcja buta sprawia, że chodzenie nie należy do najprzyjemniejszych. Zachowanie odpowiedniej prędkości i kierowanie się wspomnianymi wcześniej wskazówkami, sprawi, że bez problemu nauczycie się jazdy w pedałach szosowych.